Natașa Alina Culea – un nume care-ți sună tare cunoscut, știu, fie pentru că i-ai citit una dintre cărți (numai la editura Bookzone a publicat cinci volume), fie pentru că ai urmărit-o de-a lungul timpului la televiziunea A7TV, acolo unde este gazda emisiunii duminicale „Bookmedia”, fie pentru că ai participat la unul dintre cursurile de scriere creativă, fie pentru că ți-a fost coach pe drumul autocunoașterii și al dezvoltării personale.
Ca de obicei, atunci când am o invitată atât de prolifică, nici nu știu cu ce să încep și asta pentru că sunt atâtea întrebări al căror răspuns ne interesează, în egală măsură, atât pe mine, cât și pe cititorii și telespectatorii tăi.
Natașa Alina Culea
Așadar, ce a fost la început, scrisul sau imaginea TV? Care a fost traseul tău în televiziune?
Mulțumesc frumos pentru intro, Cristina! „La început a fost cuvântul”, deci scrisul în acest caz. Am început să scriu din 2014.
Pentru a înlătura orice aporie, prezența mea la televizor s-a datorat doar întâmplării, dacă există așa ceva; poate a fost un soi de Deus ex machina, dar indiferent cum i-aș spune a luat forma unei mănuși albe aruncate modului meu introvert de a fi. Orice formă de expunere socială va amplifica nu doar tot ceea ce ai în tine, dar și tot ceea ce trezești în ceilalți oameni. Realizez emisiunea „Bookmedia” de un an și trei luni deja, la A7TV, și îmi place ceea ce se conturează cu fiecare ediție difuzată. Ambiția mea e una simplă: să fie o emisiune pe care mi-ar plăcea și mie să o privesc.
Emisiunea „Bookmedia” – te rog, spune-ne totul despre ea.
După cum spuneam, întâmplarea a făcut să fim la o masă câțiva oameni, printre care și Monica Mihai, căreia i se spune în lumea televiziunii „Mamițu”. Ei bine, printre două îmbucături, Monica mi-a spus că am „față de duminică” și mi-a propus să dau o probă. Iar dacă tot am făcut această mențiune, vreau să-i mulțumesc și acum Monicăi. Prima emisiune a fost un fiasco, iar dacă m-aș uita acum la ea, mi-ar aminti de versurile lui Adrian Păunescu din „Nebun de alb”: „cu milă și cu groază”. A fost un început timid, nesigur. Fiind o persoană care se conformează greu către deloc, am avut șansa de a avea mână liberă în privința emisiunii, așa că am ales un titlu, o direcție și am început să fac ceea ce iubesc, adică să muncesc și să creez ceva la care să mă uit în urmă cu mândrie. Țin să menționez câteva personalități care au avut amabilitatea de a veni la emisiune și a lăsa în urma lor, ca o cometă, impresii de neuitat: Carmen Tănase, Dumitru Constantin Dulcan, Maia Morgenstern, Monica Davidescu, Anca Țurcașiu, Narcisa Suciu, Letiția Vlădescu, Ana Maria Ducuță, Mihai Alexandru Găinușă, Dorin Dumitran, Victoria Cociaș, Ruxandra Săraru, Corina Ozon, Ana Barton, Igor Guzun…
Nu este ușor; expunerea nu este ușoară, deoarece mulți oameni au obiceiul de a-și proiecta propriile frustrări în spațiul public, țintind persoanele expuse. Trebuie să fii o persoană foarte echilibrată ca să-ți poți separa viața de negativitatea din mass-media.
Cum ți-ai descoperit vocația de scriitor?
Am avut norocul să am timp, o lungă perioadă în care am reflectat și mi-am revăzut viața, am analizat-o și m-am întrebat ce lipsea din ea. Tot atunci mi-am pus întrebarea care mi-a salvat viața: „Dacă n-ar exista părerea nimănui, ce aș face diferit în fiecare zi?”.
Cuvântul scriitor are pentru mine ceva sacru, căci deși citesc zilnic, nu toți autorii sunt scriitori. Sper să fiu un scriitor.
Ca scriitor, știu că-ți iubești în egală măsură „copiii”, dar totuși îndrăznesc să te întreb: ai vreo carte favorită?
