Întâmplările te pot conduce uneori, la fel de bine ca şi o dorinţă, exact unde ţi-ai dorit să ajungi. Poate că pe undeva există un ghem de dorinţe uitate, care când şi când îşi ies din “fire” şi îţi cos câte o surpriză. Aşa am ajuns eu, într-o zi însorită la atelierul Carlei Szabo. După ce am taxat două bilete de tramvai, pentru că am coborât din greşeală la altă staţie, am luat-o prin descoperire pe una dintre străduţele întortocheate şi pline de farmec ale zonei Rahova-Filaret. În calitate de viitor arhitect am mers cu promisiunea intrării într-un spaţiu de creaţie inedit, cel puţin aşa m-a convins o bună prietenă care mi-a lansat invitaţia. Cum am ajuns în fata gardului, m-am scotocit de aparat ca să fac o poză. Evident îl uitasem, aşa că am mărit ochii şi mi-am îndreptat ochelarii pentru a nu pierde niciun detaliu. O casă veche cu parfum interbelic eclectizata contemporan. Detalii de arhitectură corecte şi curate, multe spaţii vitrate… dar, lumina inspiraţiei te loveşte numai după păşeşti la cota zero a studioului de creaţie şi a reşedinţei designerului Carla Szabo.
Absorbită de spaţiu, dar mult prea curioasă pentru a vedea exponatele, am început o perindare haotică de experimentare a spaţiului concomintent cu explorarea colecţiei de accesorii aclamate la Berlin anul trecut. Nu mi-am propus să scriu un articol, aşadar ce am întrebat, am întrebat din curiozitatea de a atinge soclul unei afaceri venite din pasiunea pentru frumos şi din constantă impunere a unor exigente.
Acesta este spaţiul de primire şi lobby , acolo unde te întâmpină creaţiile Carlei, spaţiul de expunere a minunăţiilor precum şi mascota să binecunoscută. Bijuteriile sunt ordonate aerisit, bucurându-se fiecare dintre ele de spaţiul în care să îşi joace rolul de vedetă. Fiecare îşi are preţiozitatea sa, fiecare sublinieza în felul său inventivitatea creatoare, dar şi inspiraţia comună : eleganta unui animal nobil – calul. Tematica extinsă expune toate valentele utilizării părului de cal ca element de unitate al colecţiei, dar şi a versiunii stilizate a dinamicii acestui animal. Ceea ce te încântă este capacitatea artistului de a-şi crea propria variantă unică de înţelegere a morfologiei neastâmpărate a acestui spirit liber.
Minunea casei este aceasta supantă, nu mai largă, dar nici mai lungă decât o potecă care leagă zona de creaţie de apartamentul Carlei. Pentru noi a fost un loc de uitat cu capul în jos la obiectele expuse la parter. E un spaţiu încărcat de lumină naturală unde te simţi ca-ntr-o duminică după-masă, în care pare ca ideile vin singure… O atmosferă fresh, foarte contemporană şi plină de bună-dispoziţie. Intimă şi la vedere în acelaşi timp. Trebuie să îmi manifest dorinţa cu voce tare în scris : da, mi-ar plăcea să experimentez spaţiul acesta şi pe-nserat. Plin de farmec? Şi încă cred că e puţin spus.
Îmbinate la milimetru şi executate ireproşabil, accesoriilei Carlei pleacă de la o geometrizare, dar ajung şi la o serie de ritmuri de fineţe. Îndrăzneţe şi în acelaşi timp delicate, acestea îşi semnează însă foarte bine prezenta. Asocierea de texturi este una degajată, primăvăratica şi atent studiată. Procesul concentric al dispunerii elementelor în mărgele şi inserţii metalice se închide întotdeauna cu elementul vedeta – “părul de cal” împletit cu grijă şi prins discret în elemente placate cu aur sau argint.
Acurateţea şi mesajul, determinarea şi lipsa de repetiţie fac din accesorii o surpriză, părând de la depărtare, prin naturaleţe, o joacă inocentă de copil. Rafinamentul însă este un proces studiat şi organizat. Scenografia de produs este atent măsurată, iar efectul este controlat de ştiinţă necunoscută cu care fiecare artist îşi ştie meseria. Carla este acel tip de artist care lasa lucrurile să vorbesca de la sine. Creaţiile sale sunt limbajul său artistic. Acestea emană corectitudine şi programare, atenţie pentru detaliu şi o ştacheta ridicată exponenţial.
