Infuzie de Crăciun
Deja ne-am întrecut cu gluma primei decade a lui decembrie, iar joaca devine serioasă. Începe goana dupa cadouri, pregătirile şi marea vânzoleală pe care acestea o instaurează în oraş, pe străzi şi, trebuie să recunoaştem, în viaţa fiecăruia dintre noi. Încărcaţi cu tot felul de plase colorate, pachete care-mai-de-care mai voluminoase şi cu o listă de cumpărături interminabilă, umplem arterele comerciale în căutarea, dacă nu a cadoului perfect, măcar a spiritului de sărbătoare în toate poavoazările de sezon. Atmosfera este una de bâlci, destul de stridentă, dar foarte pitorească. Fiecare colţ de stradă te trage de mânecă să intri şi pe uşa magazinului lui. Dar, drumul până acolo este pavat cu bunele intenţii ale vitrinei. Acesta este firul pe care îl vom despica în patru astăzi. Cum se vede vitrina de afară şi dacă te face sau nu să îţi întorci privirea, să te întorci cu totul, să staţionezi în faţa ei, sau chiar să intri.
Nerăbdătorul
Începem cu modelul fabricii lui Moş Crăciun şi cu reproducerea unei scene de lucru a atelierului de unde pleacă toate cadourile lumii. Trebuie spus că la amenajarea unei vitrine, nimic nu este gratuit, totul are un scop mercantil, oricât de mult plecată este ideea. Ceea ce vezi dincolo de geamul ei aburit trebuie să te convingă, să te emoţioneze şi să-ţi dicteze comportamentul cumparatorului însetat de umplerea pungilor. Foarte voalat ţi se induce, pe lângă o poveste frumoasă cu pitici ordonaţi şi harnici, şi o senzaţie de presiune a timpului. Mecanismul amplasat în planul de fundal, poziţionat pe centru şi decorarea contururilor sale de jur-împrejur, te trimit la întrebarea… oare n-ar fi bine să intru aici şi să iau cadourile repede, cât încă mai e timp?
Blue Xmas
Vitrinele de sărbători aleg decoraţii clasice pe care le dispun ca un scenariu sub foaia produselor lor. Ceea ce citeşti în primă fază este ocazia, care te trimite apoi la ofertă şi produs. Alcătuirea compoziţiei se află pe două talere în echilibru. Bradul este echivalent, ca prezenţă şi complexitate, cu manechinul şi cei doi cerbi. Fundalul neutru pune în valoare cantităţile variabile de pete de culoare, neutralizate de tonuri de argintiu şi sclipiri discrete.
Rudolf prezintă
Alegerea unui personaj principal în alcătuirea designului unei vitrine este o soluţie năstruşnică chiar prin repetiţia pe care o provoacă. Rudolf, renul preferat al moşului apare dedublat în mai multe ipostaze, de fiecare dată mascând puncte de conflict ale celorlalte obiecte propuse pentru amenajare. Pentru echilibrarea imaginii, Rudolf umple golul exact unde trebuie pentru o vitrină plină de substanţă. Efectul catalizator al renului.
Crăiasa zăpezii
Sărbătorile au o debordanţă specifică. Ele şi cam tot ce le atinge. Totul se înfrumuseţează, se transformă, sclipeşte, ca atins de o baghetă magică. De aici şi până la vitrinele Bergford Goodman nu e nici măcar un pas. O vitrină încărcată de mesaje, asocieri, simboluri, fast şi detaliu, de un gri glacial, care surprinde fiecare pixel de creativitate datorită unei lumini scenografice a cărei sursă este, pe cât de greu de bănuit, pe atât de uşor de admirat.
Traseul imaginaţiei
Aceeaşi etichetă Bergford Goodman cu un traseu bine stabilit… traseul unei ierni de poveste. O scară elicoidală se împleteşte cu un copac simbolic, amândouă doldora de efecte decorative, broşe stilistice şi ploi de lumină. Manechinul care intenţionează să străbată acest traseul iluminat ştie că va ajunge în… Narnia.
Tainic
Abia recognoscibile, decoraţiunile primesc o altă interpretare, o altă identitate cromatică şi ceva mai mult mister. Lumina ascunsă amplifică efectele . Te opreşte pentru o privire ceva mai atentă, care să descifreze toate acele lucruri care există, dar rămân intenţionat nespuse.
Conversaţie
Diagonala simbolică nevăzută dirijează conversaţia dintre cele două manechine coafate… epocal. Aluzie franţuzească la un Crăciun reconciliant şi select, cu profil de porţelan. Totodată, legătura dintre două direcţii evident contrare. Împăcare şi bun gust între mătuşi snoabe.
