Cine erau tinerii din trenul lui Bresson?

6 August 2013

Pe 3 august 2004 a murit Henri Cartier-Bresson, fotograful francez supranumit părintele fotojurnalismului. Și căutând eu pe net fotografii alb-negru pentru un album in memoriam , aflu că marele Bresson, primul fotograf dintr-o țară capitalistă căruia i s-a permis să fotografieze în țările comuniste (în 1952 a și publicat “The Decisive Moment”, un portofoliu de 126 fotografii din Est și din Vest, cu o copertă desenată de Henry Matisse), a fost, ani mai târziu, și în România. Și că una din fotografiile făcute atunci  România. Într-un tren. 1975 – a ajuns celebră. Nu însă și în țara celor doi tineri îmbrățișați într-un tren de noapte, dormind…

Nu știu de ce, dar cuplul surprins de Bresson pe bancheta unui compartiment de clasa I (după dantela de protecție pentru capete), mi-a stârnit, pe lângă nostalgie, o teribilă curiozitate și un sâcâitor regret. Fiindcă, la un calcul simplu, presupunând că atunci puteau avea cam 25 de ani ?, e foarte posibil ca cei doi sau măcar unul din ei să mai trăiască și habar să nu fi avut toată viața că au fost atât de celebri. Fotografia lor a călătorit prin lume cu expoziția “East of Magnum” alături de altele făcute în spatele Cortinei de Fier, a fost inclusă în albume scumpe, de referință, Bresson însuși a ales-o dintre zeci de mii de alte fotografii pentru o contracoperta de carte, a fost aleasa celor care și-au ilustrat poveștile de dragoste pe bloguri, a fost în topul celor mai frumoase fotografii cu îndrăgostiți, iar ei, anonimi, și-au dus viața cum le-o fi fost dat…

Ea îmi pare tare frumoasă, frunte înaltă, trăsături fine, păr bogat, lung, strâns cumva la spate, seamănă cu o actriță, poate cu cea mai frumoasă a teatrului nostru – Adela Mărculescu. Dar nici el nu e de lepădat. Are părul mare, ondulat, în neorânduială. Ar putea fi încă studenți. Căsătoriți. Lui i se vede clar verigheta (ce frumos obicei, azi vezi tot mai puțini bărbați însurați purtând-o). Împreună și în somn. O îmbrățișare chinuită, dinafară, dar confortabilă pentru îndrăgostiți. Picioarele ei, acoperite cu haina lui. Nu de frig, de bună creștere. E mai mult decât calmul somnului în această fotografie. E liniștea unei iubiri. Oamenii care nu se iubesc nu încap în spații mici. Aceștia au nevoie de aer între ei. Mult.

În somn poți spune multe fără să vorbești. Cred că e una dintre puținele fotografii în care niște oameni sunt pozați astfel din rațiuni artistice. Cineva a văzut povestea mută de dincolo de genele lipite. Poveste care, neștiută, poate e mai atractivă, pentru că suntem mai obișnuiți cu dezamăgirile. Dar și dacă ea a continuat neîntrerupt, și în trezie, mulți ani după acea noapte? Mie, una, mi-ar plăcea să știu cine erau, unde mergeau, de ce călătoreau atunci cu trenul, ce s-a întâmplat la destinație, ce-a mai urmat, ce nu.

Asta și pentru că cei doi, așa cum arată în fotografie, ar putea fi oricare dintre tinerii acelei epoci. Sunt spiritul ei neînfrânt. Dacă ei plac și astăzi, nu e decât dovada autenticității și neperisabilului pe care doar un ochi dăruit cu extra-sensibilități îl poate detecta și dărui apoi în formă durabilă, valabilă. E generația mea, mă înduioșează, mă regăsesc cu totul. Și pentru asta, repet, tare aș vrea să știu cine erau, să-i regăsesc, să-i dăruiesc. Lor și nouă. Mi se pare că le datorăm asta.

