Collioure este ca o carte poștală perfectă, situat pe malul mării, pe coasta mediteraneană de vest a Franței și are toate motivele din lume pentru a fi plin de turiști. Dar mai ales pentru faimoasa lumină a orașului care a atras artiștii. La doar 15 mile de Spania, Collioure împărtășește o istorie comună, o cultură și o atitudine independentă cu verii săi catalani de peste graniță. Collioure este fericit să fie francez, dar poartă cu mândrie steaguri catalane galbene și roșii, nume de străzi în franceză și catalană și nume de afaceri cu “el” și “las” mai degrabă decât cu “le” și “les”. Cu mai puțin de un secol în urmă, majoritatea sătenilor vorbeau catalana, iar astăzi limba se bucură de o renaștere pe măsură ce Collioure își redescoperă rădăcinile.
Cele mai multe dintre magazine, atracțiile și hotelurile din Collioure se află în orașul vechi, peste canalul de drenaj Château Royal, un castel vechi de 800 de ani, și plimbări grozave pe metereze. Printre cele mai interesante situri ale satului se numără Notre-Dame des Anges, o biserică pe malul apei, cu un far-clopotniță unic și un altar foarte ornamentat. De asemenea, de-a lungul malului apei se află Calea Fauvismului, unde găsești copii ale operelor lui Andre Derain și Henri Matisse inspirate de șederea lor la Collioure în 1905.
Iată cum l-a pictat Matisse
Obiectele nu au un contur clar. Cerul e alb de căldură. Contururile munților lila se topesc într-o nuanță albicioasă, culoarea albastră a mării se dizolvă într-un soare fără milă, pete galbene și portocalii de acoperișuri de gresie ce par că se topesc. Pământul din prim-plan este roșu fierbinte.
Iar de la fereastra atelierului lui așa se vedea portul.
Matisse, Open Window, 1905
Timp de aproape un deceniu, când Parisul devenea rece și umed, Matisse se întorcea la garsoniera închiriată din Collioure. Fereastra sa dădea spre portul orașului, iar el o pictase deja de multe ori. Cea mai faimoasă versiune este probabil prima – Open Window din 1905, care a devenit imaginea iconică a fauvismului. Transmite entuziasmul vizual pe care Matisse l-a simțit în acea vară când a descoperit pentru prima dată orașul și lumina din sudul Franței. Lumina a declanșat o nouă mișcare care a devenit cunoscută sub numele de The Fauves („fiarele sălbatice”). El și colegii săi, André Derain și Maurice de Vlaminck, au reacționat cu culori violente care au depășit ceea ce până și iubitul lor van Gogh a folosit în Provence. Matisse a descris culorile pe care le aplicau neamestecate în mod brut pe pânze drept „explozivi”. Derain a spus că pensulele lor erau ca niște bețișoare de dinamită.
Matisse ca 1913
În spatele celui mai abstract tablou al lui Matisse
Dar iată că Matisse a pictat opt ani mai târziu o fereastră total diferită. French Window at Collioure este cel mai apropiat tablou al lui Henri Matisse de o lucrare total abstractă. Fără titlu, pictura este greu de deslușit, deoarece nu sunt decât trei benzi simple de culoare care încadrează un centru mare și negru. Starea de spirit este sumbră și calmă. Dar ce se află în spatele acestei imagini? Totuși, fereastra franceză din 1914 este atât de diferită de cea din 1905, încât este greu de crezut că este aceeași fereastră. De ce e așa și de ce este asta atât de unic în cariera lui Matisse?
Henri Matisse – French Window at Collioure, 1914
Data imaginii este un indiciu esențial.
Fereastra nu se schimbase, dar lumea se schimbase.
Franța era acum în război. Marele Război Mondial începuse cu mare încredere, dar până când tabloul a fost zugrăvit, devenise greu să mai ai speranță. Din start, francezii au suferit mari pierderi. Știrile de pe front erau greu de găsit, dar zvonurile spuneau că milioane de soldați francezi au fost uciși. Orașul natal al lui Matisse din nordul Franței a fost unul dintre primele invadate de armata germană. Mama lui în vârstă era bolnavă și era prinsă în spatele liniilor inamice; fratele său era prizonier de război. Matisse a trebuit să-și părăsească propria casă din suburbiile Parisului, după ce a fost rechiziționată de ofițerii francezi pentru a servi drept cartier general militar. Colegii săi fauviști, Derain și Vlaminck au fost recrutați. Matisse, deși a încercat să se înroleze de mai multe ori, a fost respins pentru că avea deja peste patruzeci de ani.
Spre deosebire de fereastra care în 1905 dădea spre un port colorat de bărcile cu pânze legănate de valuri, fereastra din 1914 se deschide spre întuneric. Urmele schițate ale oblonului ferestrei din stânga reflectă anxietatea, incertitudinea dureroasă a timpului de război. Culorile lui sunt tulburi de gri, neobișnuit de atenuate.
Ceea ce este probabil cel mai radical tablou pe care Matisse l-a pictat vreodată nu a văzut lumina zilei în timpul vieții slui. Când a fost expus în sfârșit în SUA în 1966, era deja cu mult după ce expresioniștii abstracți americani au creat revoluția lor abstractă și mai radicală. Lumea artei era bine pregătită să întâmpine French Window la Collioure cu o oarecare surpriză, poate, dar mai ales cu admirație. Pictura, însă, extinde înțelegerea noastră despre unul dintre marii maeștri ai secolului al XX-lea. Reputația lui Matisse este cea de pictor a cărui viziune modernistă a dus la imagini în mare parte confortabile și colorate ale interioarelor burgheze sau exotice, îndepărtate de preocupările politice și evenimentele actuale. Cu toate acestea, French Window din 1914 este o declarație existențială a unui artist prins într-o lume înnegrită de război. Este Guernica lui Matisse, pictată cu o generație și un război mondial mai devreme decât cel al lui Picasso.
Guernica, Picasso
Și o fotografie din 1942 cu fereastra atelierului lui Matisse.
Window of Matisse’s studio in Collioure, c. 1942
Cele două ferestre de mai jos, cu vedere spre portul din Collioure, aparțin unui alt pictor, britanicul Damian Elwes (1960). Nișa lui: să recreeze atelierele marilor pictori. Așa și-a imaginat că arăta atelierul lui Matisse.
tempera – marker cu vopsea
Alte ferestre ale lui Matisse
Fereastra albastră
Imaginea este umplută cu o noapte misterioasă plină de lună – o masă de la fereastra aparținând unei femei, după cum reiese din decorațiunile de pe masă; sticle de parfum, flori… Și în afara ferestrei, luna albastră inundă totul…
Fereastră în Tanger
Fereastră deschisă în Colliure
Citiţi şi
Zavaidoc: iubire și muzică în anul 1923. Un roman insolit, semnat de Doina Ruști
Portret de țară în pragul tulburelului
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.