Victorine Meurent a fost modelul lui Édouard Manet pentru tablourile controversate în care pictorul a înfăţişat femeia ca pe un personaj real din Franţa secolului al XIX-lea, nu ca pe unul idealist, aproape mitologic, aşa cum impuneau până atunci regulile Sistemului Şcolii de Arte Frumoase. Ea este femeia din nudul „Olympia”, considerat o ofensă adusă atât Şcolii, cât şi societăţii franceze, prin faptul că înfăţişa nu doar un trup subţire şi o privire sfidătoare, ci şi moravuri ţinute până atunci în umbră.
Tot ea i-a fost model lui Manet pentru Le déjeuner sur l’herbe, La Chanteuse de rue, Le chemin de fer şi alte cinci tablouri care au marcat trecerea la o nouă etapă în artă. Şi totuşi, Victorine nu credea în noile principii ale lui Manet. A urmat şi ea cursuri de pictură şi a fost admisă în rândurile Societăţii Artiştilor Francezi. Mai multe despre Victorine, devenită simbol al inovaţiei la care nu se raliase, puteţi citi în articolul scris de Kathryn Hughes.
Citiţi şi
Henri și Lydia – o poveste de dragoste?
Elevii Liceului de Arte Plastice „Nicolae Tonitza”, ambasadori ai talentului românesc în Germania