“Brandul personal” este un concept relativ nou, însă cu aproape 100 de ani în urmă, o simplă vânzătoare de flori devenea vedetă și contribuia fără a fi şcolită la naşterea unui fenomen cunoscut astăzi ca entertainment. Carisma, atracția fizică, elementul inedit și original nu construiau ceea ce azi numim “imagine” şi la care lucrează uneori echipe de consilieri. Atunci, erau doar calităţi care făceau diferenţa între o persoană obișnuită şi un personaj. Un astfel de personaj a fost Mistinguett .
Suntem în anii ’20 ai secolului trecut
Femeile cuceresc scenele internaționale, devin entertaineri și începe o nouă eră. Zâmbetele sunt afișate cu nonșalanță, siluetele se subțiază, tivurile urcă, picioarele se oferă privirilor. Afișe multicolore cu spectacolele de cabaret ori music hall apar pe zidurile clădirilor din Londra, New York și Paris, iar de pe scena Folies Bergère, Mistinguett cucerește lumea prin gesturi simple, dar fermecătoare. Nu era decât o femeie de o frumusețe comună, cu o voce banală și o dansatoare nu foarte talentată. În ciuda acestei descrieri nu foarte flatante, Mistinguett a rămas în istorie ca cea mai bine plătită cântăreață și actriță a vremii, o revoluționară a stilului vestimentar și o femeie înzestrată cu un magnetism fantastic.
Dar cine era Mademoiselle Mistinguett
Jeanne Bourgeois, adolescenta care vindea flori în orășelul Enghien-les-Bains, fredonând balade și zâmbind clienților, şi care, câțiva ani mai târziu, în 1895, sub numele de scenă Mistinguett, își făcea debutul la Casino de Paris. Au urmat Folies Bergère, Moulin Rouge și Eldorado. În 1916 înregistrează “Mon Homme” ce avea să îi aducă faima de cântăreață, iar în 1919 devine prima femeie care își asigură picioarele pentru fantastică sumă de 500. 000 de franci care era un record absolut pentru vremea respectivă.
De unde venea succesul acestei banale franțuzoaice?
Din atitudinea ei cuceritoare, zâmbetul fermecător și îndrăzneala de a apărea în spectacole extravagante. Mistinguett întruchipa emanciparea, schimbarea radicală a feminității și explozia de culoare și libertate a acelor ani, care declara simplu în Times Magazine că “este vorba despre un fel de magnetism, eu spun “veniți mai aproape” și îi atrag, pur și simplu, spre mine”.
În perioada ei de glorie, Mistinguett este actriță și cântăreață, zâmbește de pe afișe ilustrate și își expune picioarele, ce devin celebre nu numai pentru asigurare, ci şi pentru “delicatețea și forma lor ireproșabilă”. Mulţi le-ar găsi astăzi cusururi, dar ea a fost prima dintr-un lung șir de celebrități care a pus preț, la propriu, pe propriul trup. Dacă astăzi termenul de “vedetă” e deja demonetizat, iar celebritățile care își asigură atuurile corporale pentru sume fabuloase nu mai sunt decât ştiri de tabloide, Mistinguett stă triumfătoare la originea industriei entertainmentului și a cultului celebrităților.
Diferența de epoci și context social este evidentă. Pe “covorul roșu” trec astăzi fantomatice figuri perfecte cu trupuri de plastic. Cu un secol în urmă, în lipsa operațiilor estetice și a strategiilor de marketing, Mistinguett reuşea să cucerească o lume doar prin atitudine. O calitate ce nu pare să mai valoreze azi nici cât o ceapă degerată, necum cât o pereche de picioare.
Citiţi şi
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.