Un mall, două mall-uri… niciun mall

10 January 2012

Când ajungi într-un loc în care vei începe o viață nouă, știi că trebuie să te adaptezi și să îți dezvolți noi tabieturi și obiceiuri, dar îți dorești să păstrezi și ceva din ”vechiul” stil de viață, atunci primul lucru pe care îl faci e să te informezi asupra a ceea ce se obișnuiește ”pe aici”. Iar când vine vorba de cumpărături, fie ele de zi cu zi sau pentru lucruri mai sofisticate, atunci cercetarea de ”piață” trebuie să fie cu atât mai intensă.

Venită la Amsterdam dintr-un oraş cu toate extensiile posibile de hiper-, super-, mini- market şi vreo 7-8 mall-uri (deja le-am pierdut numărul), nu mică mi-a fost mirarea să văd doar câteva supermarket-uri, două sau trei rețele, dintre care majoritatea de origine olandeză. Nu neapărat foarte întinse ca dimensiuni, însă în fiecare zonă importantă a orașului, astfel încât oricine să îşi poate face cumpărăturile zilnic. Iar când s-a pus problema mall-urilor am aflat, cu stupoare, că, ei bine, nu există! Buticuri, magazine de lux, aleea brand-urilor, asta da. Mall, nu. Oare cum au reușit?

Mă gândisem de mult la inutilitatea aglomerării de mall-uri și lanțuri de hipermarket-uri care intră în faliment care mai de care, în cele din urmă, însă acum aveam dovada grăitoare că se poate și cu măsură sau chiar fără. Așadar, de ce această nevoie românească de consumerism în exces? Primul argument de bun-simț este, bineînțeles, cel al unui popor atât de obișnuit cu lipsurile, încât, acum, în fața unei supraabundențe, nu se poate înfrâna de la a vrea și mai mult. Însă, dincolo de această boală postmodernistă a ”shopaholicilor” și de întreținerea unor nevoi ”ne-necesare”, se află ceva mult mai profund și mai adânc – o libertate prost înțeleasă la nivel de societate.

Oare olandezii de ce nu simt nevoia de mall-uri încărcate, de hipermarket-uri cât mai extinse și mai pline ori de a-și burduși căruciorul de cumpărături până la refuz? Ei nu sunt tot în plin capitalism? Nu au publicitate? Nu știu de ”cel mai nou”, ”cel mai tare”, “cel mai cel” produs? Ei cum trăiesc? Foarte liniștiți aș spune. Nu știu dacă este o caracteristică generală, însă în supermarket-urile în care mi-am făcut cumpărăturile, eram printre cei care aveau tendința de a cumpăra cel mai mult. Rar s-a întâmplat să văd un cărucior mai încărcat. Așadar, avem cu adevărat nevoie de toate lucrurile pe care le cumpărăm? Normal că nu. Însă psihoza la nivel de nație nu face decât să sporească de la an la an, iar marketing-ul e în floare. Și, paradoxal, olandezii sunt printre cei mai avansați la capitolul inovații și creativitate pe toate planurile. Însă ei nu au o istorie a lipsurilor așa cum o avem noi. Deși au resurse puține, au învățat să le utilizeze atât de bine, încât nu se sinchisesc prea tare de astfel de zone de ”shopping”. Nu spun că nu există deloc, dar sunt gândite cu simț pragmatic, măsurat.

Oare simțul nostru practic unde s-a pierdut? Sau din cauza abundenței resurselor (care erau cândva), acum dorim abundență din orice? Fie ea și o abundență a risipei.



Citiţi şi

Ţinute de zi pentru vara: 3 idei de outfit-uri pentru orice siluetă

Golește-ți wishlistul săptămâna aceasta la Flash Sale Week în Băneasa Shopping City

S-a deschis The DumpStore, primul magazin din care nu vrei să cumperi nimic

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS

Your tuppence

  1. Alice / 10 January 2012 13:56

    Exact, tocmai asta e si problema ca noi copiem tot mai tare modelul american…si la noi mall-urile evolueaza catre “experienta completa” cu tot felul de spatii de distractii, pationar etc. Cat despre zone/strazi de cumparaturi, ele ar putea fi dezvoltate, insa nu exista un interes pentru asa ceva. Romania este acum o buna “piata de consum”, “de desfacere”, cum se zice, unde consumul exagerat este intretinut si dezvoltat.

    Reply
  2. Oana / 10 January 2012 13:44

    Principalul motiv pentru care au aparut mallurile in Bucuresti (si cred ca si in restul Romaniei) este lipsa unor strazi strict dedicate cumparaturilor, ceea ce Olandezi si multe alte tari din Vest au pe deplin. Iar daca la noi s-a exagerat (cu malluri/supermarketuri), ce sa mai zicem de americani si canadieni care au transformat total experienta de shooping center adaugandu-i parc de distractii, gradina zoologica, waterpark, circuit de masini samd?

    Reply

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro