Era atât de uşoară încât, atunci când dansa, părea coborâtă de pe muntele Olimp. Nu a fost întâmplător numele de scenă pe care Elise Toulemon şi l-a ales: „Caryathis”. Din primul moment în care s-au întâlnit, Coco Chanel a fost cucerită de alura diafană, de uşurătatea fiinţei şi mai ales de stilul nou pe care aceasta îl experimenta – euritmic. Coco începe să ia ore de dans cu Elise, visul scenei n-o părăsise, dar verdictul Elisei va fi dur – eleva nu are talent. (Ce bine că n-a avut, zicem noi acum. :)) Va continua să meargă la ore pentru a se menține în formă, iar din întâlnirea cu lumea dansului a avut de câștigat creația: hainele acelei perioade devin uşoare, simple şi îmbracă armonios trupul, lăsându-i libertatea mișcării grațioase.
***
În 1931, după trei ani în care Samuel Goldwyn insistă nebuneşte, Coco Chanel acceptă, pentru un million de dolari, să plece la Hollywood pentru a crea costumele filmelor companiei Goldwyn. Odată ajunsă acolo, Chanel nu creează doar costumele pentru film, ci schimbă garderoba tuturor de la United Artists şi face previziunile modei pentru următoare şase luni, rezolvând asltfel eterna problemă a fustelor care trebuiau mereu ajustate pentru a fi în pas cu moda.
Ina Claire & Coco Chanel la Hollywood
Acolo o cunoaşte pe Ina Claire, cea care îi va purta creaţiile în filmul The Greeks Had A Word For Them. Frumoasă, modestă, cu simţul umorului, Ina devina una dintre apropiatele lui Chanel, la Hollywood.
1932
Ina Claire, actriţă de comedie, reuşea să dea culoare şi celor mai anoste filme de gen. În 1932 creează vâlvă în lumea de la Hollywood, cu Biography, film autobiografic, unde, cu ironie şi sarcasm, vorbeşte despre mulţi dintre faimoşii săi iubiţi. Parcă se născuse pentru a juca în comedii. Chiar şi aspectul fizic o ajuta. Avea un nasul în vânt şi bărbia proeminentă, ceea ce o făcea deopotrivă hazlie şi frumoasă.
În ceea ce priveşte talentul ei, Brooks Atkinson, critic de film şi teatru la New York Times spunea despre ea că reuşea “să transforme orice piesă în care juca într-un succes, fiind foarte isteaţă şi strălucitoare”. Probabil umorul a ţinut-o în viaţă pe Miss Claire până la 92 de ani. A rămas în istoria filmografiei ca una dintre actriţele care îşi alegeau cu foarte mare grijă rolurile. Nu accepta vreunul care i se părea că nu era la înălţimea ei.
***
Gabrielle Chanel avea 22 de ani când îl cunoaște pe Étienne Balsan, un aristocrat nonconformist, care devine primul ei iubit, iar ea… a doua lui amantă oficială. Pentru că atunci când acceptă invitația de a se muta în castelul lui din Royallieu o găsește deja instalată pe Émilienne d’Alençon, o modestă artistă de circ.
Aranjamentul e destul de ciudat, dar Gabrielle o place pe fata care avea să devina una dintre cele mai cunoscute dansatoare și curtezane ale vremii. Își vor pierde capul după ea ducele Jacques d’Uzès, care îi dăruieşte toate bijuteriile familiei, dar și regele Leopold al II-lea al Belgiei. Dar până atunci mai e.
Gabrielle îl va cunoște prin Balsan pe Boy Capel, marea ei iubire, va pleca la Paris să-și deschidă primul magazin de pălării, și prima clientă va fi nimeni alta decât Émilienne. Care tocmai ce-l părăsise pe Étienne pentru un… jocheu și s-a prezentat la cursele de cai de la Longchamp, în mijlocul mulțimii avide de scandal, purtând o pălărie Chanel! Vă puteți imagina șușotelile, ce reclamă mai bună pentru abia începuta afacere a provincialei Gabrielle?
***
“Persoana ta e cea care îţi include opera” îi spunea Jean Cocteau prietenei sale, Coco Chanel, cea care avea grijă de el, atunci când se întorcea din clinicile de dezintoxicare. Munca li s-a împletit, la fel ca vieţile. Chanel a fost cea care a creat costumele pentru cele mai importante piese de teatru ale lui Jean Cocteau, cel care, atunci când a murit, era mai degrabă un om faimos, decât un artist celebru. Chiar dacă a influenţat mai toate artele: de la film, la sculptură, la pictură, literatură, Cocteau era mai degrabă cunoscut ca un dandy al timpului său.
Îi spunea prietenei sale Chanel:”După mine rămâne opera mea. O vor descoperi după ce eu nu voi mai fi”. Coco îl iubea pentru măreţia spiritului şi libertatea ce deborda din toate creaţiile lui. Iubirea lor era însă platonică, Jean Cocteau recunoscându-şi deschis homosexualitatea.
Îşi pierde marea iubire, pe Raymond Radigue, care moare la 20 de ani din cauza unei febre tifoide, pe când Jean avea 30 de ani. În acel moment Cocteau începe să fumeze primele pipe cu opiu. “Nu îşi va reveni niciodată. Va încerca să păcălească durerea”, spunea Stendhal despre el. Cu timpul, devin dependent. Fidelă şi iubitoare, Coco nu îşi părăseşte prietenul. De multe ori îl ia acasă în timpul curelor de dezintoxicare, unde îl îngrijeşte cu mâinile ei. Nuanţa intensă și sofisticată de fuchsia vorbeşte despre cel care a fost, poate, cel mai complex artist al secolului trecut.
***
În timp ce sala huiduia, Chanel privea încântată și curioasă la ceea ce se desfășura pe scenă. Era ceva nou, excentric, exact pe gustul ei: piesa de balet Parada, a lui Diaghilev, pe muzica lui Erik Satie. Erik Satie a îngrozit lumea bună a Parisului, introducând în muzica pentru piesa de balet claxoane sau sunete asemănătoare cu cele făcute de tastele mașinii de scris. Pentru că nu îi păsa de critică. Era creația lui, îi plăcea, așa că trebuia prezentată publicului.
Erik Satie se autodenumea un ”fonometrician”, un om care măsoară sunetele, mai degrabă decât un muzician. El a fost cel care a influențat primele compoziții ale lui Ravel, a pus bazele Teatrului absurdului, ale minimalismului și ale muzicii repetitive.
Satie a fost acceptat imediat în rândul protipendadei franțuzești, fiind exact pe gustul lor: excentric, ingenios și curajos în creația sa. A mers întotdeauna pe calea lui. Nu a făcut rabat de la principiile sale creatoare și, bineînțeles, a reușit. Coco și Erik împărțeau aceeași prieteni: Picasso, Cocteau, Diaghilev, Misia Sert, Ravel. Coco i-a admirat creația tocmai pentru că se rupea de tot ceea ce exista și crea un stil nou. Un stil care se curața de superfluu, exact ca și creațiile Chanel. Rămânea esența, pentru că Satie spunea: ”ascultătorii nu trebuie să suporte mai mult decât e nevoie”.
***
N°448 Elise, N°450 Ina, N°452 Émilienne, N°454 Jean, N°456 Erik
Rouge COCO PLUMS – cinci nuanțe de prună, cu un caracter îndrăzneț, de la extrovertita fuchsia, la charismaticele coacăze.
***
Ce spune Casa Chanel despre rujurile cele noi
Că au textură ultra senzorială, alunecă și se topesc ușor, au un finisaj satinat, cremos, fără să fie gras, au efect tridimensional (buzele capătă volum), hidratează intens (asta este noutatea majoră), hrănesc (miezul e format din ceruri de jojoba, mimoză și floarea soarelui), nu se întind (un film de polimer cu microcapsule de silicon previne întinderea și păstrează intensitatea și strălucirea culorii), nu usucă buzele (pigmenții sunt foarte fini, nu îngreunează formula). O droaie de avantaje, nu?
Ce spune Catchy, după trei săptămâni de teste pe șase tipuri de buze (mai tinere și mai mature )
1. ușor de dat, lunecă spectaculos, forma batonului oferă o precizie suficientă dacă ești îndemânatică.
2. la început puteți aplica și două staturi, dacă buzele sunt deshidratate. Cu timpul, un singur strat e suficient. Hidratarea este cumva continuă.
3. este rezonabil de rezistent, dar dacă ați mâncat/băut/fumat mai des peste zi, trebuie împrospătat.
4. nu migrează în liniile fine din jurul buzelor (maxim de important după o anumită etate )
5. se demachiază ușor, nu lasă buzele pigmentate. Interesant e că buzele rămân hidratate, proaspete, arată bine, ce mai!
6. efectul de volum este remarcabil.
7. culoarea nu se fanează.
Dacă Chanel conferă senzualitate, bucurie și strălucire cum a promis? Oh, da!
Acum, pentru dependentele de ruj, noua coleție Rouge COCO e tot ce și-au dorit, iar pentru începătoare, este partenerul perfect pentru primul pas spre exprimarea feminității. Puțin și bun. Voilà, mesdemoiselles! A purta pentru prima dată ruj e ca și cum te-ai urca prima dată pe tocuri – primii pași pot fi intimidanți. Dar și când înveți să mergi, nimic și nimeni nu-ți mai stă în cale. Tu ai ba(s)tonul mareșalului Chanel în poșetă!
Rujurile se găsesc în magazine la un preț de 167 lei.
Urmează poveștile celorlalte 9 rujuri grupate în alte două game: ORANGES și ROSEWOODS.
Rouge COCO NUDE, rujurile dedicate familiei, sunt aici. Rouge COCO PINKS, rujurile dedicate prietenilor, sunt aici. Rouge COCO REDS, rujurile dedicate amanților, sunt aici.
Citiţi şi
Juliette Binoche – Coco Chanel în “The New Look”
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.