Nu am o carte favorită. Mereu ultima mi se pare „the best”, până la următoarea carte. Pot fi găsite la editura Bookzone cinci cărți: „Marat”, „Nopți la Monaco”, „Un bilet la circ numit iubire”, „Rusalka”, „Femeia din adâncuri” și „Te-a sedus și s-a dus”, dar mai sunt două titluri în curs de editare și tipărire.
Din ce te inspiri? Cum te documentezi?
Dacă vorbim de ficțiune, mai ales dacă acțiunea se petrece în alt reper spațio-temporal, atunci documentarea este laborioasă; nu mai este vorba de căutări pe Google, ci de drumuri la Biblioteca Națională, printre arhive. Dacă vorbim de self help, atunci vorbim de multă lectură, chestionare și consultarea mai multor specialiști.
Inspirația nu-mi lipsește, doar timpul liber pentru a scrie.
Care crezi că sunt pârghiile care contribuie la succesul unei cărți? Ca scriitor, trebuie să te implici activ în promovarea cărților tale sau, dimpotrivă, treaba ta se termină îndată ce manuscrisul a plecat în lume?
Poate că în alte țări treaba aceasta este lăsată doar în grija specialiștilor, dar în România nu există agenți literari și puțini oameni știu ce înseamnă PR-ul, deoarece piața nu este suficient de competitivă sau de atrăgătoare din punct de vedere financiar. Desigur, sunt câteva excepții, dar acestea doar întăresc regula generală.
Este greu să fii scriitor în ziua de azi? Cum vezi piața de carte din România?
Cred că au fost perioade de timp în care literatura era susținută și cercurile artistice nu erau adunături de snobi cu pretenții intelectuale. Nici cel mai cunoscut scriitor din afară nu-și ține o lansare de carte cu atâta pompă și discursuri goale și elogioase ca în România. Altfel, zilele noastre sunt caracterizate de haos și de mercantilism, până la urmă trăim, cel puțin în România, într-un capitalism defect. Se reflectă destul de bine și-n piața de carte acest aspect negativ. Din anumite puncte de vedere, este ușor să fii scriitor, până la urmă nu mai scrijelim cu pana la lumina lumânării.
Ce ne poți spune despre cursurile de scriere creativă? Cum se pot înscrie cei ce doresc să-și dezvolte abilitățile creative?
Acest curs a fost conceput de mine, la sugestia Minei, de la Sala Dalles. Se numește „Arhitectura scrierii creative” și este conceput pentru cei care-și doresc să urmeze, evident, drumul scrisului. Este structurat în așa fel încât să răspundă nedumeririlor celor care-și doresc să scrie, fie că vorbim despre creativitate, fie că vorbim despre gramatică sau indicații editoriale. Cursul sintetizează ceea ce am învățat în ani de zile de când scriu și public. Înscrierile pentru cursul de scriere creativă se fac doar la Centrul Metropolitan de Educație și Cultură „Ioan I. Dalles”, în București. În pandemie cursul „Arhitectura scrierii creative” s-a desfășurat mai mult online.
Natașa Alina Culea
Ce este acela un Coach de dezvoltare personală?
Când ai o problemă, ai tendința să vezi totul dintr-o perspectivă subiectivă și limitată de anxietate. Un coach ar trebui să aibă suficientă empatie și rațiune încât să-ți ofere și alte perspective, alte unghiuri de vedere, precum și posibile soluții, lăsându-ți, desigur, libertatea de a alege. Până la urmă, este o experiență de viață transmisă mai departe. Prefer să activez în zona relațiilor, de aceea am scris și cartea „Te-a sedus și s-a dus. Cum schimbi povestea” – un ghid relațional clar explicat și bine structurat.
Unde te găsim online și offline?
Pot fi contactată prin intermediul platformelor sociale, iar offline, sper eu, că nu mă poate contacta decât cineva care chiar are o problemă urgentă și doar de natură profesională.
Ce urmează în viața ta profesională?
Voi continua să construiesc ceea ce am început deja.
Mulțumesc tare mult!
Eu îți mulțumesc, ție și cititoarelor Catchy!
Pe Cristina o găsiți întreagă aici.
Curaj, și tu poți scrie pe Catchy!
Trimite-ne un text încă nepublicat, în format .doc, cu diacritice, pe office@catchy.ro.
Citiţi şi
“Sunt într-un proces de dezvoltare personală.” Sună COOL, nu-i așa?
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.