Era orb. Avusese un accident la cinci ani. Nu a vrut niciodată să vorbească despre asta. A absolvit Universitatea din Pensilvanya și a devenit inginer. Dizabilitatea sa avea să schimbe cursul istoriei industriei auto. Este Ralph Teetor, americanul care a inventat Cruise Control-ul.
Ai un buton mic acolo în bord. Sau pe volan. Sau în consola centrală. Arată ca un ceas, dar nu este un ceas. Este un miracol cu o poveste miraculoasă. Este Cruise Control, asistentul tău la drum lung, care nu te lasă să amorțești cu piciorul pe accelerație. Este creația unui om care, oricât de incredibil pare, a văzut doar primii cinci ani din viață.
În 1902, tânărul Ralph a atras atenția presei cu lucrările sale, cu mecanismele puse la punct în atelierul primit în dar de la tatăl său. Un reporter l-a vizitat în atelier și a rămas impresionat. Culmea, nici nu și-a dat seama că este orb și nici nu a scris asta în articolul său.
Simțul său tactil se dezvoltase, în compensație, la extrem. Mai târziu, comparând două mulaje într-o uzină, Ralph le-a spus celor din jur că diferența dintre ele era de doi milimetri. Au fost măsurate imediat. Avusese dreptate.
Puțin a povestit Ralph Teetor despre deficitul de vedere. Despre accident, niciodată. Mai târziu, avea să considere că accidentul i-a făcut un bine. „Dacă nu eram orb, nu aș fi putut să fac atât de multe. Eu pot să mă concentrez. Tu nu poți!”, le râdea în nas celor care îi plângeau de milă.
Totul a început în 1940, sătul că avocatul său, care se afla la volan, accelera și frâna pe autostradă și îi făcea drumul un calvar. Teetor nu vedea ce se întâmpla în față. Mișcările bruște îl amețeau, aproape că îl făceau să vomite. „Ce se întâmplă pe drum?”, întreba șocat. „Nimic!”, venea răspunsul invariabil. „Atunci de ce frânezi?”, ridica tonul cu disperare.
Îi venea să-l dea pe șofer jos din mașină. Ghinion, însă! Dacă voia să ajungă la destinație, trebuia să suporte stilul de condus al acestuia. El nu avea cum să treacă la volan! Era orb de aproape jumătate de secol. A fost momentul în care Ralph Teetor s-a gândit la un sistem care să oblige mașina să ruleze constant. Și a trecut la treabă. A pus la punct un mecanism complicat, pe care și l-a desenat în cap, pe care l-a povestit inginerilor săi. Nu putea să vadă schițele, așa că ce șanse avea ca totul să funcționeze?
Invenția sa a fost brevetată abia în 1955, iar trei ani mai târziu, sistemul a fost montat la bordul unei mașini. Se numea Auto-Pilot și putea fi activat prin apăsarea unui buton aflat în bord. Trei ani mai târziu, toate modelele Cadillac îl primeau. Au urmat alți producători auto care l-au vrut și au plătit bani grei să-l aibă. „Controlmatic”, „Touchmatic”, „Pressomatic”, „Speedostat”. Toate însemnau același lucru: confort în plus.
Se împlinesc, săptămâna aceasta, 36 de ani de la moartea geniului orb. Avea 91 de ani când s-a stins din viață, într-un spital din orașul natal, Hagerstown, Indiana. De acum, când apeși butonul de Cruise Control, să te gândești la bărbatul orb, cu figură rigidă, care ne-a făcut drumurile lungi mai ușoare.
Pe Elena o găsiți la MissAuto.
Și tu poți scrie pe Catchy! 🙂
Trimite-ne un text încă nepublicat, cu diacritice, pe office@catchy.ro.
Citiţi şi
Poate că femeile seamănă, în modul de a iubi, cu câinii
Mă uit la el și nu pot să cred
Cum să faci să-l mai impresionezi cu chiloțeii tăi roșii, cu sutienul tău cu dantelă…
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.