«Viața bate filmul!» – The Tinder Swindler

Popularitatea atrage reacții, disperare și escroci. Iată că înșelătoria (o adevărată crimă) devine un hit în The Tinder Swindler („hitul de la Netflix”). Documentarul se dovedește a fi un adevărat Catch Me If You Can (pericolele întâlnirilor moderne). Publicul nu iubește nimic mai mult decât o înșelătorie (de exemplu: podcastul „Sweet Bobby” până la cazul fascinant al „falsei moștenitoare”/Anna Delvey. Probabil, așa se explică și succesul acestui documentar, realizat de Netflix: The Tinder Swindler. Așadar, avem de-a face cu un lungmetraj ritmic, captivant, care prezintă totul cu precizie și oferă suficientă compasiune victimelor. Pe principiul «Viața bate filmul!»,  participanții de la acest film documentar descriu evenimentele extraordinare transmise în peliculă, ca fiind «dintr-un film». Pelicula scoate la iveală fiecare strat al poveștii. Este vorba despre căutarea dragostei online, a dezavantajelor vieții pe internet și a magnetismului escrocilor care spun «exact ceea ce trebuie». Documentarul de pe Netflix este rapid și inteligent, nu te lasă să despici prea mult firul în patru, dar lasă o mulțime de întrebări fără răspuns. Din punct de vedere tehnic, nu are o rezoluție prea bună, dar asta îl apropie de viața reală, care nu seamănă ioc cu filmul (artistic).

O femeie povestește cu pathos despre dragostea unui bărbat pe care l-a cunoscut grație unei aplicații de întâlniri. Bărbatul pretindea că se numea Simon Leviev. Prima lor întâlnire a început la un hotel de cinci stele și s-a extins până la o călătorie «spontană» cu un vas privat. Apoi, o altă femeie (și urmează o serie întreagă de alte femei) spune că se se simte ca și cum ar fi într-un „film de groază”.  Încet-încet, aflăm că Leviev, care pretindea că este fiul unui magnat al diamantelor, nu a fost nicio secundă pretendentul bogat și sensibil, ci un escroc condamnat, pe nume Shimon Hayut.

Seria mărturisilor incendiare o deschide Cecile, care se (auto)descrie „un pic o expertă în Tinder”. Ea recunoaște că a picat în vârtejul lumii sugerate de Simon. Desigur, această serafică fiică a Evei nu a putut rezista copleșitoarelor daruri: buchete extravagante de trandafiri, nopți petrecute în hoteluri de lux. Cuceritorul o vizitează adesea la Oslo și îi cere să se mute cu el. Apoi, într-o noapte, îi trimite fotografii și videoclipuri cu el însuși și cu garda lui de corp, însângerați, aflați – vezi Doamne – în necaz, „sub amenințarea dușmanilor și neputând accesa (brusc) marea rezervă de finanțe” pe care pretinde că o deține.

Apoi, intervine și Pernilla, o suedeză care pare puțin mai realistă decât Cecilie. Pernilla nu se îndrăgostește de farmecul lui Simon, cel puțin nu romantic, ci devin prieteni. Ea își petrece o vară sălbatică călătorind în părțile Europei «prietenoase cu miliardarii», împreună cu el și iubita lui de atunci, un model rus. Totul părea în regulă până când ies la iveală amenințările „din partea inamicilor săi” –  înseamnă că nu își poate accesa banii și, ei bine, înțelegeți «exercițiul». Există multe fațete fascinante ale unei astfel de povești, majoritatea bine prezentate în documentar. Cam așa s-ar putea explica riscurile expunerii vieții în mediul virtual. Bunăoară, Cecile a aflat unele informații despre Simon cu ajutorul motorului de căutare Google. Ea a identificat figura publică a bărbatului pe care îl cunoscuse pe aplicația de întâlniri. De asemenea, profilul de pe rețeaua Instagram părea să-i confirme identitatea. Auzim mesajele vocale de la Simon (extrase din arhivele de mesagerie ale femeii) și vedem videoclipuri romantice pe care i le-a trimis din avioanele private. Există, apoi, videoclipuri ale Ceciliei care o prezintă în plin avânt de căutare a unui apartament de lux pe care să-l închirieze pentru a locui împreună.

Practic, mai multe femei întâlnesc pe Tinder un bărbat care pretinde că este moștenitorul miliardar al unui om de afaceri israelian. Tânărul le oferă atenție, zboară către ele cu avioane private reale, apoi le escrochează de sute de mii de dolari. Dacă aceasta ar fi ficțiune, ar fi prea exagerat pentru a fi credibil; cu fiecare răsucire uluitoare din film, te întrebi cum a fost posibil așa ceva în realitate.

