La o prezentare din 2011 a lui Jean Paul Gaultier, mireasa înaltă și blondă, îmbrăcată într-o rochie semi-transparentă, a fost momentul cheie al spectacolului. Singura problemă? Mireasa era un bărbat. Şi astfel, la 19 ani, Andrej Pejic a devenit unul dintre cele mai căutate modele din industrie, pentru aspectul său androgin și pentru că, din orice perspectivă l-ai privi, ori ca bărbat ori ca femeie, e frumos de pică.
Născut în 1991, în Bosnia, Andrej avea numai un an și jumătate când a început războiul și a trebuit să se mute, împreună cu mama și cu fratele lui într-o tabără de refugiați din Serbia. Mai târziu, s-au mutat în Australia, unde Andrej a găsit libertatea de exprimare și înțelegerea de care avea nevoie. Aici a fost și descoperit, câțiva ani mai târziu, în timp ce vindea căpșuni într-o piață din Melbourne… sau în timp ce era la piscină… sau în timp ce lucra pe un câmp de porumb… sau în timp ce era la McDonald’s. Nu e foarte clar, din moment ce Andrej schimbă povestea de la un interviu la altul, pentru a „face lucrurile mai interesante”. Pejic s-a obișnuit deja cu atenția pe care o primește din partea presei și, cum reporterii se rezumă de obicei la aceleași cinci întrebări, nu este de mirare că baiatul a devenit extrem de plictisit. Tot în încercarea de a înviora lucrurile face declarații de genul „nu mă dau jos din pat pentru mai puțin de 50 de dolari pe zi”, aluzie la Linda Evangelista, care nu se dădea jos din pat pentru mai puțin de 10.000 de dolari sau „aș face operație de schimbare de sex pentru un contract cu Victoria’s Secret”.
Andrej a fost foarte conștient de mult timp că arată diferit însă asta nu l-a deranjat. „Nu am avut probleme în copilărie, pentru că am mers la o școală foarte bună, unde am fost apreciat și nu respins”. La școală, a fost un pic ciudat, însă niciodată o ciudățenie. A început să fie interesat de machiajul și de garderoba mamei lui încă de la vârsta de 14 ani și a beneficiat de sprijinul familiei sale. Acum, mama sa este cel mai înrăit fan, colecționează toate fotografiile și articolele în care apare el și spune că este cea mai frumoasă persoană pe care a văzut-o și pe care o s-o vadă vreodată în rochie de mireasă.
A fost descoperit în Australia, însă cum Melbourne nu e chiar capitala mondială a fashion-ului, a plecat spre Londra pentru a-și încerca norocul la marile agenții de modeling. Aici, lucrurile au început să scârțâie puțin, pentru că nu se încadra perfect în tiparele lor de frumusețe. În cele din urmă, a cunoscut-o pe Sarah Doukas, fondatoarea agenției Storm, cea care i-a oferit o șansă și lui Kate Moss, deși aceasta era considerată prea scundă. Doukas nu a stat pe gânduri, i-a oferit imediat un contract și i-a aranjat diverse pictoriale atât pentru articole de îmbrăcăminte masculină cât și feminină. Pe scurt, Andrej a devenit băiatul care a descoperit brusc că e și femeia pe care o vor toți.
A pozat ca Marilyn Monroe pentru Lovecat Magazine, a fost îmbrăcat, din nou, în mireasă pentru revista OUT 100 și a apărut într-un advertorial pentru sutiene push-up, pentru că, dacă funcționează în cazul lui, unde nu prea au ce să push up, e clar cât de eficiente sunt. Popularitatea lui a crescut enorm în momentul în care numărul revistei Dossier, pe coperta căruia Andrej apărea fără cămașă, a fost cenzurat, pentru a nu da impresia cititorilor că este vorba de o femeie goală. Aparent, feminitatea trăsăturilor este suficient de accentuată încât să compenzeze lipsa sânilor și bustul evident masculin.
Este clar că oamenii nu prea știu ce să creadă despre Andrej și asta le place designerilor la el. Unul dintre cei mai mari admiratori ai săi este chiar Jean Paul Gaultier, care a colaborat cu el pentru mai multe prezentări, atât pentru gama sa masculină câ și pentru cea feminină. Mark Jacobs este un alt fan. “Am știut de la început că este foarte special, adică este o persoană foarte frumoasă. Trăim într-o lume modernă și urăsc să folosesc etichete pentru a defini ce este masculin și ce este feminin, ce este frumos și ce este urât, pentru că pentru mine, totul este interesant”.
Andrej poartă haine feminine și în timpul său liber, din motive practice: “este mai ieftin să arați bine ca femeie, prețurile hainelor de calitate pentru femei sunt mai mici decât ale celor pentru bărbați”. Totuși, este clar că se simte confortabil și că nu face asta numai din economie. “Pentru mine, când văd o persoană, nu contează dacă este bărbat sau femeie. Ar trebui să privim oamenii ca egali, fie că sunt albi sau de culoare, așa că nu înțeleg de ce diferențierea sexelor este atât de importantă. Cred că singurul lucru ciudat la mine este că nu poți să-ți dai seama prea ușor. De cele mai multe ori poți spune clar despre cineva dacă este bărbat sau femeie. În ziua de azi, dacă femeile și bărbații sunt egali, atunci ce fac eu nu ar trebui să conteze atât de mult”.
Pentru mulți, însă, contează. Anul trecut, revista FHM l-a inclus, din greșeală, în topul celor mai frumoase femei din lume, unde a ocupat poziția 98. Când și-au dat seama ce au făcut, au ales să reacționeze în cel mai neinspirat mod, atacându-l într-un editorial în care îl numeau “the thing”. Editorialul a fost mai târziu retras, în urma reacțiilor negative primite din partea admiratorilor lui Andrej și, a treia oară, cu noroc, FHM și-a cerut scuze public.
Pe de altă parte, Andrej are și mii de fani, iar industria modelling-ului în adoră. Este unul dintre cele mai de succes modele ale agenției sale. Să reformulez, este unul dintre cele mai de succes modele feminine ale agenției sale. Fascinant este că reușește să facă asta fără ajutorul machiajului, fără să dea impresia de drag queen. Jonglează între feminin și masculin prin expresie și atitudine, ar putea să rămână îmbrăcat la fel și să treacă de la un sex la altul în câteva secunde, lucru care ne “confuzează” rău de tot. Dar tot el se descrie cel mai bine: “Toti reporterii mă întreabă ce sunt, bărbat sau femeie, și le răspund știți ce, haideți să vorbim despre asta în 5 sau 10 ani, deocamdată sunt tânăr, fresh și unisex”.
Androginia nu este un fenomen nou, mai ales în lume modei, care s-a arătat foarte deschisă acestui concept. Andrej nu este singurul model care trece granițele impuse de propriul sex, însă este primul care o face cu atât de mult succes.
În industria muzicală, un alt segment deschis ideii de androginie, fenomenul a început să apară prin anii 70, fiind popularizat de David Bowie. Un deceniu mai târziu, membrii trupei Mötley Crüe foloseau pictorialele din Vogue ca modele de machiaj. Se făcea prima trecere, în lumea rock-ului, de la look-ul hiper masculinizat la cel feminizat, se populariza conceptul de Glam Rock, și nu din ideea de a atrage membrii de același sex. Femeile erau cele mai înfocate fane ale look-ului androgin expus de Nikki Sixx și Tommy Lee. Majoritatea celor care defilau pe scenă cu părul tapat și gloss pe buze erau heterosexuali. Dee Snider, solistul trupei Twisted Sister, care se afișa pe scenă în lenjerie intimă roz, era ajutat să-și pună jartierele și să se fardeze de soția sa. Asta arată că androginia nu se leagă, neapărat, de homosexualitate, ci mai mult de ideea depășirii limitelor.
Subiectul polarizează, de obicei, opiniile publicului. Sunt mulți care nu au o problemă cu asta, însă și mai mulți care au și care nu se sfiesc să atace și să condamne orice ieșire din tipare. Look-ul androgin nu mai este o noutate, însă Andrej Pejic a ridicat miza. El speră că aspectul lui va ajuta la crearea unei lumi mai deschise, în care „sexul, naționalitatea, orientarea sexuală și statutul financiar să nu afecteze oportunitățile oamenilor, modul în care îi tratează ceilalți și libertatea de care se bucură”. Așa cum spune și el, într-o lume ca cea pe care o descrie, Andrej Pejic nu ar avea nevoie de o definiție atât de complexă.
Citiţi şi
Ținute pentru domni, în funcție de geaca purtată
Naomi. Cindy. Linda. Christy – The Super Models (documentarul)
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.