Așa cum celebra fotografie făcută de Alfred Eisenstaedt cu marinarul (Carl Muscarello) sărutând cu foc o soră medicală (Edith Shain) în Times Square din New York în ziua victoriei asupra Japoniei din 1945, și-a găsit protagoniștii după zeci de ani – asistenta medicală, în 1980, iar marinarul abia în 2008!, poate reușim și noi să aflăm, după 38 de ani, cine erau tinerii din trenul lui Bresson. Nu-mi dă pace acest gând și pace! 🙂

P.S. Andrei Pandele, arhitect și fotograf, cunoscător al limbii franceze, l-a însoțit în 1975 pe Cartier-Bresson în timpu vizitei lui în România. Amintirile și câteva dintre fotografiile de atunci sunt postate aici. Iar în căutările mele, cu acest domn voi începe și-i voi cere sprijinul: el ar trebui să știe măcar despre ce tren era vorba…

P.P.S. O cititoare a observat că femeia poartă un model de rochie pentru viitoare mămici… O alta, că femeii i-ar lipsi verigheta. 🙂 Am găsit aceeași fotografie la rezoluție mai bună și verigheta e acolo, pe inelar.

Update 9 august 

Iată răspunsul primit pe mail de la amabilul domn Andrei Pandele:

“Buna, stimata d-na /d-ra Carlan,

Desigur ca nu am idee cine erau acei 2 tineri, care in fotografie au sub 25, iar acum au cca 60, +-3… Ce stiu exact: HCB cu doamna MF, sotia, au fost plecati la Craiova, cu trenul foarte dimineata si s-au intors ziua urmatoare cu un tren de pranz. Au calatorit catre Maramures cu masina, prin Bucovina. Si acolo tot cu automobilul, din cate stiu. Dar este posibil sa se fi intors de la Sighetul Marmatiei cu trenul. Fotografia este facuta cert intr-un vagon de clasa I. Nu am idee cum au venit de la Paris si cum au plecat din Bucuresti. Dar sau au folosit avionul, sau vagonul de dormit. Pe acea vreme exista un vagon francez de dormit WLits, fara nicio legatura cu trenul. Par a fi 2 posibilitati cu sanse: sa fie facuta in trenul Bucuresti-Craiova sau Sighetul Marmatiei-Bucuresti. Parca sanse mai mari ar fi la primul. HCB avea 68 de ani si era foarte atent cu sotia sa. Cred ca ar fi revenit tot cu un vagon de dormit, la un drum atat de lung. Ma voi uita si pe filmele alb-negru, unde sunt scrise date. S-ar putea sa va spun data cand au fost la Craiova. Iar la Craiova a fost asteptat de prietenul meu Victor Boldar. Care i-a condus cu masina proprie la manastirile din nordul Olteniei. Poate ca dansul are o idee mai precisa despre intrebarea dvs.”

Deci: 1. am putea afla în ce tren erau, adică destinația și 2. data exactă a călătoriei. Următorul pe listă, domnul Boldâr. 🙂

Update 22 august

Din discuția telefonică purtată cu domnul Victor Boldâr, foarte binevoitor și încântat de idee, am aflat următoarele:

Henri Cartier-Bresson a ajuns de la București la Craiova pe data de 6 mai, la o oră incertă. Domnul Pandele are informația că ar fi ajuns foarte de dimineață (vedeți mai sus), domnul Boldâr își amintește că ar fi ajuns pe seară, iar cel care i-a așteptat în gară nu mai poate lămuri din păcate acest detaliu. Dacă ar fi ajuns foarte de dimineață în Craiova, atunci ar fi posibil ca cei doi să fi tras puiul de somn după plecarea din București. Dacă ar fi ajuns pe timp de zi, nu s-ar potrivi cu întunericul care se vede prin geam.

În fotografia de mai sus, făcută pe 7 mai, spre seară, după o zi lungă petrecută pe la mânăstirile din nordul Olteniei, Victor Boldâr suprinde la fereastră și chipul unei tinere cu părul despletit, despre care unii au speculat că ar putea fi necunoscuta noastră. Dar asemănările sunt destul de vagi: nici trăsăturile feței și nici părul nu par a fi ale femeii care doarme în brațele soțului ei. La fel, poziția acesteia – chiar lângă geam-, lumina încă puternică – ce-ar exclude întunericul în doar trei ore cât durează drumul până la București -, somnul profund al bărbatului ce sugerează mai degrabă o trezire cu noaptea în cap pentru drum și nu o picoteală după o zi de muncă, să zicem -, nu se potrivesc cu varianta Craiova-București… Pff, n-am crezut că va fi simplu, dar mi se pare că am ajuns într-o fundătură. Heeelp! 🙂

