“I’m smart. I’m a business woman.” Nu, nu este vreun credo, ci e doar replica unei antieroine postmoderne. Iată că, în 2022, povestea unei femei care a reușit isprava de a păcăli o întreagă secțiune a lumii „jet set” din New York face furori. Inventing Anna: un fapt divers, tradus într-un serial cu impact la marele public, povestea unei tinere rusoaice germană naturalizată care a reușit să fraudeze înalta societate din New York dându-se drept o moștenitoare bogată. Numele ei: Anna Delvey sau, mai degrabă, Anna Sorokin. Bunăoară, o poveste (parțial) adevărată, în care o tânără (escroacă) europeană va subjuga o parte din clasa superioară din New York, folosindu-și abilitatea de a valorifica propria-i superficialitate, înainte de a ajunge sub acuzare. Nu se poate aprecia cu exactitate ce văd avocații, oamenii influenți și bancherii târâți în «afacerea» junei Anna. Falsa moștenitoare (rusă), fiica unui șofer de camion, enervează cu condescendența și ambiția ei care se rezumă la dorința de a trăi viața oamenilor pe care i-a văzut în revistele modă când era mică.
Miniseria, realizată de celebra Shonda Rhimes, narează povestea incredibilă a remarcabilei Anna Delvey, acuzată de escrocherie. De-a lungul a nouă episoade, această aventură captivantă ne scufundă în inima luxului din New York conferindu-i aerul unei povești convingătoare. Între haine de calitate superioară, vacanțe de vis și hoteluri de cinci stele, o distribuție bine alesă, adevărurile se strecoară subtil. Beneficiind de interpretarea excelentă a Juliei Garner, în rolul impostoarei fără milă, serialul de pe canalul Netflix merită o atenție cuvenită, fiind intenționat ambiguu, cu personaje aflate în antiteză, dar cu mare relevanță (pentru tipologia la care se încadrează). Menținuți în suspans de un scenariu bine structurat, asistăm la derularea acestei povești a cărei putere de fascinație se datorează faptului că este neplauzibilă (pe hârtie), probabilă (pe ecran) și adevărată (în realitate).
Această frescă sociologică despre snobism, lăcomie și superficialitate nu își judecă personajele, ci le etalează în fața spectatorilor. Toate sunt descrise cu finețe și inteligență și sunt susținute atât de regie, cât și de interpretările actoricești impecabile. Există și poveștile paralele (secundare) despre jurnalista însărcinată, tânărul avocat – toate menite să stârnească suspansul. În subtext, filmul devine o critică subtilă a unei lumi superficiale, dar reale: cea a luxului și a dedesubturilor sale. Putem să înțelegem mai lesne mecanismele acestui univers în care fiecare este doar un vector financiar, un pivot relațional, marioneta altuia. Anna vrea să se instaleze în acest mediu de lux, forțând ușile blindate și jucându-se cu toate codurile (mediului). Minciuna este doar un instrument de depășire a obstacolelor. În fond, aici e o sete de recunoaștere perpetuă, din Rusia în Germania, apoi din Germania în Franța și, în sfârșit, din Franța la New York. Pare un gigantic joc de biliard, sub privirea unei jurnaliste dure, cu sentimente multiple și încrucișate care evoluează spre mai multă umanitate.
Așadar, povestea este spusă prin prisma unei jurnaliste combative, Vivian Kent, care luptă împotriva tuturor obstacolelor (superiorii ei, Anna) pentru a-și scoate articolul. Inspirat de articolul din 2018 al autoarei Jessica Pressler pentru New York, Inventing Anna împletește două linii temporale diferite. La sfârșitul anului 2017, Vivian aude pentru prima dată despre Anna (Julia Garner), o femeie de douăzeci de ani, despre care se presupune că a pătruns în sclipiciosul Manhattan-ului, pretinzându-se o moștenitoare germană. Cu permisiunea reticentă a editorului ei (Tim Guinee), Vivian începe să cerceteze trecutul Annei și să discute cu foștii prieteni, colegi și cu victime ale Annei, precum și cu Anna însăși. Actrița Anna Chlumsky îi imprimă eroinei o expresie (scenică) remarcabilă. Fiecare episod prezintă pe cineva apropiat Annei care a fost fraudat. Suntem cufundați în pielea victimelor, total dezorientați și dorind să credem în farmecul acestei „ticăloase prietenoase”. Respirația întreruptă a serialului nu ne lasă să ne dăm seama dacă Anna era cu adevărat bogată, puțin înstărită sau doar o… «povestitoare profesionistă». Este vorba despre femei, insistă Vivian (Anna Chlumsky). Sau este vorba despre instituții financiare? Sau mobilitatea socială, sau elite societale, sau „escrocheria care este visul american”? Pare tentant să atribuim o sens declarativ, definitiv acestei veritabile saga. Julia Garner este, de asemenea, uimitoare în acest rol de mincinoasă «autorizată». Felul în care clipește când este încolțită, expresiile feței când e pe cale să se prăbușească ne mențin atenția la cote înalte.
