Când spui Coco Chanel, e imposibil să nu începi pe dată să visezi. Atât de puternică este și azi amintirea celei care a făcut zeci de ani jocurile în lumea modei, răsturnând prejudecăți și anulând tabuuri. S-au scris cărți, s-au făcut filme, despre Gabrielle. E irepetabilă. Mai poate fi doar recompusă în imaginația fiecărei femei din note de parfum și purtată ca porte-bonheur la o întâlnire de amor…
O colecție unică
LES EAUX DE CHANEL este invitația în călătoria pe care o visezi, este trenul miraculos, volatil, în care te poți îmbarca în fiecare dimineață pentru o călătorie olfactivă care să-ți aline, dar și să-ți țină viu dorul de ducă. E aide-mémoire – ul care nu-ți dă voie să uiți că viața trebuie trăită, e teleportarea miraculoasă de fiecare zi acolo unde gândul de nestăpânit a evadat deja. E prospețimea infinită pe care o simți când deschizi fereastra unui tren în viteză, prospețimea aerului adus pe țărm de marea înspumată, prospețimea stropului de rouă ce se evaporă la primele raze de soare. E o imponderabilă aromă de citrice siciliene și calabreze. O sărbătoare.
Această nouă linie de parfumuri este inspirată de călătoriile spre trei destinații favorite ale lui Gabrielle Chanel: PARIS-DEAUVILLE, PARIS-BIARRITZ și PARIS – VENEȚIA.
Parfumier: Olivier Polge
Flaconul
Ca de obicei, nimic nu a fost lăsat la voia întâmplării. De o simplitate seducătoare, noul flacon amintește de sticluțele de alcool purtate de domni în buzunarul de la vestă. Fiecare detaliu a fost atent gândit pentru a oferi o experiență autentică de lux. Dopul negru de bachelită, cu simbolul Chanel și pe exterior, și pe interior, produce un sunet inconfundabil. Sticla de 125 ml are muchiile rotunjite și este echipată cu o pompiță ce readuce vechiul gest de parfumare în nor fin de picături. Ambalajul – negru, mat, intens – precum haina bărbătească pe care Gabrielle a împrumutat-o pentru colecțiile sale Prêt-à-Porter, e din carton ondulat precum valurile mării, destinat să protejeze obiectele prețioase. De obicei ascuns, de această dată este la vedere, transformat într-o „jachetă” pentru fiecare sticlă de parfum. Cele trei sticle identice LES EAUX DE CHANEL diferă numai prin numele înscris pe partea frontală și prin culoarea parfumului.
Parfumul
***
„Mai mult decât realitatea destinației, mi-a plăcut ideea pe care orășenii o au atunci când visează la un weekend la țară. Nu am încercat să capturez ruralul Normandiei așa cum este el astăzi, ci, mai degrabă, promisiunea unei plimbări prin iarba înaltă.”
Deși resort-ul situat pe Canalul Mânecii cuprinde nenumărate simboluri CHANEL, Olivier Polge a vrut să evite un inventar olfactiv. PARIS-DEAUVILLE doar ne scufundă într-un verde intens. O culoare care prinde corpul și-l umple cu aer proaspăt. Mai întâi se simte energia vie a scoarței de portocal și a busuiocului foarte aromat. Notele de esență de trandafir și iasomie țin capul ridicat și mândru, onorând inima florală a compoziției. Apoi caracterul distinct, vintage, de patchouli răzbate la suprafață. Paris-DEAUVILLE este o Apă liberă, vie. O semnătură decisivă, între pământ și mare.
Începuturi legendare
Aici a început totul. În primăvara anului 1912, o stațiune de pe litoralul coastei Normandiei a atras atenția tinerei modiste Gabrielle Chanel. Deauville era deja destinația aleasă de parizieni pentru weekend. Cu alte cuvinte, locul ideal pentru a-și vinde primele creații menite să spargă codurile stilistice ale vremii. În 1913, cu ajutorul financiar al omului de afaceri și jucător de polo Boy Capel, Gabrielle și-a lansat prima ei colecție în magazinul propriu, alegând să-și scrie numele mare, cu negru, pe fond alb. O declarație pro minimalism care avea s-o acompanieze în revoluția pe care urma să o înceapă. În timp ce corpurile femeilor erau încă prizonierele corsetelor sufocante, ea și-a permis să facă echitație purtând o bluză descheiată la gât, imprimând ținutelor sale un confort fără precedent. Magazinul ei de pe strada Gontaut-Biron, o stradă șic din Deauville, vindea articole de îmbrăcăminte ce împrumutau elemente din costumele marinarilor – dungi, culoarea bej și jerseul. Idei care au stat la baza unui stil devenit iconic. Cu un pas înaintea timpul ei, Gabrielle Chanel s-a impus printr-o firească simplitate. Magazinul a fost închis în 1925, dar Deauville rămâne un reper memorabil în istoria brandului.