Nu m-am putut abţine să nu remarc cu voce tare cât de ordonat şi pus la punct mi s-a părut atelierul propriu-zis, aflat la capătul elicoidalei parterului. Carla este un artist pentru care controlul asupra a ceea ce creează este foarte important. Basmele cu artiştii a căror creativitate este produsă de o dezorganizare şi un amalgam de idei şi impulsuri este de domeniul unui trecut romantic şi depărtat de realitate. Artistul este un creator al unei ordini proprii şi lucrează cu atenţia unui ceasornicar. Accesoriile sunt detalii, iar clişeul spune că “God is in details“. Tot ceea ce iese din studioul Carlei are ştampila unei arte şlefuite şi curăţate de orice agent ce poate disturba o armonie gândită în schiţe. Nimic nu se poate adăuga în plus şi nimic nu poate fi eliminat fără a ştirbi personalitatea design-ului.
Designul grafic din spatele experienţei profesionale a Carlei se citeşte în fiecare mişcare creativă a designului de obiect produs de boutique-ul sau de creaţie. Forma răspunde contrastului iar alternanta de mat şi metalic , esenţa lemnoasă şi textilul pun în valoare o disciplină care se traduce în bucuria realizării unui unicat ce produce la rândul său bucurie vizuală.
Prinderea elementelor este un design în sine. Nu există reţete. Inventivitatea te surprinde la orice pas. Fiecare segment este tratat artistic şi în acelaşi timp manufacturier. Trebuie menţionat că bijuteria de autor nu este un produs de serie, lucru ce îi conferă un alt stătut şi un grad de autenticitate care este un plus-valoare, pe lângă liniştea ta personală că nu vei avea ocazia să te intersectezi cu ceva asemănător în modă străzii. Este un statement pe care ţi-l asumi afişând un astfel de produs. Eu cred cu tărie că un astfel de accesoriu nu se potriveşte oricui. Din păcate, cred că înainte de a-l purta, trebuie să ştii să îl apreciezi diferit. Nu lasă loc de comparaţie cu ce găseşti în magazinele de briz-brizuri care au inundat piaţa. Este un act de verticalitate a artei ce merită un alt spaţiu de degajare.
Nimic la întâmplare. Totul este drămuit alchimic. Fiecare culoare, textură şi formă se afla acolo pentru că şi-a găsit un reper şi un loc pe care niciun alt element nu îl putea ocupa. Simplitatea nu este o lipsă, ci un rezultat al unei ecuaţii corecte, în care fiecare element îşi aprobă contextul. Culorile vii nu se tem, iar contrabalansurile ceva mai terne nu plictisesc. Elementele de legătură oferă preţiozitate, rezultatul fiind un obiect de purtat şi de admirat în aceeaşi măsură.
După o trataţie în supantă cu delicii raw food, şampanie şi macarons, am ajuns în ultimul spaţiu al locaţiei semnate Carla Szabo: mansarda de proiecţii şi inspiraţii, acolo unde, într-o atmosferă foarte puţin convenţională, ne-au trecut prin faţa ochilor mai multe creaţii de accesorii, dar şi vestimentare ale show-urilor la care a participat artista.
Plină de inspiraţie şi cu un tonus reînviat de tot ce am văzut frumos şi pozitiv, am aplaudat în gând şi am zâmbit larg pentru a transmite înapoi tot ceea ce primisem : o lecţie despre frumos, determinare, corectitudine şi consecvenţă, bun gust şi modestie. Mulţumesc pe această cale PR-ului Carlei care mi-a răspuns la toate întrebările şi curiozităţile, inclusiv la cele legate de reţeta piureului de avocado. Şi sper că te-am convins să nu rămâi doar cu lectura, ci să te duci să vezi cu ochii tăi ce se face în România, unde noi credem că e criză şi că artistul nu mai creează nimic. Din fericire, artistul român nu este şi în criză de inspiraţie.
Credite foto: Mihaela Motăianu
Citiţi şi
Ghid de cumpărare pentru bijuteriile din aur: ce trebuie să știi înainte de achiziție
Moda feminină pentru iarna 2024: piese esențiale și tendințe de sezon
Bijuteriile pentru bărbați – între tradiție, simbolism și stil personal
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.