Ce este pornografia? Ce anume desparte pornografia de erotism? Mai este posibilă o asemenea diferenţiere în epoca noastră, în care cinematografia, literatura, presa scrisă, televiziunea şi Internetul „găzduiesc ceea ce înainte era rezervat unui public specific, în locuri speciale, precum cinematografele X sau sex-shopurile”?
Cercetătoarea Michela Marzano îşi pune aceste întrebări într-o carte publicată în 2003, în franceză, o carte intitulată La pornographie ou l’épuisement du désir, apărută în 2010 şi în româneşte: Pornografia sau epuizarea dorinţei (Editura Nemira; traducere din franceză de Oana Scoruş).
Ei bine, da, Michela Marzano consideră că există diferenţe clare între erotism şi pornografie – şi le expune făcând apel la cărţi şi filme celebre (printre ele: Ultimul tango la Paris, filmul lui Bertolucci, Amantul doamnei Chatterly, romanul lui D.H. Lawrence) –, cu atât mai mult în epoca noastră, în care teritoriul interzisului a fost transgresat atât de mult, inclusiv în arte (film, literatură, arte plastice). Ba mai mult decât atât – ni se spune –, în ciuda aparenţelor, pornografia nu are nici o legătură cu erotismul şi cu dorinţa sexuală. Dacă opera erotică (film, carte etc.) e interesată de reprezentarea sexuală – de „misterul întâlnirii sexuale, enigma corpului şi secretul dorinţei” –, pornografia, în schimb, echivalează cu distrugerea dorinţei şi a individualităţii, cu transformarea indivizilor şi a corpurilor în obiecte de consum, în „indivizi-maşini fără pic de umanitate sau de dorinţă”.
„Opera erotică – scrie cercetătoarea – urmăreşte să «atingă» ce-l determină pe fiecare individ să se abandoneze celuilalt şi să vrea să-l întâlnească, ce «dă greş» şi ce «se înfăptuieşte» în timpul acestei întâlniri. Respectă atât imaginaţia şi maturitatea spiritului cititorului sau spectatorului, cât şi viaţa interioară şi plenitudinea subiecţilor reprezentaţi. O lucrare pornografică, în schimb, este un produs care propune un discurs despre sex capabil să transforme intimitatea sexuală într-un obiect de cunoaştere şi de consum. Nu este interesată nici de misterele întâlnirii, nici de enigma corpului, ci se rezumă la a aduce în prim-plan indivizi-maşini fără pic de umanitate sau de dorinţă”.
Erotismul este o poveste, în imagini sau în cuvinte, a dorinţei care împinge o fiinţă spre întâlnirea cu o altă fiinţă, în vreme ce pornografia – spune Michela Marzano – nu e interesată de poveste, iar indivizii pe care îi înfăţişează nu sunt subiecţi ai dorinţei lor. Pornografia distruge orice interzis, orice mister, prezintă actul sexual brut, pune în scenă simplul spectacol al „bucăţilor de carne” care urmăresc reprezentarea „plăcerii perfecte”. În felul acesta, ea distruge nu numai umanitatea indivizilor – livraţi consumerismului, senzaţiei, dar nu dorinţei erotice propriu-zise –, ci şi o anumită unitate şi pudoare a corpului văzut ca întreg şi aparţinând unei fiinţe anume.
„În sexualitate, a da şi a lua sunt un singur element, dăm luând de la celălalt şi luăm atunci când oferim celuilalt, într-o mişcare circulară fără sfârşit a ceea ce posedă şi a ceea ce nu posedă individul. Şi, dacă întotdeauna ne însuşim câte ceva de la celălalt, rămâne mereu o parte care ne scapă, o parte menită să fie dorită. În plăcerea erotică, există întotdeauna o lipsă, o absenţă.” (sublinierea autoarei) În pornografie, totul e explicit şi la vedere, graniţa dintre exterior şi interior nu mai există, povestea naşterii dorinţei erotice, umanitatea şi individualitatea corpurilor care se atrag au dispărut, în favoarea unor corpuri fragmentate, supraexpuse, lipsite de chip.
Fără să fie o condamnare a pornografiei, cartea Michelei Marzano pune, totuşi, la bătaie anumite mize etice în reprezentările erotice ale corpului uman, fiind, indirect, şi o pledoarie pentru libertate, responsabilitate şi, în cele din urmă, umanitate în tot ceea ce înseamnă sexualitate şi erotism.
Citiţi şi
Să ne mai lăsăm și duși de val…
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.