În 1988, prestigiosul ziar francez Le Monde a comis o gafă de proporții, publicând pe prima pagină vestea morții actriței italiene Monica Vitti. Cauza: suicid cu barbiturice. Monica a trecut cu umor peste neprofesionalismul publicației. De data aceasta știrea este reală. Monica Vitti a părăsit azi această lume. Împlinise 90 de ani în noiembrie anul trecut.
Monica nu a mai apărut în public din 2002 și în 2011 s-a aflat că suferă de Alzheimer. A trăit în casa ei romană, îngrijită de soțul ei, Roberto Russo. La 89 de ani, acesta declara presei: „Voi pregăti o prăjitură cu o lumânare simbolică și împreună vom petrece una dintre multele zile pe care le-am împărțit. Ne cunoaștem de 47 de ani, în 2000 ne-am căsătorit în Capitoliu și, înainte de boală, ultimele ieșiri au fost la premiera comediei muzicale Notre Dame de Paris și de ziua lui Alberto Sordi.
2000
De 20 de ani sunt alături de ea și vreau să dezmint știrea că Monica se află într-o clinică elvețiană: ea a fost întotdeauna acasă, la Roma, cu o îngrijitoare și cu mine. Prezența mea face diferența, pentru dialogul pe care reușesc să îl stabilesc cu ochii ei. Nu este adevărat că Monica trăiește izolată, în afara realității ». Ce noroc, ce dragoste, ce bărbat!
Poate ați văzut-o în filmele celebre ale anilor ’60. Poate știați de povestea de dragoste cu Antonioni, care s-a terminat la sfârșitul acelui deceniu magic.
Aici (click, e splendidă!) puteți vedea scene dintr-un film de referință – Eclipsa lui Michelangelo Antonioni (1962) în care joacă alături de Alain Delon. Cântecul Minei este fundal sonor. Musai de (re)văzut.
Monica Vitti (3 noiembrie 1931 – 2 februarie 2022)
Monica Vitti la filmările din 1964 pentru “Haute Infidélité” (Alta infedeltà), compus din patru episoade realizate de Franco Rossi (Scandaloso), Elio Petri (Peccato nel pomeriggio), Luciano Salce (La Sospirosa) și Mario Monicelli (Gente moderna).
Monica Vitti în “Modesty Blaise” de Joseph Losey, 1966
(foto 20th Century-Fox/Getty Images)
“Spun unii că lumea este a celor care se trezesc devreme. Greşit! Lumea aparţine celor care sunt fericți că se trezesc.”
1968
Photo © Mondadori Portfolio via Getty Images
Monica Vitti, în saloanele boutique-lui DIOR din Avenue Montaigne, Paris
foto:Giancarlo Botti
Monica Vitti photographiée par David Bailey pour Vogue, 1965
Monica Vitti photographiée par Helmut Newton, 1986
Monica Vitti photographiée par Henry Clarke pour Vogue, février 1969
Monica Vitti photographiée par Chiara Samugheo , 1972
Alain Delon et Monica Vitti dans le film “L’Eclipse” réalisé par Michelangelo Antonioni, 1962
Monica Vitti portant le collier «Seven Wonders» de Bulgari (du nom des sept magnifiques émeraudes colombiennes) en platine, émeraudes et diamants, 1965
Photo © Karen Radkai.
Monica Vitti photographiée par Peter Basch, Rome, 1960′
Scenă din Fata cu pistolul, comedia italiană regizată în 1968 de Mario Monicelli nominalizată la Oscar pentru cel mai bun film într-o limbă străină. Monica Vitti a câștigat atunci premiul David di Donatello ca cea mai bună actriță.
Cu Jack Nicholson la premiile Cesars, în 1984
Peste tot acum se scrie despre Regina cinematografiei italiene. Cinematografia italiana e plină de regine, stați să vedeți ce vor scrie când vor pleca Sophia Loren, Gina Lollobrigida… Regină nu mi pare nici exagerat, dar nici potrivit, în tot cazul o insuportabilă lipsă de inspirație. Această blondă pistruitată cu căutătura puțin sașie a fost chintesența feminității în acel deceniu magic de care pomeneam mai sus. Vulnerabilă, complexă, o lume de femeie. A iubit trei bărbați. A fascinat milioane. Scorul e de poveste. Pentru cei tineri și fără abonament la cinematecă, numele ei nu înseamnă nimic. Fotografiile ei de când era în floare i-ar putea cuceri, dacă le-ar vedea. Poate. Dar ăsta e mersul timpurilor. În final, ce bine că a existat Monica Vitti!
Citiţi şi
Jeanne Moreau – “Am sedus mulți bărbați, dar n-am cunoscut dragostea absolută”
„Delon a fost bisexual. Romy Schneider ar fi știut.” O biografie de scandal
Tănticilor şi nenicilor care-şi dau ochii peste cap când aud de Alain Delon
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.