Â
” Nu ÅŸtiu, sunt uÅŸuratică din fire
ÅŸi nu ÅŸtiu multe lucruri despre…ă…iubire
pentru că am un trecut pătat
pentru că am iubit din când în când un pirat
piratul m-a tot părăsit
apoi la-ntâmplare pe toţi i-am iubit:
i-am iubit pe toţi la întâmplare,
am iubit ÅŸi hoÅ£i ÅŸi căluÅ£i de mare…”
(Ada Milea, Insula după Gellu Naum)
Cum se împacă aparenta uÅŸurătate a cântecului cu seriozitatea, chiar ÅŸi-n comedie, a teatrului ÅŸi cu greutatea plină de sensuri a operei literare? Ada Milea, cu fiecare spectacol inspirat de o carte cult sau inserat în piese de teatru într-atât de cunoscute încât nu te-ai aÅŸtepta la o nouă abordare, uluieÅŸte prin originalitatea “prelucrării” temei iniÅ£iale, prin fineÅ£ea cu care se menÅ£ine în trena spiritului ÅŸi a versului auctorial, prin spontaneitatea improvizaÅ£iilor care cad mereu la fix, desăvârÅŸind reprezentaÅ£ia ÅŸi tachinând publicul.
Ada Milea a fost pe rând fidelă CărÅ£ilor cu Apolodor, în care muzica reuÅŸeÅŸte o amplificare a candorii naumiene, îndrăzneaţă până la dedublarea lui Sancho Panza când intră în pielea personajelor don quijoteÅŸti, delirantă împreună cu Incendiatorii lui Max Frisch, de un umor subversiv ÅŸi neiertător, ca toate satirele ruseÅŸti, în Nasul lui Gogol, din nou ludic-sensibilă în Insula după Gellu Naum ÅŸi de-a dreptul cuceritoare când transformă un poem al lui Ion MureÅŸan din cartea Alcool în parodie tragică, obÅ£inând acelaÅŸi efect asupra spectatorilor din “pub” ca însuÅŸi autorul în faÅ£a unui public avizat, cititor de poezie.
Ai crede că toate aceste incursiuni curajoase vin dintr-o anume naivitate artistică ÅŸi că ar putea eÅŸua în simplificare. Dar spectacolele Adei Milea te aduc deopotrivă într-o dispoziÅ£ie de hoinăreală jucăuşă printre cuvinte ÅŸi situaÅ£ii absurde, cât ÅŸi într-o conexiune permanentă cu complexa “irealitate” subsidiară a textelor ÅŸi a puternicilor creatori: Cervantes, Gogol, Max Frisch, Gellu Naum se regăsesc în fiecare cântec pe care l-au inspirat artistei, spre deliciul cunoscătorilor.
Citiţi şi
Ce am citit eu în ultima lună
Scrisoare către Radu Cosașu (2)
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.