Îmi place FREYWILLE pentru că este artă fină, de la design la execuție, și fiecare bijuterie duce spre o poveste unică. Îmi place felul în care aceste bijuterii promit un viitor palpitant când se zăresc pe mâna sau la gâtul unei femei. Azi, despre cea mai nouă colecție – “DREAMS” – care face parte din seria Hommage à Gustav Klimt. Și despre femeile pentru care au fost create.
Sursa de inspirație a fost pictura “Fecioara” (The Maiden, Gustav Klimt, 1913), aflată stăzi la Galeria Națională din Praga. (dimensiuni 190 x 200 cm)
Interesul lui Klimt pentru femei a fost notoriu. Pictorul a avut o replică celebră: “oricine vrea să știe ceva despre mine ca artist ar trebui să se uite cu atenție la picturile mele și să caute acolo să recunoscă ce sunt și ce vreau.” Fără vreun dubiu a vrut femei și ele i-au umplut atât pânzele cât și atelierul, unde au lenevit generos goale alături de iubitele lui pisici, gata să înghețe la comanda lui Klimt când o postură îi atrăgea atenția.
În 1909, într-o cronică, Richard Muter scria că “noua femeie vieneză, un anume soi de femeie vieneză nouă – bunicile lor erau Iudita și Salomeea – a fost inventat sau descoperit de Klimt. Ea este delicios de vicioasă, fermecător de păcătoasă, fascinant de perversă.
Picturile lui Klimt reprezintă femei moderne, șic, care aparțin unei lumi a eleganței și a luxului, prezentate ca exotice și eterice. Par deopotrivă femei ale timpului lor, dar și simboluri atemporale ale feminității, contemporane și arhaice. De aceea orice fragment din această formidabilă artă purtat la gât, la urechi sau la mână îți dă certitudinea înfiorată că aparții acestui trib spectaculos. Nu poți decât să-i mulțumești lui Klimt pentru acest mesaj peste timp.
Să ne întorcem la pânza care a inspirat colecția Dreams. Pictată în 1913, cu un an înainte de debutul războiului în Europa, “Fecioara” lui Klimt este o meditație asupra femininului. Ar putea fi descrisă ca un macat pe care sunt întrepătrunse trupurile a șapte femei. Un om poate trăi în mintea lui zeci de vieți și să creadă că totul este posibil, poate asta visează cea care doarme în mijloc – posibilitățile de a fi celelalte șase femei. O posibilă cheie în care să citim această constelație de femei cu eșarfe și rochii pe care sunt motive fundamentale. Rochia fecioarei are spirale care indică metaforic fertilitatea, schimbarea continuă și evoluția universului. Ciudat, dar în niciuna dintre ipostaze nu este bătrână. Și e minunată această idee, numai bună de transmis printr-o bijuterie mai mare sau mai mică oricărei femei care se poate visa mereu alta. Colecția asta este despre femei cu imaginație, femei care știu să viseze. Pentru că și asta e o artă. Oricum, splendid mesajul. Mulțumim, Gustav Klimt! 🙂
Iată câteva dintre piesele acestei colecții, spectaculoase întru totul. Regăsim spirala, culorile vibrante – albastru lapis, purpuriu, roșu și verde aprins, regăsim spiritul Fecioarei care se visează toate femeile.
Bijuteriile se pot achiziționa din magazinele de pe intrarea George Enescu, Calea Victoriei 63-81, din Băneasa Shopping City sau online, aici.
Despre FREYWILLE
FREYWILLE are o istorie de numai 70 de ani, dar ce succes s-a dovedit a fi! În 1951, artista vieneză Michaela Frey a început, sub numele “Michaela Frey Emaille manufaktur”, marea ei aventură în lumea bijuteriilor realizate manual prin tehnica emailării. Brățările semnate de ea erau foarte prețuite de frumoasele și elegantele lumii. În 1970, când compania deja luase avânt, Michaela îl angajează contabil pe Friedrich Wille, care apoi îi devine partener. Deci, iată de unde vine și numele FreyWille…
După moartea Michaelei Frey, zece ani mai târziu, artista Simone Grünberger (Grünberger-Wille, după căsătoria cu Friedrich) a preluat partea de creaţie a companiei, dezvoltând o tehnică unică de emailare și sub bagheta ei s-a rafinat și distins stilul FREYWILLE. Primele colecții au fost “Avantgarde”, cu motive geometrice, și “Tropic” – ca expresie a dorinței oamenilor de a călători în țări străine. Au urmat cele inspirate de epocile egipteană și greco-romană, ca mai apoi să vină rândul colecțiilor – omagiu, dedicate celebrilor artiști Gustav Klimt, Friedensreich Hundertwasser, Claude Monet, Alphonse Mucha și EgonSchiele. Toate colecțiile, indiferent de tematică, au fost inspirate de filosofia “Odă bucuriei vieții” și celebrau pasiunea, paradisul sau arta vie, în culori intense, care dau purtătorului sentimentul de sărbătoare.
Compania a cunoscut un succes internaţional incontestabil, înainte de pandemie aveau peste 100 de boutique-uri proprii în Europa, Asia, Australia şi America de Nord şi de Sud. Explicația succesului ar fi, dincolo de talentul creatoarei, și maniera în care conduce afacerea dr. Wille. FREYWILLE nu este o companie de volum. Singurul atelier este cel din Viena, unde lucrează 60 de meșteri și patru designeri. De unde, într-un an, doar pe comandă, nu ies mai mult de 1000 de piese!
Într-un interviu, acordat în iulie 2015 revistei “După Afaceri Premium”, dr. Wille explica drumul parcurs de la ideea artistică la bijuteria colorată care ajunge în vitrina unuia din cele 100 de buticuri din lumea întreagă și le face pe femei aproape să uite să respire:
„Vorbim ore-n şir înainte de a alege un design, schimbăm culorile şi aşa mai departe. Uneori, procesul de producţie se poate extinde pe durata a doi ani de zile. Ideile bune nu vin ca picăturile de ploaie, nu-ţi pică pur şi simplu din cer. Trebuie să munceşti mult pentru ele. De exemplu, ne întâlnim cu egiptologi, cu oameni de ştiinţă, cu istorici pentru că în astfel de colecţii nu avem voie să facem nicio greşeală, mai ales când ne referim la o cultură atât de vastă precum cea egipteană. Totul trebuie să fie autentic şi precis din punct de vedere ştiinţific.“
Cât despre manoperă, procesul este cel puțin la fel de laborios: “Obținut în același fel de mii de ani, emailul este practic un amestec extrem de fin de pulbere de sticlă și culori minerale, aplicat pe o bază din oțel în straturi succesive și tratat termic în cuptoare speciale, la peste 800 de grade Celsius. Specialiștii FREYWILLE testează îndelung fiecare nuanță în parte pentru a se asigura că rezultatul final respectă întru totul design – ul inițial. În urma fiecărei tușe de pensulă, bijuteria trebuie introdusă din nou în cuptor pentru fixarea culorii respective pe suportul din sticlă. La final, decorul din email este finisat manual și se adaugă o montură placată cu aur sau fabricată cu totul din aur masiv.”
(Dacă aceste bijuterii sunt deocamdată peste puterea de cumpărare, ele pot fi o inspirație și pentru voi, și pentru iubiții voștri, atunci când alegeți un pandantiv sau bratari barbati pentru un cadou de suflet.)
Citiţi şi
Bijuteriile de aur: o istorie de fascinație și putere
Un bărbat care poartă bijuterii e mai puțin bărbat? Nicidecum!
Ne plac bijuteriile și asta e!
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.