Concluzii după Forumul economic franco-român

20 June 2019

Prima parte a Forumului economic franco-român – Poveștile care au schimbat România – a demarat cu o sesiune plenară dedicată Competitivității, în care speakeri din cinci domenii economice cheie au răspuns, cu date exacte, clișeelor și provocărilor economice actuale:

  • România: țară low-cost, best-cost sau value-added?
  • Cum crește competitivatea economiei românești?
  • Ce investiții au fost și sunt în continuare necesare?

Liudmila CLIMOC, CEO Orange Romania: “Pot caracteriza evoluția pieței Orange în România în cei 22 de ani de activitate ca efervescentă. Vedem impactul Orange în scăderea decalajului digital și în creșterea capacității digitale a lumii de business și a lumii în general. Unul dintre proiectele Orange de acest gen este crearea unui smart city în Alba Iulia pe care îl consider unul simbolic. Avem un city of the future în orașul în care acum 100 de ani s-a semnat Marea Unire.”

François BLOCH, Director General BRD Groupe Société Générale: “BRD vine cu 31mld. RON finanțări pentru economia României, ceea ce înseamană 10-15% din totalul finanțărilor din economia românească. Investim în start-up-uri interne și externe pentru a crea noi soluții digitale și a genera inovație. Punem accent pe formarea și educarea financiară, educația financiară în România fiind un subiect pe care îl abordăm cu tinerii. Lucrăm deja cu 20 de orașe și 12 universități.”

Christophe DRIDI, Director General Groupe Renault România: “Mașina de mâine este electrică, conectată și autonomă. Inovația trebuie să fie generată nu numai pe platforma industrială, ci și în modul în care abordăm pregătirea personalului. Trebuie să automatizăm și să robotizăm. Suntem obligați pentru a rămâne competitivi. Educația este importantă, mai ales cea în sistem dual. Avem nevoie nu numai de teorie, dar și de practică.”

Bogdan COCIAN, CEO Elba:  “Obstacolele pe care le-am întâlnit cel mai des au fost rezistența în fața schimbării și diferențele culturale. Revoluția digitală în momentul de față schimbă totul, de la administrația publică și modernizare, până la cele mai nebănuite sectoare: asigurări, banking, IT&C, automotive, chiar și modelul de proprietate. Toate acestea sunt în același timp și oportunități extraordinare. (…) Nu mai suntem o țară ieftină. Nu mai suntem o țară low cost. Un brand românesc trebuie să dea dovadă de agilitate și inovație pentru a putea penetra piața internațională”.

Jean Richard DE LATOUR, CEO Carrefour Romania: “Două dintre cheile succesului Carrefour în România sunt calitatea personalului și calitatea ecosistemului IT și digital. Ele ne-au permis dezvoltarea unor forme de dialog cu clientul în premieră. Actorii din retail au un rol major în susținerea furnizorilor locali. Întreținem un dialog constant cu fermierii și promovăm proiecte de susținere a agriculturii ecologice care are un potențial imens în România. Un astfel de proiect este «Creștem România BIO» care a atras interesul a peste 200 de fermieri dintre care 65 au și demarat acest program. Sunt impresionat de tinerii agricultori care investesc în România și dezvoltă acest nou tip de agricultură. Ei trebuie sprijiniți pentru că este nevoie de trei ani de conversie către agricultura ecologică.”

Moderatorul panelului, Eric STAB, Președinte CCEF și PDG Engie Romania, a menționat în deschiderea conferinței: “Panelul pe care îl moderez are o cifră de afaceri cumulată de peste 10 mld. de euro”, reunind cinci dintre cei mai mari investitori francezi în România.

Deschiderea oficială a Forumului economic franco-român “Poveștile care schimbă jocul” a avut loc în prezența prim-ministrului României, Viorica Dăncilă, a ES Michèle Ramis, Ambasadoarea Franței în România și a lui François Coste, Președintele CCIFER.

François Coste, Președintele CCIFER, a declarat:

“Companiile franceze au adus României capital (Franța este a 3-a sursă de capital străin), 125.000 de locuri de muncă directe, o contribuție puternică la internaționalizarea și la creșterea în gamă a economiei românești. Prin achizițiile lor, prin acordurile de producție, prin joint ventures, investitorii francezi au contribuit la dezvoltarea companiilor cu capital autohton. Orientat spre viitor, forumul are drept obiectiv și reiterarea priorităților pe termen scurt care fac obiectul dialogului dintre comunitatea economică franceză și autoritățile române, respectiv: reducerea tensiunilor de pe piața muncii; modernizarea infrastructurii de transport, sănătate și educație; simplificarea interacțiunii cu statul; previzibilitatea și stabilitatea reglementărilor legislative; și afirmarea României în UE, UE fiind pentru toate statele membre o sursă unică de finanțare și stabilitate, care trebuie maximizată”.

ES Michèle Ramis, Ambasadoarea Franței în România, a arătat în mesajul ei:

“Acest forum are trei obiective majore: 1) renunțarea la clișeele și ideile preconcepute despre țările noastre, subliniind bogăția și dinamismul relației noastre economice actuale; […] 2) o trecere în revistă  a oportunităților și provocărilor economice cu care se confruntă România și perspectivele care rezultă de aici pentru companii […] și 3) valorificarea sectoarelor promițătoare care ar putea stimula crearea de parteneriate reciproc avantajoase pentru Franța și România, în special în domenii precum: inovația, digitalizarea, agricultura și orașul viitorului. […]  În această privință, aș dori să subliniez un cuvânt care caracterizează în mod deosebit natura relațiilor economice stabilite între companiile franceze și românești: cuvântul “calitate”. Sunt impresionată de calitatea parteneriatelor, proiectelor și produselor rezultate din colaborările franco-române.”

Ecosistemul pentru start-up-uri La French Tech România a fost lansat oficial

A doua parte a Forumului, dedicată Tendințelor Viitorului și Proiectelor care schimbă jocul, a demarat cu acordarea Premiului de cooperare franco-român către compania Kalizea Boromir, un joint-venture franco-român care a investit în reabilitarea unei mori de porumb la Slobozia. O investiție de 5 mil. de euro care consolidează prezența globală a celor doi investitori.

Sesiunea plenară Inovare și frontiere i-a avut drept key-note speakeri pe Clément BOULAIS, Head Of StartUp Engagement La French Tech (acceleratorul de scale-up-uri din cadrul Ministerului de Finanțe al Franței) și pe Vargha MOAYED, Chief Strategy Officer UiPath (primul unicorn românesc pe cale să devină decacorn și să intre la bursa Nasdaq).

Clément BOULAIS a anunțat lansarea oficială în România a ecosistemului francez La French Tech –  ecosistem de antreprenori, startup-uri, investitori și administrație publică, pentru dezvoltarea de proiecte și afaceri utilizând noile tehnologii. Înființată cu cinci ani în urmă, ca parte a Ministerului de Finanțe al Franței, La French Tech numără în prezent 48 de comunități în întreaga lume și peste 30 în Franța.

Cum va funcționa și ce va oferi La french Tech startup-urilor din România?

Board-ul la French Tech România include în prezent 10 membri, inclusiv investitori și directorul executiv al CCIFER, și este prezidat de Grégoire Vigroux, co-fondator și Vice-Președinte Europa al TELUS International, serial entrepreneur și business angel.

Ecosistemul susține startup-urile pentru dezvoltarea internațională: mentoring, coaching, conexiune la nivel international, promovare pentru a intra pe piața franceză.

La French Tech România va oferi și finanțare start-upurilor, din anul 2020, când va fi lansat un fond de investiții de 1 milion de euro, prin participarea a 20-30 de investitori care pun maxim 50.000 euro fiecare. Startup-urile vor putea obține 20-100.000 de euro și sprijin  pe partea de expertiză, scalare etc. Atunci când acest fond se va termina, vor fi strânse noi fonduri.

Ecosistemul va sprijini și start-upurile franceze să vină în România.

Clement BOULAIS: “Poveștile care schimbă jocul vorbesc despre cei trei mari piloni ai societății: individul, întreprinderea și capacitatea de transformare, de inventare. La French Tech este o chintesență a acestora. Noi, francezii, am creat cuvântul antreprenor care este una dintre rotițele esențiale ale mecanismului economic, din Franța și de oriunde. La French Tech este un organism bicefal, un OZN, pentru că este chiar ecosistemul mondial care există pe piață dar și sistemul administrativ care face politicile publice, finațarea și investițiile, precum și rețeaua de legătură dintre ele. (…) În prezent, La French Tech Franța înglobează peste 15,000 de startup-uri în Franța, și face o investiție de capital de 1,6 mld. de euro. Cele patru domenii de interes sunt: mediul de business internațional, piața resurselor umane, înțelegerea mediului instituțional și finanțarea.”

Moderatorul Grégoire VIGROUX a subliniat, în încheiere, provocarea pe care o ridică deficitul de forță de muncă existent în România. “România a pierdut 4 milioane de cetățeni în ultimii 30 de ani, și se află în prezent pe locul 2 după Japonia din punct de vedere al deficitului forței de muncă. Este important să acționăm pentru atenuarea acestui fenomen și inversarea lui în viitor. Două direcții sunt esențiale în acest sens: continuarea formării de personal și crearea condițiilor care să determine diaspora să revină în țară.”



Citiţi şi

Festivalul George Enescu și BRD Groupe Société Générale creează împreună muzica unei noi etape în dezvoltarea festivalului

Restaurante cu bonete Gault & Millau gătesc pentru cadrele medicale din Spitalul Colentina

S-a deschis Carrefour Corbeanca

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS

Your tuppence

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro