Pendulăm între produsele modernității. Excesul de imagine și divertisment ne-a acaparat total. Societatea ne invită la consum, iar mass-media promovează tot mai mult exemplele negative, antimodelele și pseudo-valorile pe care evident le împachetează frumos ca să ne inducă în eroare astfel ajungând să nu mai putem distinge binele de rău. E nociv pentru noi adulții și absolut distrugător pentru generația în formare. Alergăm de la fast food la nutriționist, de la sală de fitness la raftul de produse bio, de la plafar la medicul homeopat, de la spa la psiholog și nu mai știm unde să mai alergăm pentru a regăsi liniștea interioară și echilibrul pe care l-am pierdut. Tot e bine că încă nu am ajuns la psihiatru….
Suntem prizonierii multitudinii de imagini din jurul nostru și acceptăm aceasta ca și cum ar fi un lucru firesc. Suntem ținta sigură a unui flux imens de informații și imagini care ne scoate din lumea reală și ne proiectează în ireal. Un ireal comod, adesea plăcut. Un ireal pe care oricum îl controlăm din butonul telecomenzii. Grila de programe e marele generator de fantasme care ne reduce capacitatea de a gândi. Ne scapă ușor de plictiseală și singurătate. Ne stabilim foarte ușor în lumea imaginilor, neglijând dependența pe care o generează acestea mai ales pentru copii. Mass-media nu are nici pe departe o vocație formatoare, ci din contră dependența de aceasta ne afectează funcționarea creierului, concentrarea, memoria și atenția, într-un cuvânt sănătatea.
Specialiștii în marketing au așa zisele “grupuri țintă”, pe care le bombardează cu reclame și mesaje controlate. E monstruos mesajul reclamei în care un bunic face împrumut pentru a oferi un cadou nepotului de Crăciun și toți zâmbesc fericiți.
Amețiți și stresați parcă nu pricepem jocul. Poate că nu ne-am săturat să fim trași pe sfoară și să ne risipim resursele pe lucruri fără rost și pe senzații induse. Poate că nu ne-am prins că plăcerea de moment trece odată cu momentul. Când oare o să învățăm că un kg de covrigi e mult mai scump decât un kg de fructe, că o oră de lectură e mai valoroasă decât o oră petrecută în fața televizorului, iar timpul petrecut alături de copii e mai prețios decât orice lucru material? Avem valori diferite ceea ce ne face diferiți. Suntem colorați, diverși, dar cu toate acestea societatea știe să vină cu o multitudine de oferte pentru fiecare, oferte care pe termen lung derutează prin bogăția de nuanțe. Strategiile de marketing sunt atât de diverse și subtile încât, dacă nu suntem atenți, consumăm cât vor ei, cum vor ei și când vor ei fără ca măcar să realizăm. De aceea avem nevoie de discernământ.
Ne trebuie un filtru care să separe binele de rău. Acasă poți fi stăpânul telecomenzii, însă ce faci când ieși pe stradă? Panouri publicitare pe toți stâlpii, reclame luminoase în toate intersecțiile, în toate stațiile de autobuz și metrou, pe toate clădirile. Imagini, lumini, mesaje, sunete… toate gâdilă simțurile noastre până la refuz. Bogăția străzii ne distrage permanent atenția spre lucruri care, deși nu conștientizăm, se întipăresc în creierul nostru. Avem libertatea de a alege și e spre binele nostru să folosim responsabil această libertate. Pentru a evita derapajele avem nevoie de cultură. Sărăcirea sufletească și culturală ne duce sigur la prăpastie, deoarece ne trebuie o viziune mai largă asupra lumii pentru a-i putea pricepe jocurile. Cultura și gândirea ne deschid noi orizonturi spre înțelegerea lucrurilor. Suntem ființe raționale și nu avem voie să trăim în derizoriu. Mass-media ne influențează teribil, dacă nu avem măsură și discernământ când vine vorba de mijloacele moderne de comunicare.
Pe Bianca o găsiți cu totul aici.
Citiţi şi
Dragostea doare. Nu, cea interzisă doare
Țara în care nu te poți compromite
Nu spune! Nu spune ce gândești, ce faci, ce simți! (reminiscențele comunismului)
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.