***
„Am vrut ca oamenii să miroasă acea poartă către Orient, care, la CHANEL, este și o evocare a barocului”. – OLIVIER POLGE
Eau de CHANEL PARIS-VENISE își are originile atât în lunga călătorie cu Orient Express-ul din capitala franceză către Veneția, cât și în însăși destinația acestei călătorii. Este, probabil, cea mai urbană Apă dintre toate trei. PARIS-VENISE se ridică astfel la înălțimea provocării de a combina în mod armonios aurul și somptuozitatea Orientului cu o senzație confortabilă, de bumbac. În timp ce citricele își fac simțită prezența, neroli rămâne discretă. Un ton de fructe roșii de pădure se armonizează cu irisul și cu Grasse geranium, astringent și floral. Apoi, cedrul vibrant și un acord de chihlimbar își fac simțită prezența. Puteți detecta notele de vanilie și mirosurile orientale ce încălzesc pielea, fără să copleșească. Veneția nu a fost niciodată atât de accesibilă. Niciodată atât de subtilă…
O mostră de baroc și bizantin
În 1920, Mademoiselle era inconsolabilă. Pentru a șterge amintirea lui Boy Capel, care murise într-un tragic accident de mașină în decembrie 1919, Misia și pictorul José Maria Sert au invitat-o la Veneția. Nu numai că Gabrielle Chanel a strălucit în orașul aflat la granița dintre Cultura europeană și cea estică, dar Veneția i-a redat dorința de a trăi. Descoperirea artiștilor venețieni și inegalabilele petreceri oferite de cosmopoliții ce-și petreceau zilele scăldați de soarele plajei (lido) au ajutat-o pe Gabrielle să-și consolideze stilul inimitabil. Stilul unei femei care a îndrăznit să-și încălzească fața la soare, purtând pijamale în plină zi și sandale cu talpă din plută. Cu prietena ei Misia, i-a cunoscut pe Paul Morand și Serghei Diaghilev, creatorul Ballets Russes. Veneția a fost mai mult decât o simplă excursie. Un oraș unic, inspirațional, care i-a hrănit uimirea și i-a reaprins scânteia creatoare. Pentru că tot Veneția, cu fascinația mozaicurilor sale și a aurului strălucitor, i-a scos în cale pe aristocratul Verdura și așa s-a născut prima colecție de bijuterii.
***
„Am vrut să creez o senzație pe piele ca și cum fiecare ingredient ar fi fost înmuiat în apă.” – OLIVIER POLGE
Astăzi, ca și în trecut, toți ochii din Biarritz și de-a lungul coastei Bascilor sunt captivați de puterea oceanului, de această forță neobosită care metamorfozează valurile în vaporoasă spumă pe nisip. Acum invadată de surferi și entuziaști ai sporturilor marine, stațiunea sud-vestică a știut dintotdeauna cum să amestece un anumit spirit sportiv cu o eleganță rară.
PARIS-BIARRITZ este cel mai acvatic parfum din colecția LES EAUX DE CHANEL”, proclamă Olivier Polge. „Am vrut să creez o senzație pe piele ca și cum fiecare ingredient ar fi fost înmuiat în apă.” Dar asta nu presupune diluarea compoziției. Olivier Polge a decis să energizeze notele de top cu o explozie de grapefruit și mandarină. Însoțite de o notă acvatică, citricele pregătesc calea pentru un ton de crin-de-vale. PARIS-BIARRITZ revitalizează instantaneu. Are efectul unei băi reci ca gheața în mare într-o zi însorită; al unei puternice guri de aer proaspăt.
Atlantic Season
În 1915, la numai doi ani după lansarea primei sale colecții de haine în Deauville, Gabrielle Chanel a inaugurat un nou boutique în Biarritz. Orașul de coastă bască a fost destinația de vacanță a înaltei societăți din secolul al XIX-lea. Profitând de prezența reprezentanților acesteia, dar și de turismul din Biarritz, Chanel a ales Villa de Larralde pentru magazinul său, în vecinătatea Casinoului, a hotelurilor de lux și a plajei. Gabrielle și-a adus angajații parizieni pentru a lucra în acest magazin. Confortul ultra modern al hainelor i-a atras atenția reginei Victoria Eugenia a Spaniei, care i-a devenit clientă loială.
Biarritz a devenit destinația preferată de vacanță a domnișoarei Chanel pentru practicarea sporturilor, la doar o aruncătură de băț de terenurile de golf din Saint-Jean-de-Luz, cu picnicuri pe plajă în compania lui Boy Capel, cu revigorante sesiuni de înot în Oceanul Atlantic și petreceri nesfârșite cu prietenii ei ruși exilați în Franța în urma Revoluției din octombrie 1917. Din 1921 până în 1923, Gabrielle Chanel l-a găzduit pe cumnatul lui Igor Stravinsky și a fost văzută în mod frecvent în compania contelui Sergei Kutuzov și a prietenei sale Misia Sert.
***
Colecția va fi disponibilă în Chanel Espace Beauté din Băneasa Shopping City, începând cu luna iunie 2018. Călătorie plăcută în oricare dintre destinațiile iubite de Coco Chanel!
Citiţi şi
Genți, genți și iar genți Hermès! Licitație online organizată de Christie’s New York
O vară CHANEL la Lungomare PLaza în Rovinj, Croația
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.