Ce cred străinii
Birourile se vor lupta să ne recâștige
După un an de lucrat de acasă (telemunca), dinamica puterii s-a schimbat. Companiile vor trebui să le ofere angajaților un motiv pentru a reveni la birouri. Ce va conține oferta? Spații special create pentru ceea ce ne-a lipsit pe tot parcursul acestei perioade: legături umane și poate chiar și un pic de odihnă și relaxare.
„Oamenilor le lipsesc cel mai mult alți oameni. Există un crez real în contactul interuman”, spune Liz Burow, fost vicepreședinte de strategie a locului de muncă la WeWork. Ea spune că birourile vor funcționa în două moduri-cheie: ca spații unde oamenii se adună pentru a fi îndrumați, pentru a se dezvolta personal și pentru cultura organizațională; și ca un fel de cluburi unde lumea poate veni pentru a colabora și a se aduna. În ambele situații, aceste adunări nu vor mai avea loc 5 zile pe săptămână, ca înainte.
Transformarea aceasta nu va fi doar una filosofică, ci și fizică.
Scaunul desemnat nu mai există, susține Brittney Van Matre, director de strategie a locului de muncă și al operațiunilor la Nike. Studiile companiei sale arată că angajații își doresc să lucreze într-un birou, însă numai două zile pe săptămână. Iar atunci când ajung la birou, ei doresc un mediu colaborativ. În consecință, design-ul birourilor trebuie să faciliteze acest tip flexibil de a munci, astfel încât acesta să satisfacă o varietate de nevoi.
Însă doar aceste spații colaborative pot fi insuficiente pentru a atrage oamenii, avertizează Van Matre. Ea crede că va fi nevoie ca toate companiile să atragă angajații fie cu „sedii extraordinare care dețin o sumedenie de facilități și experiențe captivante” sau „care oferă o experiență unică pe care nu o poți trăi în alte părți”. Van Matre sugerează că firmele ar trebui să ia în calcul amplasarea unor avanposturi în locuri neconvenționale, precum zonele rurale sau cu peisaje, asociate mai degrabă cu relaxarea, către care angajații să își dorească să se îndrepte.
Pentru mulți angajați, programul 9:00-17:00 va deveni 3-2-2
La momentul în care va fi din nou sigur să revenim la birouri, mulți angajați își vor fi petrecut deja mai bine de un an lucrând de acasă. Iar mulți dintre aceștia se bucură acum de mai mult timp liber și de flexibilitate. Companiile îi pot lăsa pe angajați să lucreze de acasă două sau mai multe zile pe săptămână, iar unele pot opta chiar pentru trei zile la birou, două zile de telemuncă și două zile libere – o săptămână 3-2-2, potrivit lui Ashley Whillans profesor la Harvard Business School. Anumiți angajatori pot, de asemenea, să reducă săptămâna de lucru la numai patru zile.
„Angajații vor solicita o mai mare flexibilitate, iar organizațiile vor cere și ele asta ca o condiție obligatorie. Felul în care va arăta această flexibilitate depinde de sector și de localizarea geografică. Dar, să sperăm că dacă lucrurile vor fi făcute corect, aglomerațiile de dimineață vor aparține trecutului”, spune Whillans.
Statisticile recente din LinkedIn Workforce Confidence Index arată că aproximativ jumătate (47%) dintre angajați cred că acele companii în care lucrează le vor permite, cel puțin parțial, să activeze în regim de telemuncă după încetarea pandemiei de coronavirus. Acest procentaj este încă și mai mare în rândurile anumitor industrii care văd programul flexibil ca pe o soluție de viitor, incluzând aici domeniul tehnologiei (73%), cel financiar (67%) și media (59%) – Andrew Seaman.
Ce cred românii
Un recent sondaj românesc făcut de Genesis Property privind percepția angajaților despre viitorul birourilor și perspectiva reîntoarcerii la birou a fost desfășurat în februarie-martie 2021 prin platforma iVox, pe un eșantion total de 1.183 de utilizatori de internet din toată țara. Aproape 59% dintre participanți sunt femei, aproximativ 60% au vârsta între 25 și 40 de ani și 9 din 10 sunt angajați full-time.
După un an și jumătate de lucru în cea mai mare parte de la distanță sau în sistem hibrid, angajații din România spun că biroul va avea un rol important în viața lor la job și după ce va trece pandemia. Aproape 88% dintre ei cred că biroul lor va exista și în viitor, cei mai mulți așteptându-se la o transformare a spațiului în care lucrau înainte, arată un sondaj recent inițiat de Genesis Property în rândul a 1.183 de angajați din toată țara.
Astfel, peste 60% dintre respondenți afirmă că e important să existe în continuare spații dedicate pentru birouri, chiar dacă modelul de lucru se transformă și biroul devine mai degrabă un spațiu multifuncțional unde să lucreze, dar și să interacționeze cu echipa și să se relaxeze. Aproape 37% dintre respondenți se așteaptă ca biroul viitorului să fie regândit pentru a include spații de colaborare și socializare în condiții de siguranță. În același timp, aproape 34% se așteaptă ca în viitor birourile să urmeze un model mai apropiat de cel de coworking, conceput tocmai pentru a susține interacțiunea dintre oameni și activitățile creative.
Alți 30% consideră că birourile vor evolua pe termen lung în ecosisteme care vor combina utilizarea spațiilor rezidențiale, de ospitalitate și de lucru. În schimb, doar puțin peste 27% consideră că biroul va rămâne în cea mai mare parte neschimbat, iar alți 12% afirmă că, în opinia lor, birourile viitorului vor reprezenta orice loc în afara casei în care vor putea lucra.
Mai multă atenție la măsurile sanitare din birou
De la biroul lor post-pandemic, angajații spun că vor, în primul rând, să aibă măsuri care să limiteze riscuri epidemiologice (56,1%), dar și să ofere o experiență integrată de muncă, interacțiune și relaxare (40,5%) și un context în care să fie creativi (35,5%), precum și să dispună de tehnologii bazate pe inteligență artificială care elimină activitățile repetitive de zi cu zi și le permit să se concentreze pe activități mai relevante (29,9%).
O treime dintre angajați evaluează acum cu mai multă atenție măsurile de sănătate implementate la birou, pentru limitarea riscurilor de răspândire a virusurilor și bacteriilor. IMMUNE™ este o certificare a clădirilor, bazată pe dovezi științifice care propune un sistem practic, compus dintr-o rețea de dispozitive și tehnologii, echipamente specializate, personal dedicat și facilități noi, promovând implementarea de reguli operaționale și de sănătate în spațiile interioare ale clădirilor în care interacționează oamenii. Standardul propune 135 de măsuri coerente prin care orice proprietar de clădiri de birouri sau angajator poate monitoriza și ajusta starea de sănătate a clădirii la un nivel sustenabil de performanță, oferind ocupanților care se întorc la birou spațiul o experiență sănătoasă.
Citiţi şi
Automatizarea porților înseamnă siguranță și confort
Părinți reglați emoțional, copii alfabetizați emoțional
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.