Pe măsură ce femeile realizează că au fost prinse în cursa unui escroc căruia nu-i păsa de nicio daună (nici financiară, nici emoțională), totul devine uluitor. Apoi, avem parte de o întorsătură specifică unui thriller, când presa norvegiană și-apoi Interpolul încep să-l caute pe Simon. Nu e mare uimirea când descoperim că „seducătorul de pe Tinder” este un obscur cetăţean israelian, care şi-a schimbat numele pentru a putea fi asociat în mod fals cu Lev Leviev, un miliardar israelian din industria diamantelor. Simon, născut Shimon Yehuda Hayut, nu are absolut nicio legătură cu familia Leviev. Împreună cu un asociat, Shimon reuşea să seducă multe tinere, apoi să le fraudeze după o perioadă scurtă de timp (aproximativ o lună) în care le câştiga încrederea. Tehnica era simplă: după ce le câștiga încrederea, pretindea că este urmărit de mafia diamantelor din Africa, că dușmanii lui sunt pe urmele sale şi că are conturile blocate şi… necesită ajutor. Pentru a părea credibil, expedia imagini cu el bătut sau plin de sânge. Surprinzător, multe femei au crezut această poveste şi s-au împrumutat enorm de la mai multe bănci pentru a-i putea trimite bani lui Shimon, mereu sume din ce în ce mai mari.

Trei dintre femeile înșelate – Cecilie Fjellhøy, Pernilla Sjoholm și Ayleen Charlotte – au ales să apară în acest documentar, din dorinţa sinceră de a ajuta alte potenţiale victime şi de a-l expune public pe escroc, dar şi cu speranţa că îl vor vedea pe acesta pedepsit pentru faptele sale. În mod şocant, Simon Leviev îşi continuă viaţa de lux în Israel şi chiar oferă consultanţă în afaceri. Nu a fost anchetat şi nici pus sub urmărire în Europa, deși victimele sale se străduiesc din răsputeri să achite daunele financiare.

Realizatoarea Felicity Morris nu a manifestat prea mult interes pentru a cerceta psihologia escrocului analizat. În schimb, ea a scos în prim-plan relatările la persoana întâi ale celor trei femei despre faptul că au fost înșelate: de ce l-au crezut, de ce le-a pasat de el, ce emoții provoacă o astfel de manipulare cuiva. De asemenea, sunt de apreciat acțiunile jurnaliștilor de la ziarul norvegian VG, care au dezvăluit minciunile lui Simon Leviev. Filmul este mult mai mult despre experiența de a fi înșelat, atât din punct de vedere emoțional, cât și financiar, decât despre Leviev.

Citiți și Seducătorul  și Psihopatul din viața mea 

Genul acesta de manipulatori de profesie speculează anumite vulnerabilități ale femeilor – multe sunt romanțioase și au tendința de a idealiza, proiectând calități acolo unde sunt la vedere anumite defecte, una dintre victime chiar mărturisește că din copilărie năzuia să trăiască o poveste în stilul Disney. În cazul de față, escrocul exact asta exploata: dorința de romanță și le promitea victimelor un viitor împreună. Manipulatorii mizează pe puterea de sacrificiu a femeilor; eroinele din documentar au dat dovadă de spirit de sacrificiu, bunătate, generozitate, toleranţă. Cu toate acestea, escrocul mima perfect ceea ce femeile voiau să audă, dar le manipula doar pentru a obține profitul financiar. Le crea o falsă senzație de confort doar pentru a lăsa impresia că e loial și oferă transparență/încredere. Specializat în insuflarea unei dependențe toxice, escrocul a ajuns «vedetă»: Simon Leviev ar încerca să transforme noua sa notorietate într-un fel de câștig financiar.  În timp ce escrocul se străduiește să mai stoarcă ceva bani din mediul virtual (platforme de streaming), cele trei femei prezentate în film au început un GoFundMe pentru a-și putea plăti datoriile (iscate din pricina lui Leviev): „Nu vrem ca mai mulți oameni să fie fraudați” – au scris cele trei în secțiunea de informații. Practic, aceste victime „își vor viața înapoi”. În urma acestui documentar, a apărut un studiu aplicat din care s-a desprins concluzia că americanii au pierdut mai mult de 1 miliard de dolari doar în 2021 din cauza „escrocherilor romantice”. O mulțime de seriale (de ficțiune/artistice) se blochează la întrebarea «De ce cineva rănește pe altcineva?», dar The Tinder Swindler, din fericire, îl acceptă doar pe Leviev ca narcisist patologic și mincinos și nu este nevoie de explicații. Nu mai miră pe nimeni veridicitatea butadei: «Viața bate filmul!».

Pe Mădălina o puteți găsi și aici.

The Tinder Swindler (Documentar)

Realizator: Felicity Morris

Producător: Bernadette Higgins

Data premierei: 2 feb. 2022

Durata: 1h 54 min.



Citiţi şi

Lumea în care trăim

Povestea care nu ar fi trebuit să fie scrisă așa

Un artist al înșelăciunii – Ripley

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS

Your tuppence

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro