În urmă cu 84 de ani, un eveniment numit de ziare „Drama de la Bhabua” a zguduit România. Lângă Calcutta, India, se petrecuse un accident aviatic în urma căruia aviatorul Radu Beller a murit, iar principele George Valentin Bibescu a fost grav rănit.
Timp de 10 ani (1930-1940), cât a fost Președintele Federației Aeronautice Internaționale, alcătuită din 41 de națiuni, prințul a căutat să impulsioneze performanțele, instituind atât “Cupa Bibescu”, cât și zboruri de anvergură pe trasee anume alese pentru dificultatea lor tehnică. Un asemenea zbor a fost cel din 10 aprilie 1931 către Extremul Orient, mai precis la Saigon. Avionul Fokker, având echipajul format din prințul Bibescu, piloții mr. Traian Burduloiu și lt. Radu Beller, și mecanicul englez Hunt, a decolat de pe aeroportul “Le Bourget” din Paris pe ruta: Roma – Atena – Alep – Bagdad – Gwadar (unde, pâna atunci, nu se mai avântase niciun echipaj românesc) – Jadpour – Allahabad – Benares – Calcutta (unde trebuiau sa faca un popas de trei zile), și de acolo să continue drumul pâna la Saigon.
Prințul George Valentin Bibescu (n-am găsit nicio poză a lt. Radu Beller…)
Accidentul s-a petrecut după Jadpour, în ziua de 17 aprilie, când o colonie de vulturi ce se întrețineau din cadavrele unei secte religioase a atacat avionul la o înălțime de 2.500 de metri. În momentul aterizării forțate într-un câmp de orez, lîngă micuța gară din satul Bhabua, avionul a fost cuprins de flăcări. Ajunși cu greu pe pământ, membrii echipajului erau adevarate torțe vii. Trei, cu excepția lui Radu Beller, au reușit să stingă focul care le ardea hainele și care le provocase arsuri de gradul doi. “George Valentin Bibescu – își amintea maiorul Burduloiu – venise și el într-ajutorul lui Radu Beller, zbătându-se să-i smulgă hainele arzânde, ceea ce i-a adus și lui grave leziuni pe mâini și la unul din genunchi, de la care s-a întins flama și la celalalt genunchi, ca și la gamba unui picior.”
Le-au sărit în ajutor și localnicii, care i-au urcat într-un tren sanitar. La Benares, unde au fost internați în spital, locotenentul Beller a decedat și a fost îngropat în cimitirul militar britanic (Phulwaria) din zona cantonamentală a oraşului Benares. Pe mormîntul său stătea scris „Lieutenant pilote aviateur Radu Beller, tombé au champ d’honneur en service commande, le 17 mai 1931”. În prezent, piatra tombală a dispărut, locul mormîntului nu mai poate fi identificat și nici registrele cimitirului militar nu mai există.
La 6 iunie 1931, înaintea alegerilor parlamentare, la Mormântul Eroului Necunoscut din Parcul Carol a avut lor, cu fast militar, cinstirea amintirii lui Radu Beller și a jertfei sale pentru gloria aviației românești. În cuvântarea sa, Prințul Bibescu a spus: “Am cunoscut cu acest prilej pe cei mai extraordinari oameni pe care i-am întâlnit vreodată în viața mea. O viață pe care nu mi-am petrecut-o nici in birou, nici pe prispa casei de la Posada și nici pe străzile și bulevardele orașelor. Ei bine, acei trei oameni cu care am trăit aventura din India au fost și-i consider extraordinari!” Sunt cuvintele celui care a fondat aeroportul Băneasa, amplasat pe fosta moșie (cartierul Băneasa de azi) a mătușii sale, Maria Bibescu, contesă de Montesquiou-Fézensac. A murit la București la 2 iulie 1941, ca efect întîrziat al rănilor dobîndite în India, și este înhumat la Mogoșoaia.
Citiţi şi
Women in Photography – Karen Knorr, India Song
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.