Emilie Flöge, designerul uitat

6 February 2025

Din filme de epocă, picturi ori fotografii vă sunt cunoscute toate nebuniile pe care le-au făcut femeile de-a lungul timpului în materie de modă pentru a fi admirate. Și, cum ați remarcat, că era vorba de haine, încălțări, coafuri, comoditatea era ultima pe listă în alegerea modelului. Până când s-a întâmplat că femeile n-au mai vrut să poarte atâtea straturi de materiale și să suporte atâtea constrângeri. Dar abia secolul XX le aduce eliberarea… 🙂

Primul gând a zburat deja la Coco Chanel, nu-i așa? Dar înainte ca mademoiselle Chanel să revoluționeze moda și să le elibereze din corsete, că pe ea o știe toată lumea drept cea care le-a lăsat prima pe femei să respire, a mai fost o austriacă, cumnata și iubita artistului Gustav Klimt – Emilie Flöge (30 august 1874 – 26 mai 1952), un designer pe care industria modei l-a uitat. Istoria a reținut doar statutul de muză a celebrului pictor…

Până când Chanel și-a deschis în 1910 salonul din rue Cambon, 31, în Paris, Emilie împreună cu surorile ei deschiseseră din 1904 un atelier de modă splendid decorat (un concept shop de astăzi) la Viena cu 80 de lucrătoare! Lucra pentru înalta societate niște splendide caftane. Mult mai lejere decât celebrele costume din două piese – sacou și fustă (taioare) ori pantalonii largi pe care îi făcea Coco Chanel.

Flöge și Klimt în Schörfling am Attersee
foto: Heinrich Böhler(1909)

Villa Oleander | 1910

1910

ori rochii

1906

1902

Rolul ei în arta lui Klimt e un fapt unanim recunoscut. Dacă privim doar „Portretul lui Emilie Flöge” care o înfățișează splendid strălucitoare ori „Sărutul”, probabil cea mai faimoasă lucrare, în care un cuplu – probabil Flöge și Klimt – se îmbrățișează cu pasiune, în ținute hipnotice care seamănă izbitor cu moda creată de ea. Trebuie să știți că rochiile din picturi erau reale, creațiile ei.

un moment de grație – Villa Paulick din Seewalchen am Attersee, Austria, Paște, 1912: Gustav Klimt cu Emilie Flöge și Gertrude, nepoata ei de cinci ani.

tot pe malul lacului

Împreună au explorat culoarea și forma, iar ea a produs și modele pe care le-a creat el. Modele cu care apar îmbrăcați în fotografiile făcute în verile petrecute regulat în jurul lacului Attersee, o destinație virgină, cu panorame rafinate. Pe care artistul le-a imortalizat în peste 40 de picturi de peisaj.

Când Klimt a murit în 1918, o parte din averea lui i-a revenit lui Emilie. Numele ei a fost ultimul rostit de Klimt. Dar asta n-a împiedicat lumea să o uite pe Flöge. El a devenit o figură omniprezentă în lumea artelor, în timp ce ea a căzut într-o relativă obscuritate. Moștenirea ei trăiește, totuși, de la un mormânt de onoare în cimitirul Wien-Simmering până la renașterea globală a atribuirii care are loc astăzi. Chiar și Maria Grazia Chiuri și Pierpaolo Piccioli au făcut referire la „Reformkleid” (rochia sac) a lui Flöge, prin forme ce oferă libertate și modele opulente, cu colecția lor de toamnă/iarnă 2015 pentru Valentino. Dar tot e prea puțin…

Ce să vă mai spun… Sper că v-a plăcut de Emilie Flöge și o veți ține minte.



Citiţi şi

Juliette Binoche – Coco Chanel în “The New Look”

Coco Chanel despre Christian Dior, răutăcisme de altădată

Fiecare bărbat are nevoie de o amantă!

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS

Your tuppence

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro