Inimă sălbatică – Tracks

13 September 2023

„Vreau doar să fiu singură”- declară o femeie albă, tânără, care vrea să traverseze deșertul spre sfârșitul anilor ’70 din secolul trecut. Tracks devine o extraordinară dramă despre o călătorie în deșert care devine un rit de trecere. Filmul este o experiență cinematografică cu adevărat specială. 

În 1977, Robyn Davidson (Mia Wasikowska) pornește într-o călătorie ambițioasă: intenționează să meargă 2 700 de kilometri de la îndepărtatul avanpost Alice Springs, din nordul Australiei, până la Oceanul Indian. Este pregătită pentru nouă luni, după estimările sale. În acea perioadă, o astfel de călătorie e de neconceput pentru o tânără singură. Și, totuși, se pregătește antrenând cămile sălbatice, astfel încât acestea să-i poată transporta proviziile. În ultimul moment, Robyn primește o scrisoare de la revista National Geographic prin care îi acceptă cererea de finanțare. Totul se poate realiza dacă ea își dă acordul de a fi fotografiată de Rick Smolan (Adam Driver) și, astfel, să-și povestească/vândă călătoria.

John Curran (The Painted Veil) a făcut o treabă remarcabilă adaptând bestsellerul lui Robyn Davidson pentru ecran. A reunit o echipă grozavă în sprijin: directorul de imagine Mandy Walker (Australia), care profită la maximum de locațiile îndepărtate din Outback, iar muzica lui Garth Stevenson este perfect sincronizată cu stările nomadei anglo-saxone. Cineastul a obținut o reușită deplină și prin distribuirea unei talentate actrițe precum Mia Wasikowska.

Aici apare ca o femeie de 26 de ani puternică și hotărâtă, care iubește animalele mai mult decât oamenii, prețuiește singurătatea, primește bunătatea străinilor cu deschidere și smerenie și perseverează în ciuda defecțiunii minore pe care o are în ultimul pas al vieții. Ajunge la această drumeție după un eșec. Călătoria ei lungă se dovedește a fi un rit de trecere pe măsură ce descoperă din ce este plămădită cu adevărat. Acest extraordinar “jurnal de călătorie australian” îi dăruiește Miei Wasikowska șansa de a se desprinde de  rolurile de adolescentă neînțeleasă și de a oferi o imagine emoționantă, feminină și detaliată a unui suflet complex.

În narațiunea ei, Robyn își exprimă consternarea față de atacurile asupra „sexului și clasei mele”. Ea ar prefera să sară peste întâlnirile periodice cu fotograful extrovertit, dar în curând își dă seama că fac parte din ‘afacere’/înțelegere. Și mai târziu, în poveste, Rick oferă exact ceea ce are nevoie pentru a continua – nu doar o dată, ci de două ori!

Alături de cățelușa ei neagră, labradorul Diggity, cele patru cămile, Robyn descoperă multiplele nuanțe ale deșertului: momentele de frumusețe, urâțenie și furie. Adesea, va fi nevoită să folosească și pușca. Sunt furtuni de nisip, iar ea trăiește și mirajul. Poate că unul dintre cele mai magice momente devine acela în care ea este separată de cămile și provizii, dar se bazează pe Diggity pentru a o duce la baza, ‘acasă’, folosind simțul său acut al mirosului. Nu e de mirare că tânără blondină declară: „Există trei lucruri care fac viața suportabilă – speranța, glumele și câinii. Dar cel mai mare dintre acestea îl reprezintă câinii”.

Ajungând la un avanpost, Robyn este acceptată de câțiva bărbați și femei aborigene, dar i se spune că va avea nevoie de un bărbat care să o însoțească; mare parte din teritoriul din față are locuri sacre și nu poate fi traversat de o femeie singură. Domnul Eddy (Rolley Mintuma) se dovedește a fi un bătrân înțelept care știe tot ce este de știut despre deșert. Mucalit, el oferă, de asemenea, cea mai amuzantă scenă din film, improvizând o persoană care să sperie unii dintre fanii nedoriți ai lui Robyn. Motivația  tinerei femei este obscură chiar și pentru ea. Tânjind de izolare, vrea să dispară în imensitatea deșertului. Întâlnirile ei cu aborigeni geniali, dar uimiți, conferă expediției ei o aură spirituală, iar filmul se încadrează cu clasicul Walkabout al lui Nicholas Roeg și, într-un fel, cu evocarea visătoare a naturii primare a lui Peter Weir, Picnic At Hanging Rock.

Deși Tracks pare să aibă accente mai dure. Căutarea tinerei ar putea fi o chestiune de terapie (ea se oprește asupra morții mamei ei). Sau un gest de împuternicire feministă (ea reacționează la asistența masculină ca la o înțepătură de albină). Sau s-ar putea naște dintr-o minte pur și simplu sângeroasă. Mia Wasikowska, care înaintează în soarele care o pârjolește și evocă ciudățenia interioară a lui Davidson prin vocea din off, surprinde toate marginile și grațiile unui personaj epuizat de compania umană.

Regăsim cămile pierdute, poteci izolate, furtuni izbucnite din nimic și lipsă de apă; cu toate acestea, blondina singuratică se simte hărțuită mai ales de fotograful de la National Geographic, Rick Smolan (excelentul Adam Driver), care însumează rolurile de supraveghetor al misiunii, salvator, dușman, iubit – toate înfășurate într-un corp slăbănog, detestabil și (cel mai rău dintre toate) american. Deși nu se îndepărtează niciodată de cadrul liniar al cărții, regizorul John Curran lasă mult spațiu peisajului, permițându-i să devină cadrul perfect pentru o posibilă comedie de cuplu bizar, epifanie personală sau viața în sălbăticie. Departe de orice asemănare cu pelicule spiritualiste despre ‘căutarea sinelui’, Tracks se rezumă să ne prezinte o Mia Wasikowska care a întrupat o Robyn Davidson de o rezistență incredibilă, cu unele insinuări destul de atrăgătoare de smerenie. Eroina vrea doar să fie singură, cu cămilele și câinele ei iubit. Pe parcurs, ea își definește propria idee despre libertate, făcând din propria ei existență o manifestare a filosofiei ei destul de radicale. Romantismul pe care și l-ar fi putut imagina spectatorul între Robyn și Rick nu se materializează niciodată. Personajul de oțel pe care John Curran, scenarista Marion Nelson și  Mia Wasikowska îl creează din Robyn Davidson nu este menit să-i placă spectatorului, ci să îi prezinte o provocare. Tracks nu este interesat să-și flateze publicul în mod fals, dar este interesat să-l răpească: imaginile naturii prezentate pe ecranul lat sunt uluitoare: izbitoare și poetice. Filmul are o aromă și o rezonanță proprie, iar «Doamna Cămilelor» surprinde pe oricine.

Pe Mădălina o găsiți și aici.

Regia: John Curran
Scenariul: Marion Nelson după romanul Tracks de Robyn Davidson
Imaginea: Mandy Walker
Montajul: Alexandre de Franceschi
Muzica: Garth Stevenson
Distribuția:
Mia Wasikowska – Robyn Davidson
Adam Driver – Rick Smolan
Lily Pearl – tânăra Robyn Davidson
Roly Mintuma – Mr Eddy
Brendan Maclean – Peter
Rainer Bock – Kurt
Durata: 113 min.



Citiţi şi

Prințesa sturionilor

Cealaltă Românie

TREBUIE! Nu trebuie nimic altceva decât să fii fericit, asta, da!

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS

Your tuppence

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro