Femeile societății moderne poartă pe umerii lor presiunea imaginii perfecte, care fie le cere să își asume și să joace anumite roluri, fie să se încadreze într-un standard de frumusețe pentru a fi acceptate, respectate sau iubite. Unul dintre principalele aspecte standardizate și dictate de societate și mass-media este aspectul fizic: femeia trebuie să aibă o anumită înălțime și greutate, să se îmbrace într-un anumit fel, să poarte anumite branduri, pentru a fi considerată cu adevărat frumoasă.
Potrivit studiului* realizat de Libresse în luna mai 2020, doar 22% dintre femeile din România sunt încrezătoare în modul în care arată și se simt suficient de confortabil să-și arate corpul în public: la piscină, la plajă sau în vestiar. Presiunea tot mai mare pe ideea de „perfecțiune”, standardele stricte de frumusețe și body-shaming-ul prezent, în special, pe rețelele de socializare, sunt o realitate globală cu un puternic impact asupra încrederii în sine a femeilor, asupra sănătății, dar și a relațiilor acestora cu cei din jurul lor.
În încercarea de a elimina toate aceste stereotipuri de frumusețe și de a schimba modul în care femeile își privesc și își acceptă propriul corp, Libresse lansează manifestul de empowerment a femeii, „Să lăsăm #PoveștileDinNoi să fie auzite!”. Este vorba despre deschiderea unei conversații reale și sincere care să ofere femeilor curajul să vorbească despre momentele în care s-au simțit neîndreptățite de cei din jurul lor din cauza modului în care arată și despre emoțiile pe care le-au experimentat odată cu acestea.
Construcțiile media nerealiste, clișeele, prejudecățile și stigmatizarea care planează asupra corpului femeii, au o influență puternică asupra modului în care femeile își percep propriul corp, totodată, în strânsă legătură cu un nivel scăzut al stimei de sine. Ba mai mult, toată această presiune de a atinge idealul de frumusețe, are implicații mult mai profunde, favorizând tulburări alimentare, rușinea de a vorbi despre schimbările prin care trece corpul lor sau despre probleme intime, până la teama de a merge la ginecolog.
Și mai îngrijorător este faptul că practica ultimilor ani din Social Media (folosirea filtrelor de Instagram sau a aplicațiilor de retușare a corpului) alterează percepția despre frumusețe și normalitate a tinerelor fete și a femeilor. Această uniformizare a ceea ce înseamnă a fi o femeie frumoasă conduce la o desconsiderare a propriei persoane, la a crede că sunt mai puțin frumoase sau inferioare altora, împingându-le în capcana căutării permanente a unei validări externe.
Inițiativa Libresse de a face cunoscute poveștile femeilor din România, aduce în prim plan adevăratele provocări, lupte și frustrări cu care se confruntă acestea în a atinge standardele de frumusețe. Astfel, scopul campaniei #PoveștileDinNoi este atât una de empowerment – prin susținerea femeilor să-și împărtășească propriile povești, experiențe, trăiri și emoții ca un prim pas spre acceptarea propriului corp, cât și una educativă – prin normalizarea conversațiilor despre zona intimă în vederea menținerii stării de sănătate și pentru identificarea din timp a eventualelor afecțiuni ginecologice.
*Studiul Libresse, care prezintă o analiză în profunzime a preocupărilor și temerilor cu care se confruntă femeile, a fost realizat pe un eșantion reprezentativ de 505 de femei, din mediul urban, în luna mai 2020.
Citiţi şi
Ce mâncăm pentru a ne controla greutatea
Testele genetice – soluția pentru o viață lungă într-o stare bună de sănătate
Cum să gătim și să mâncăm sănătos, chiar și dacă ne plac fripturile și grătarele
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.