Zbor de culori
Bătaie de cap minimă, efect maxim. Sferele colorate atârnate aparent neglijent, inegal şi la-ntâmplare par, odată ce vedem şi grămada de colţ, rezultatul unei bătăi cu bulgări foarte bine simulate. Jocul este spontan şi de aceea pare şi neterminat. Bulgării continuă să zboare, să cadă şi să se adune la colţul vitrinei. Efect static păcălit.
La tub
Crăciunul în detalii. Eliptic chic-ul pentru toane conservatoare. Pentru un gust rezervat, vitrina capătă minimum de decoraţie pentru a nu pune în umbă produsul expus. O soluţie rapidă care aminteşte de sărbători numai printr-o panglică dungată ce stilizează impresia unui brad, un tub de globuri de dimensiuni variabile şi o cutie mare, cu siguranţă goală, pusă doar de decor.
Simulări meteo
Dacă iarna este anotimpul zăpezilor, iar originalul este pe placul tău, sigur vei găsi tot atât de interesantă şi soluţia unei exprimări glaciale. Cu un dram de agresivitate pe verticală şi câteva coli de hârtie bine decupate, geamul vitrinei va îngheţa pe interior, punând în valoare intrarea în restaurantul care sigur are şi bucate tradiţionale în meniu.
Noul vechi
Majoritatea, atunci când se gândeşte la Crăciun şi la tot contextul sărbătorilor, dacă închide ochii, îşi imaginează prietenia roşului cu verdele, afişată oricât şi în orice. Previzibilul antic şi de demult, astăzi, aplicând teoria nostalgiei dupa timpurile aşezate şi tradiţionale pe care nu le-ai trăit, devine şi mai frumos. Clasicul nu se demodează niciodată. Vitrina împărţită în cruce, ghirlanda de brad cu surprize aurii şi roşii, oamenii veseli şi înfofoliţi de zăpadă… exact Crăciunul din toate timpurile şi de acum.
7% negru
În ultimii ani, Crăciunul a încercat un soi de reinventare, îmbunătăţire sau, mai bine zis, schimbare la faţă. Chiar dacă roşul este clasicul, porţiunile negre destul de vizibile în poziţionările agrementelor de vitrină sunt de un elegant foarte contemporan. Negrul ajută la contrast, la delimitarea unor contururi şi la un efect neaşteptat care, alături de textura penelor ce formează ghirlandele conturului ramelor, surprinde plăcut.
În linie dreaptă
După abundenţa folosirii globurilor strălucitoare şi a şirurilor interminabile de beteală, a venit şi reversul medaliei… întoarcerea la natural. O opţiune simplă şi autentică, în care decorul este format din fructe, conuri şi vâsc, asortate bradului sau molidului. Coroniţe proaspete ce sărbătoresc nu numai Crăciunul, ci şi victoria împotriva falsului.
Lumina face diferenţa
Hârtia simplă, încă odată, adusă la rangul de perfecţiune de către o mână dibace într-ale decupării. Efectul destul de timid, transparent şi delicat este distorsionat, în sensul cel mai bun al cuvântului, de o lumină bine poziţionată care parcă pune în funcţiune rotiţele nevăzute ale unui sistem magic.
Ameţitor
Fastul şi opulenţa permise. Exagerarea, ca regulă, iluziile, ca mijloc de acaparare a atenţiei. O vitrină în care nu ştii unde să te uiţi, dar de la care, în acelaşi timp, nu-ţi poţi sustrage privirea. Complexitate şi fascinaţie, baroc şi exces.
Unul şi bun
Tehnic, lipsit de decoraţii, simplu şi intuitiv… un blueprint al unei sărbători pe care toată lumea o aşteaptă. Crăciunul adaptat ţinutei sport … comod, simplu, bine realizat, arhitectural şi foarte prezent prin contrastul dimensiune – grad de opacitate – reflexie.
Cochet
De sărbători, oferim celor dragi atenţii. Intenţia şi ambalajul contează pentru acea bucurie de dinaintea deschiderii fiecărui cadou, care este, de cele mai multe ori… mult mai puternică decât cea pe care o provoacă cadoul însuşi. Amplasarea unei siluete pregătite de petrecere, ascuţimea stelelor ce echilibrează tranziţia către următorul element al compoziţiei şi comorile cufărului deschis… miros a parfum franţuzesc.
Supradimensionat
Intreg subiectul articolului ar fi fost complet inutil fără a menţiona legenda Harrods. Unul dintre cele mai cunoscute şi cu tradiţie magazine din lume a sărbătorit într-un mod inedit în 2009 a nu ştiu câta aniversare a filmului -Vrăjitorul din Oz. Chiar din vitrină ies două gambe dungate, terminate cu celebrii pantofi roşii cu toc, aparţinând Dorotheii, dar furaţi de vrăjitoarea cea rea. Crăciunul este plin până la refuz de gustul pentru poveşti. Englezii au avut parte de toate acestea din… prea plin.
