Comunicarea asertivă este un stil de comunicare care implică exprimarea ideilor și a sentimentelor cu claritate, respectând totodată drepturile și nevoile celorlalți. Este o abordare pozitivă și productivă, care poate îmbunătăți relațiile interpersonale și poate conduce la îndeplinirea obiectivelor comune.
O comunicare asertivă începe cu o conștientizare a propriei poziții și a propriilor nevoi. Aceasta înseamnă că trebuie să ai o înțelegere clară a ceea ce dorești să transmiți, precum și a modului în care acest lucru i-ar putea afecta pe ceilalți. Atunci când îți exprimi punctul de vedere, este important să fii sincer și să eviți utilizarea unui ton agresiv sau pasiv-agresiv. În schimb, ar trebui să folosești un ton clar, calm și respectuos, astfel încât să transmiți în mod clar mesajul tău, fără a provoca ostilitate sau resentimente.
O altă caracteristică importantă a comunicării asertive este capacitatea de a asculta activ și de a fi deschis la feedback. Într-o conversație, este important să acorzi atenție mesajelor și limbajului corporal al interlocutorului tău, astfel încât să poți înțelege mai bine punctul său de vedere. În același timp, este important să fii deschis la feedback și să încerci să înțelegi punctul de vedere al celorlalți. În acest fel, poți dezvolta o relație de încredere și respect reciproc.
Dacă ne referim la climatul de lucru, la eficiența fiecărui participant la succesul unui proiect comun, adică la productivitate, comunicarea asertivă contribuie garantat la creșterea acesteia. Când toți cei implicați într-un proiect sau într-o activitate pot comunica clar și eficient, acest lucru poate reduce riscul de erori și poate asigura că toată lumea lucrează în direcția corectă. În plus, o comunicare asertivă poate ajuta la prevenirea conflictelor sau la gestionarea acestora într-un mod eficient, astfel încât să nu existe pierderi de timp sau de energie.
Dar asertivitatea și comunicarea asertivă, odată asimilate stilului tău de viață, te vor ajuta și în viața din afara orelor de muncă – în relațiile cu partenerul, copiii, restul familiei, prietenii. Poate că și tu ai o problemă cu a spune NU. De aceea m-am gândit să-ți las un mic ghid pentru a reuși să nu mai fii mereu pe placul altora, uitând de tine, pentru a începe să stabilești limite și priorități și pentru a învăța să spui Nu!
Pasul 1 – Nu te simțiți rău sau vinovată că ai spus Nu.
Pasul 2 – Nu spune NU fără să spui de fapt NU.
Pasul 3 – Trebuie să știi de ce spui NU.
Pasul 4 – Fii foarte clară când spui NU.
Pasul 5 – Mulțumește persoanei pe care o refuzi pentru oportunitate/interes, după caz.
Pasul 6 – NU nu înseamnă pentru totdeauna și NU nu înseamnă niciodată.
Pasul 7 – Poți fi asertivă ȘI afectuoasă/bună/empatică.
Citiţi şi
50 de fete din opt sate au participat la Tabăra fetelor neînfricate
Câteva lucruri esențiale într-un birou
“Pielea de găină” la birou nu e un semn bun
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.