De câte ori nu ne-am aflat în încurcătură neştiind cât să lăsăm bacşiş băiatului care ne livrează pizza sau chelnerilor în restaurante? De aceea ne-am gândit să vă oferim un mic ghid care să facă puţină lumină.
Sommelier–ul
La un restaurant de lux, unde sommelierul are un rol important în servirea vinului, este indicat să se lase un bacşiş de 10-15% din preţul vinului, de preferat direct sommelierului.
Barmanul
Dacă pe vremuri, clasicul 10% din consumaţie era suficient, în zilele noastre se obişnuieşte să se ofere un bacşiş de 15-20% barmanului, în funcţie de preţul şi complexitatea băuturii pe care vi-o serveşte.
Barista
Barista este un barman de băuturi pe bază de cafea. Acesta cunoaşte toate secretele cafelei şi pentru a deveni un barista a avut nevoie de multă şcoală şi multă practică. Diferenţa între un barista experimentat şi unul novice este dată de temperatura şi culoarea cafelei, consistenţa cremei de lapte pentru cappuccino, echilibrul gustativ între ingrediente, paharul folosit şi multe alte detalii. Diferenţa între un barman obişnuit şi un barista constă în faptul că barmanul are un salariu minim, completându-şi venitul din bacşişuri, pe când un barista este un specialist bine plătit pentru munca sa. Aşadar, bacşişul nu este obligatoriu, dar dacă sunteţi impresionate de gustul cafelei care a ieşit din mâinile lui, puteţi să vă arătaţi recunoscătoare cu orice sumă.
Şeful de salon
Nu lăsaţi niciodată bacşiş şefului de salon. Rolul său nu este acela de a vă servi, ci rolul unui manager care asigură buna desfăşurare a activităţii unui restaurant. Şi apoi, suntem siguri că primesc, în funcţie de regulile nescrise ale casei, un procent din bacşişurile lăsate chelnerilor.
Angajaţii firmelor de catering
Este preferabil să oferiţi un procent de 10% din nota de plată. În cazul unor livrări mai dificile sau unei comenzi mai mari, bacşişul ar trebui să se învârtă în jurul procentului de 15-20 %, mai ales dacă livrarea are loc pentru un eveniment corporatist.
Pizza Delivery
Pentru băiatul care livrează pizza rămâne valabil standardul de 10%, la care puteţi adăuga o răsplată suplimentară în funcţie de promptitudine.
Fast-Food sau Carry Out
Un mic bacşiş este recomandat, indiferent de preţul comenzii. Nu este obligatoriu, însă, aşa că rămâne la latitudinea dumneavoastră dacă lăsaţi bacşiş sau nu.
Restaurantele cu specific asiatic
Se recomandă un bacşiş de 15% pentru ospătar şi 5% pentru bucătar, în special pentru cel care prepară sushi.
Room service
Unele hoteluri includ în preţul serviciilor şi costul pentru room-service. În cazul în care nu este acoperit şi acest serviciu, este indicat să oferiţi un bacşiş de 15-20% din preţul comenzii.
Ospătarul
Bacşişul pentru un ospătar obişnuit variază între 15-20% pentru servicii satisfăcătoare, 10% pentru servicii slabe şi peste 20% pentru servicii excepţionale. În orice caz, dacă vă simţiţi ofensate de serviciile ospătarului, nu sunteţi obligate să lăsaţi niciun bacşiş. Nu uitaţi însă, că nu este elegant să vă certaţi cu ospătarul. Recomandat este să adresaţi politicos nemulţumirile şefului de sală.
Maestrul Hibachi (castronul cu foc)
În restaurantele cu specific japonez, bucătarul responsabil cu grătarul Hibachi are un rol foarte important. Cu toate acestea, nu este nevoie să îi oferiţi un bacşiş individual. Bacşişul oferit ospătarului va fi împărţit cu maestrul Hibachi.
Chelnerii din restaurantele tip autoservire
Din moment ce în autoserviri chelnerii sunt scutiţi de munca de servire, este mai mult decât suficient un bacşiş de 10% care va fi împărţit cu restul angajaţilor (bucătari, spălători de vase, etc).
O ultimă precizare: prin natura meseriei lor, cei care fac parte din personalul de servire au o experienţă bogată şi un ochi versat. Chiar dacă nu au şcoli înalte, la fel ca toţi cei care lucrează cu lume multă şi diversă, învaţă să recunoască semnele apartenenţei la o clasă socială sau alta. Îi simt pe necunoscători de la o poştă, dar regulile de conduită îi impiedică să fie maliţioşi la adresa ifoselor unora dintre clienţi. Nu exageraţi aşadar cu bacşişurile (nu este deloc de bonton) şi evitaţi să comandaţi feluri despre care nu sunteţi sigur că ştiţi “cu ce se mănâncă”. Nu vă cade niciun galon dacă cereţi, pur şi simplu, onest, informaţii despre ceea ce vă este străin. Cu siguranţă vor aprecia ocazia să vă demonstreze cât de multe cunoştinţe au în domeniu.
Citiţi şi
România eternă și deloc fascinantă. Cum se încheie războiul proștilor cu lumea
Pe ce merită să dai banii, mai precis cu ce rămâi la sfârșitul zilei
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.