Toate narațiunile pe care Vivian le colectează sunt intercalate cu flashback-uri care se desfășoară în ordine aproximativ cronologică. În centrul fiecărei povești este – desigur – Anna, dar imaginea sa se schimbă în funcție de perspectiva celui care narează. De exemplu, stilistul de lux Val (James Cusati-Moyer) s-ar putea aminti despre Anna ca fiind «o regină a gheții», cu un gust impecabil, în timp ce angajata de la hotel, Neff (Alexis Floyd) o clasifică drept „agitată, dar generoasă”. Seria defalcă logistica încercărilor Annei de a împrumuta zeci de milioane pentru ideea ei de afaceri – «Fundația Anna Delvey» (un soi de casă pentru genii artistice bogate/Soho).
Stilul fiecărui episod se schimbă în funcție de tonul fiecărei narațiuni – uneori se lungește în interludii imaginare sau efecte jucăușe, în timp ce – alteori – are o abordare mai cotidian-realistă. La rândul ei, Anna insistă tot timpul că este „o femeie de afaceri genială, care nu a greșit cu nimic”. Julia Garner aproape că dispare în spatele accentului (cam gros) ruso-german al Annei și a ochelarilor de vedere cu rame Celine, având mereu un aer de superioritate, ca un scut impenetrabil. Genul de interpretare al actriței lansează o serie completă de întrebări despre eroina sa: Cine este Anna Delvey/Sorokin? Este o sociopată narcisistă, o starletă aspirantă sau doar o «fashionistă» a anilor Instagram, navigând într-o societate fascinată de aparență și care nu mai știe să păstreze limitele? Este o femeie de afaceri formidabilă, în pragul succesului? Este o tânără neiubită și dezamăgită de tatăl ei, chinuită de o sete de răzbunare socială care ascunde o mare fragilitate și o mare nevoie de a fi iubită? Sau câte puțin din toate? În orice caz, datorită unui amestec exploziv de generozitate și aroganță, vitalitate și minciună, Anna Delvey reușește să fascineze. Se pare că o mare parte a telentului Annei rezidă în această ambiguitate, mai ales că serialul nu decide între diferitele fațete ale personajului; în spatele uneia dintre aceste măști se ascunde… altceva. Această antieroină postmodernă fascinează în toată gloria ei rece și brutală. Anna întrupată de Julia Garner este un amestec caleidoscopic de furie și defensivă (atunci când este contestată sau încolțită), dulceață, farmec, inteligență aprigă și, uneori, ciudățenie simplă și inefabilă – și chiar nu poți să-ți iei ochii de la ea.
Inventing Anna se oprește înainte de a deveni o satiră precum cea din The Blig Ring sau o indignare ca în Hustlers (o altă saga despre escrocherii, bazată pe rapoartele lui Pressler) și este eficient în a arăta cum, peste un anumit nivel de bogăție și putere, totul rămâne…o înșelătorie. Anna poate fi singulară în succesul ei, dar este doar o rătăcită printre alți escroci; de-a lungul serialului, ea interacționează cu alți fraudatori precum Martin Shkreli și Billy McFarland, iar discursurile lui Donald Trump sunt difuzate pe ecrane în fundal. Acesta este un serial pentru cei care doresc (în principal) să se minuneze – de dezvăluirile, stilul, nervii de oțel ai junei de douăzeci-și-ceva-de-ani care țese pânze în interiorul unui castel de cărți, construit pe gheață subțire. Cei care caută o abordare profundă, analitică, a fenomenului Delvey, a patologiei sau a motivațiilor ei vor trebui să mai aștepte puțin.
Pe Mădălina o găsiți și aici.
Realizator: Shonda Rhimes
Scenariul: inspirat din “How Anna Delvey Tricked New York’s Party People” de Jessica Pressler
Imaginea: Maryse Alberti
Muzica: Kris Bowers
Distribuția:
Anna Chlumsky – Vivian Kent
Julia Garner – Anna “Delvey” Sorokin
Arian Moayed – Todd Spodek
Katie Lowes – Rachel Williams
Alexis Floyd – Neff Davis
Anders Holm – Jack
Anna Deavere Smith – Maud
Durata unui episod: 59–82 min.
Data lansării: februarie 2022
Citiţi şi
Mein Trump. De unde vine fascismul portocaliu
Christian Dior și WC-ul din fundul curții – Eleganța vieții pe trepte de contrast
De ce să alegi o haină de blană chinchila: Eleganță și confort într-o singură piesă
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.