Capricii
Dintre multele amintiri plăcute cu care rămâi după ce-ai văzut filmul Anna Karenina, fashionul alege blana ca material didactic. Vitrina devine un spaţiu în sine, delimitat de faţetele unei cutii arămii în care îţi stau în cap căciuli şi manşoane de blană probabil de… vulpe polară. Şi capriciile fashionistelor sunt pe lista lui moş Crăciun.
Reciclări
Simplitatea şi acurateţea unei idei de efect – bradul suspendat, din sticle goale, reciclate. Luminat în partea superioară, creează un efect de ascuţime la nivel local, iar, per total, pare îngheţat în timpul unui Crăciun în afara timpului.
Festiv
Designul de vitrine cel mai atent executat, poate semăna cu o piesă de muzeu pentru care plăteşti biletul întreg doar pentru a o mai vedea odată. Asemănarea dintre exemplul de mai sus şi posibilitatea ideii unei amenajări similare la tine acasă, face foarte uşor de vândut produsul expus. O masă rotundă pe picior înalt, găzduind setul de porţelan cu model, agrementat de o oglindă şi un candelabru bine potrivite, invită la sărbătoarea unei familii de colecţionari. Aceştia se vor recunoaşte în vitrină şi vor intra să îşi completeze setul de antichităţi. Restul trecătorilor se vor opri, dorindu-şi să se alăture lor.
Bradul Moschino
Personalizarea unui brand profund italienesc şi îmbrăcarea lui de sezon, poate arăta cam aşa: un copac scenografic tricolor, înzorzonat cu sticlele de parfum Moschino. Simplu, chic şi deloc cheap.
Pe fundal
Cutii cu şi fără capac, panglici sfredelite şi mulţi ursuleţi cu capul în jos. Din trei elemente avem deja trasată coloana vertebrală a lunii cadourilor. Restul rămâne în seama roşului ce absoarbe lumina şi dă întregii poveşti… titlul.
Lafayette
Un alt nume răsunător apelează la un amalgam de obiecte înrudite cu gustul pentru civilivilizaţiile orientului, a căror strălucire este calculată pentru a lumina aparenta depozitare lipsită de rigoare. Unde este Crăciunul? În fiecare suprafaţă reflectantă. Subtil, nu?
Cu susu-n jos
Este de remarcat gustul pentru înşelarea percepţiilor şi alcătuirea unor perspective răsturnate care să ofere surprize ochiului. Din nou, două manechine într-o compoziţie echilibrată de spaţiul ce le desparte. Un Crăciun cu povestea lui Peter Pan în buzunar, a universului copilăriei şi a nonşalantei perspective asupra lumii… adulte.
Miu Miu auriu
Stilizarea arhitecturală a formelor detaliate specifice sezonului decembrie-ianuarie e, cum altfel decât… foarte la modă. Casa Miu Miu aplică manechinului o textură asemănătoare globurilor, strălucire ce contrastează cu matul auriu de pe fundal. Spargerea poligoanelor de pe fundal conduce percepţia spre asociererea cu bradul tradiţional.
Globuri de lână
Cele mai discutabile stilistic cadouri sunt poate cateodată, în tristeţea lor, cele mai dragi nouă. Puloverul bunicii, primit cu dragă inimă, dar nepurtat datorită lipsei de actualitate a tiparului şi poate şi datorită fobiei de aspectul infantil adus cu sine, sigur şi-a găsit materialul generator, dincolo de aceasto vitrină. Punctul ei forte – apetitul pentru experiment şi idei ce par a ieşi întocmai ca ghemele dintr-o cutie generoasă.
Ploaia de globuri
Toate clişeele Crăciunului îşi împrumută unul altuia din puterile devenite deja consacrate pe tărâmul magiei. Globurile insinuează o ninsoare cu fulgi mari şi calmi, peste palatul spărgătorului de nuci, de pildă.
Rama suport
Elementele laterale, ce reduc la minimum de efort elansările unor copaci scânteietori, încadrează genul de reprezentare care încă îşi caută povestea în sumedenia de ingrediente amplasate la tradiţionala nimereală controlată.
Hârtie fluidă
O reprezentare exemplară a spiritului Crăciunului peren, realizată manual prin arta plierii hârtiei. Dincolo de imaginea reală, totul rămâne fix pe dos – ireal, poetic, sensibil şi curat.
Citiţi şi
Spiridușul din bradul de Crăciun
Femeia modernă și magia Sărbătorilor: echilibru între tradiții și grija de sine
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.