Aaa, și încă o veste! O prietenă (Doina Berchină) mi-a sugerat să fac un concurs literar de proză scurtă în care cei cu imaginație și condei să țeasă povestea celor doi. Poate așa, ajungând la urechile și ochii lor toate “invențiile”, cei doi își vor dezvălui povestea reală… Zis și făcut! Avem deja și un juriu de prestigiu, avem și un premiu… Fiți pregătiți! 🙂 To be continued…

Update 27 august

Ceasul de pe mâna bărbatului arată ora 6 fără 20! Cititorul care ne-a atras atenția asupra acestui detaliu, Edward Bugan, spune: “Ținând cont că e întuneric, asta ar însemna ca e dimineața. În mai cred ca Soarele răsare după 6”. Asta ar pleda pentru cursa București-Craiova din dimineața zilei de 6 mai… Hmm, am trimis întrebarea cu răsăritul soarelui în acea zi unui domn care lucrează la un observator astronomic. Să vedem…

Update 28 august

Adrian Șonka de la Oservatorul Astronomic “Amiral Vasile Urseanu” a avut amabilitatea de a răspunde foarte prompt la întrebare. “Pe 6 mai, Soarele răsare la ora 6, la București. În functie de locul în care se află trenul, poate răsări mai devreme sau mai târziu, dar nu cu mai mult de 15-20 de minute. Asta înseamna că la ora la care spuneți voi că este pe ceas (cu toate că mie nu mi se pare) era zi. Motivul este crepusculul: cu 30-40 de minute înainte de răsăritul Soarelui se face zi, astfel încât poți vedea ușor în jurul tău. O altă problemă ar fi dacă este cu adevărat noapte în poză. Susțineti că este noapte pentru că geamul este negru. În funcție de timpul de expunere, sensibilitatea filmului și lumina din compartiment, în fotografie geamul poate apărea negru.” Mulțumim. Nu știu dacă am mai făcut vreun păsuleț măcar înainte. Mă bate gândul să caut un “criminalist” sau cum i-o fi spunând artistului sau specialistului care poate “îmbătrâni” veridic, din creion, fizionomiile. Oare la noi există asemenea ajutoare pentru polițiști?

Update 29 august

Am găsit și un portretist. Care s-a apucat deja de treabă. Poate așa cineva îi va recunoște mai ușor.

Update 1 septembrie

Știm ce oră era când au fost fotografiați. Un entuziast colaborator de-al nostru, Octavian Fînaru, s-a implicat și iată ce-a descoperit.

“Am cropat poza si am intors-o dupa ce am inlaturat umbrele, reflexiile si am aplicat filtrele. Se pare ca minutarul este cel intre 5 si 6, fiind mai lung, iar orarul intre 8 si 9. La o analiza atenta, minutarul si orarul sunt in pozitia buna, mai apropiate de 6, respectiv 9, ceea ce face plauzibila ora 20:25 (spre 20:30) – sau 8:25 (spre 8:30); la 6 fara 20 – ora presupusa initial, imi da impresia ca orarul ar fi prea indepartat de ora 6 pentru cele 20 de minute ramase. 🙂
Revin cu update-uri pe masura ce mai fac descoperiri. Luni incerc sa iau legatura cu Ministerul pentru a porni investigatia referitoare la mersul trenurilor.” Nu-i grozav? Între timp am lansat și concursul literar de care vă povesteam acum câteva zile.
Aceștia sunt membrii juriului, de care sunt foarte mândră. 🙂
Dan C. Mihăilescu, Doina Ruști și Daniel Cristea-Enache
Update: în mai 2017 am primit un telefon din America. La telefon, fata din fotografie. 🙂
Carmen și Virgil
Urmează povestea! 🙂



Citiţi şi

Soacră-mea

Dragostea doare. Nu, cea interzisă doare

Poate că nu vei fi primul, ultimul sau unicul ei bărbat

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS

Your tuppence

  1. Iulian Sîrbu / 27 September 2013 16:41

    Mă bucur foarte mult că trenul şi călătoriile cu el au revenit în centrul atenţiei, fie doar pentru că este un astfel de premiu la mijloc! Le doresc mult succes prozatorilor care vor trimite poveştile lor şi sper să mă număr şi eu printre ei, dacă mă ajută inspiraţia până mâine seară. Nu de alta, dar mâine este ziua în care se împlinesc 188 de ani de la apariţia acestui minunat mijloc de transport, pe 27 septembrie 1825 George Stephenson a făcut primul drum cu Locomotion nr.1! 🙂

    Reply
  2. oana / 8 September 2013 10:19

    poate ar trebui anuntat si in engleza si franceza….cine stie…de dupa Cortina de fier, anii 75…daca mai traiesc, poate au fugit… poate au facut copii, care au emigrat si apoi i-au luat si pe ei… cred ca se maresc sansesle de reusita…

    Reply
  3. Robert / 2 September 2013 23:24

    De-abia aștept să particip la concursul literar. Mă furnică o emoție ieșită din comun. Nu știu cum s-a ajuns la ideea asta, dar e o idee minunată.

    Reply
  4. Cătălin / 1 September 2013 22:46

    In mai, la 20:25-20:30 inca e lumina, atunci abia apune soarele.

    Reply
  5. Octavian Finaru / 31 August 2013 10:02

    Mă înscriu ca țesător al poveștii celor doi.

    Reply
  6. Daniela / 30 August 2013 0:55

    Eu astept cu mare interes concursul literar. Sper ca nu ati renuntat la idee.
    Succes in gasirea celor doi!

    Reply
  7. dedi grigoroiu / 29 August 2013 14:28

    exista vreun tunel in drum spre Craiova? …prea e geamul negru…

    Reply
  8. sam / 27 August 2013 22:26

    hello.
    incepe sa semene cu unul din romanele lui Stieg Larsson 🙂
    daca ajuta cu ceva, la clasa intai aveau acces/prioritate/calatorii gratuite si cei care lucrau in cadrul CFR. si chiar si membrii familiilor acestora.
    atat doamna cat si domnul au maneci scurte, chiar daca exista si o haina la vedere, perioada este cam primavara-vara-sfarsit de vara – vreme ploioasa, mohorata.
    eu m-am nascut in vara lui 1975, dar ei nu sunt ai mei. 🙂
    deja s-a scurtat lista 🙂
    se mai poate urmari indicativul de pe tren R/75 – poate se poate urmari ce curse a facut acel tren.
    Succes!

    Reply
  9. Cleopatra LORINŢIU / 25 August 2013 10:40

    Spiritul dvs de “investigaţie” culturală este de departe excepţional, verbul limpede şi degajat,scrieţi foarte bine şi convingător, cu un talent natural desăvârşit. Povestea e frumoasă, spunerea e de zile mari, bravo din tot sufletul.!

    Reply
  10. paul / 24 August 2013 0:04

    Fotografia aceasta e in centrul atentiei si intr-o piesa de teatru – Partenerul Uitat – https://www.facebook.com/events/333779130057501 – cred ca se mai joaca din cand in cand la Teatrul Arca in La Scena

    Reply
  11. Violeta / 23 August 2013 21:42

    As dori sa fac o corectie. Discutia telefonica ati purtat-o cu Victor Boldâr, care este bunicul lui Victor Cătălin Boldîr.

    Reply
  12. Colette. / 16 August 2013 2:45

    Photographier c’est mettre sur la même ligne de mire la tête, l’oeil et le coeur. – Henri Cartier-Bresson 🙂

    Reply
  13. andres9750 / 13 August 2013 22:01

    Eu cred ca aceste lucruri trebuiesc lasate asa cu o umbra de mister!:)

    Reply
  14. Aurel Virlan / 11 August 2013 9:51

    Interesant articol,
    o fotografie care ascunde povestea unui cuplu, frumos condei.
    Sunt curios daca Victor Boldar poate dezlega misterul.
    Andrei Pandele ne-a mai spulberat din negura vremurilor.

    Si cate alte fotografii..
    si cate alte povesti…

    Reply
    • Aurel Virlan / 12 August 2013 20:59

      Abia astept sa vad pe Cocor-Wall fotografia lui Bresson!
      Astept fluturasii impartiti in Gara de Nord cu Wanted 😉
      Paritcip la campanie pana dam de cei trei din fotografie (doar n-o sa neglijam acel bebe, care acum s-ar putea sa aiba vreo 38 de ani!).

      Reply

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro