Unde sunt cocotele de altădată…

15 October 2013

Sunt la fel de îngrijorată ca și Adrian Majuru din cauza cocotelor care ajung, la noi, VIP-uri. Dar din cu totul alte motive. Pildele antichității iudaice mă lasă cam rece de când lapidarea a ieșit din modă. La fel ca lui Oscar Wilde, mie îmi plac bărbații cu viitor și femeile cu trecut.

Celebrități făurite în alcov au existat în toate epocile. Nu am inventat noi femeia-trofeu. Am reușit, însă, să o transformăm într-o caricatură grotescă, fără nicio legătură cu “leoaicele”, “patricienele” sau “marile orizontale” – cum erau numite vedetele “demi-monde”-ului din Franța lui Napoleon al III-lea. Un asemenea statut nu se obținea doar pe bază de nuri și de palmares amoros. Mai erau necesare câteva ingrediente importamte: inteligență, rafinament, instinct dramatic, fler psihologic, un grăunte de nebunie… “Marile orizontale” țineau saloane literare și erau protectoare ale artelor. Ele însele grandioase artiste ale provocării, spărgeau tiparele și sfidau convențiile fără să alunece vreodată în ridicol sau în vulgar.

Marie Duplessis, personajul real din spatele “Damei cu camelii”, se îmbrăca la fel de cuminte ca o fată de pension. Și, totuși, nu exista în Franța bărbat suficient de bogat încât să-și permită exclusivitatea favorurilor ei. Frumoasa Marie își organizase “protectorii” într-un soi de cooperativă – fiecare avea drepturi de vizitare într-o anumită zi a săptămânii. Ceea ce nu o împiedica să se ofere uneori gratis câte unui “amant de inimă” – cum a fost cazul lui Alexandre Dumas fiul.

Ca să scape de un adorator prea insistent, La Paiva (cea mai pragmatică dintre “leoaice”) i-a cerut acestuia 20.000 de franci pentru o unică partidă de amor. O sumă exorbitantă. A dat apoi foc bancnotelor, invitându-l pe îndrăgostit să profite în orice mod dorește, dar numai până când banii vor fi complet arși. Așa se șlefuiau pe-atunci legendele (demi)mondene. Aveau strălucirea diamantelor veritabile, nu sclipiciul ieftin al sifoanelor Swarowski.

Despre Appolonie Sabatier – zisă și “La Presidente” – au scris Gustave Flaubert, Theophile Gautier si Charles Baudelaire. În salonul ei din rue Frochot se întâlneau Hugo si Musset, Berlioz si Manet, Courbet si Nerval… Nu prea seamănă cu anturajul divelor noastre de carton, care se distrează mergând la mall, nu la operă. Cum să le compari pe marile preotese ale senzualității cu fetițele siliconate care cred că “provocare” înseamnă să te dezbraci? Abia această confuzie mi se pare un semn clar de decădere. Problema nu e că ajung cocotele VIP-uri, ci că rămân cocote. Termenul, importat din Franța celui de-al Doilea Imperiu, identifica un fel de purgatoriu, o etapă intermediară între prostituată și curtezană. Diferențele, uriașe, nu țineau de morală, ci de stil.



Citiţi şi

Vremea când insultele aveau clasă – 13 exemple

Cui aparține citatul “Everything is OK in the end; if it’s not OK it’s not the end”

La operă

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS

Your tuppence

  1. Leonard MAN / 15 October 2013 13:13

    In articol se face vorbire numai despre cocotele TV, fufele care se alearga cu fotbalisti. De ce uitam personajele de tip Corina Cretu? Mailingul Domniei Sale cu oaresce personaje din State cu scopul de a ocupa o pozitie la ONU nu o incadreaza pe Doamna in categoria din titlul acestui articol? Cred ca nu vedem padurea din cauza copacilor.Cocote au fost cocote sunt inca. Infaltia de fufe ascunde adevaratele cocote.

    Reply
    • maya / 30 March 2015 18:39

      Infaltia? oaresce, mai bine invatam sa scriem intai, zic.
      Superb articolul si expresia ca nu vedem padurea de copaci, total nepotrivita in context. Femeile prezentate atat de concret, de dna Munteanu au fost femei care au marcat o epoca, au fost muze, au fost adorate, ele erau femeile despre care se vorbea, asa cum se vorbeste acum despre asistentele tv implicate in dosare penale. Faptul ca mai avem si femei ca cea din exemplul tau, e altceva. De Corina Cretu au auzit foarte putine persoane. Ideea articolului este ca se promova un altfel de gen de femeie usoara, sau pe care o puteau avea unii cu bani, de stilul lor, de pregatirea lor. De aceste femei, stiau toti din societate indiferent de gradul de cultura, de nivelul financiar sau social.
      Pe atunci se promova clandestinul sau desfraul intr-o nota boema, impletita cu educatie, cultura, bun simt in public, maniere, eleganta, pe cand acum vezi sexul umbland gol pe strada, urland vulgaritate si grosolanie, jignind femeia. Fetele astea, nici macar nu sunt ele vinovate, societatea, media le scoate in fata. Cat de des vezi o femeie de cariera, o mama, un copil deosebit, la tv, si cat de des vezi sexualitate ieftina ? Media promoveaza injosirea femeii. Asistentele tv musai trebuie sa fie cu fundul gol in orice emisiune, daca sunt imbracate, mai bine nu mai sunt prezente.

      Reply

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro