O cutie de Extraveral şi un test Barza

17 June 2016

Despre branduri, la modul foarte personal

Cea mai dramatic-amuzantă experienţă legată de branduri de care-mi amintesc se întâmpla acum câţiva ani, într-o perioadă în care actualul meu soţ şi cu mine ne certaserăm suficient de tare încât să hotărâm să luăm “o pauză’’, celebra “o pauză.” Reţinându-mi cu greu suspinele, cu moralul la pământ, împreună cu cea mai bună prietenă, am intrat într-o farmacie de cartier şi-am cerut “o cutie de Extraveral şi un test Barza”.

Şi acum râdem când ne amintim cererea, alăturarea celor două produse, stresul care se ascundea în spatele situaţiei şi umorul involuntar. “Dacă tocmai ne-am despărţit şi mai sunt şi însărcinată, nu pot face faţă situaţiei, mai întâi fac testul şi apoi iau Extraveral. Sau… nu ştiu, să citesc mai întâi prospectul, dacă nu e voie…?” Nu luasem niciodată Extraveral şi nici nu-mi amintesc să fi luat de atunci, doar că auzisem des la bunica de această invenţie minunată, “numai din plante” (nu e, am verificat acum pe internet), care-ţi redă pofta de viaţă orice s-ar fi întâmplat să ţi-o taie. Insistenţa bunicii a fost de-ajuns pentru a-mi câştiga încrederea. În marketing se numeşte recomandare “by word of mouth”, iar bunica devenise un “brand advocate”. Cât despre testul de sarcină Barza, poziţionarea şi memorabilitatea numelui sunt evidente, e suficient să-l auzi o dată ca să-ţi câştige speranţele pentru totdeauna (fie ele pozitive, materializate în două linii care se colorează roz intensiv sau negative, în care se conturează doar o linie roz).

barza

Am început cu un exemplu foarte personal, chiar intim aş putea spune, pentru a vă câştiga bunăvoinţa de-a citi despre branduri. Captatio benevolentiae. Cine mai face asta, nu-i aşa, cine citeşte texte despre branduri, dacă nu e vorba de articole negative care-ţi trezesc spiritul justiţiar împotriva imperiilor financiare construite pe nevoi umane de bază sau de articole pur informative şi foarte necesare? Cine nu închide ferestra pop-up de advertising online (dacă ad blocker-ul nu-și face treaba)? Şi nu, nu încep aici o serie de articole plătite de niciun brand, cu absolut nicio formă de contract sau de asociere.

În branding şi – în mod diferit – în advertising, e vorba despre același lucru – câştigarea atenţiei, a bunăvoinţei şi apoi a încrederii prin poveşti. Brandingul e temelia, peste care vin marketingul și advertisingul, în cantitate după posibilități. Noi, oamenii, relaționăm cu povești, mai puțin cu produse, în epoca consumeristă în care produsul “generic” nu mai poate fi găsit, adică nu prea mai mergem “la alimentară” să cumpărăm făină din sac şi nuci dintr-o pungă pe care nu scrie ţara de provenienţă, data la care au fost culese, data la care au fost ambalate, ce urme de alte produse poate conţine punga cu pricina, când se presupune, conform studiilor, că vor expira, ce (Doamne iartă-mă) conţine o nucă, în ce condiţii le-au cules fermierii, dacă le-au fost respectate drepturile în timp ce făceau asta şi aşa mai departe.

Toată lista asta de pe etichete ne face să ne simţim stăpâni pe alegerile pe care le facem, şi e normal să fie aşa, iar dacă, numai dacă încrederea ne-a fost câştigată, dacă ideea brandului a dat roade și, mai ales, calitatea sau interacțiunea a fost cea așteptată, cumpărăm doar uitându-ne la numele de brand, la logo, la identitatea sa. Vrem, nu vrem, am fost loializați. La fel cum au devenit unul pentru altul și personajele de la începutul acestui text după “o pauză”. 🙂 Dar când vorbim de nume și logo intrăm în altă poveste, lungă şi cu multe capitole în marketing. Identitatea de brand. Despre asta, tot prin prismă foarte personală, în episodul următor. 

Guest post by Alina Chirvase – Brand Strategist la Onomatopy, agenție de naming, branding și campanii de brand. 

Și tu poți scrie pe Catchy! 🙂

Trimite-ne un text încă nepublicat, cu diacritice, pe office@catchy.ro.



Citiţi şi

Servicii SEO: importanța promovării online pentru afaceri

Întoarcere în trecut? NO WAY!

De obicei, 1 decembrie e despre România

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS

Your tuppence

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro