“Coronavirus ne oferă o pagină albă pentru noi începuturi”, a declarat Li Edelkoort, designer și trend forecaster (prezicător al tendințelor), “pandemia aceasta va conduce la o recesiune globală de o magnitudine nemaiîntâlnită până acum, și care în final îi va permite umanității să-și reseteze valorile.” Într-un interviu acordat prin mail pe 9 martie lui Marcus Flairs de la revista dezeen.com, Li Edelkoort a declarat că oamenii vor trebui să se obișnuiască să trăiască cu mai puține posesiuni și mai puține călătorii. Li, care conduce în New York o agenție de prognoză de stil de viață, se afla la începutul lunii martie Africa de Sud, într-o auto-impusă izolare după ce a participat la o conferință în Cape Town în luna februarie.
©Koen Hauser
Marcus Fairs: Care crezi că va fi impactul coronavirusului?
Li Edelkoort: Impactul va fi complex și pe mai multe niveluri, mergând de la neîncredere și nevoia de încurajare socială până la percepția progresivă a impactului asupra vieților noastre, până la perceperea apocaliptică a oricărui scenariu vehiculat, până la conștientizarea soluțiilor finale de auto-separare în societate, și birouri, ateliere și refugii independente.
E greu de înțeles matematica cu numere care sar atât de repede în așa de scurte perioade de timp, de aici neîncrederea continuă. Acum, doar China, Coreea și Italia au introdus măsurile pe care celelalte țări vor trebui să le urmeze. (Era 9 martie 2020.)
Oricine care încă face planuri pentru organizarea de evenimente publice în următoarele luni ar trebui să se oprească azi și să găsească căi inovatoare de a comunica și difuza altfel informația. Asta ar putea fi o veste foarte tristă pentru viitorii absolvenți care ar putea să-și arunce tocile în aer spre propriile tavane.
Marcus Fairs: Ați declarat pentru Quartz Magazine “Cred că ar trebui să fim foarte recunoscători pentru acest virus pentru că ar putea fi motivul pentru care supraviețuim ca specie.” Încă susțineți această declarație și ce înseamnă?
Li Edelkoort: Articolul din The Quartz a fost preluat dintr-un interviu scurt făcut în pauze la conferința Design Indaba, iar virusul nu era un subiect major, dar susțin ce-am spus. Fiind o țintă sigură pentru virus, din cauza vârstei și istoricului medical (o boală respiratorie), sunt conștientă de pericolele imediate și amenințările pe care le reprezintă pentru oamenii din întreaga lume. Și sunt foarte tristă pentru toate familiile celor care au pierdut lupta cu această nouă boală. Sper că ei n-au murit degeaba și că lumea va lupta să reînvie demnitatea umană și supraviețuirea.
Impactul exploziei acestui virus ne va forța să încetinim pasul, să refuzăm zborurile, să lucrăm de acasă, să ne distrăm doar între prieteni apropiați sau în familie, învățând să ne fim de ajuns și atenți. Dintr-odată paradele de modă par bizare și nelalocul lor, reclamele la călătorii care ne intră în computere par invazive și ridicole, gândul la planuri de viitor este vag și neconcludent: chiar va conta? În fiecare zi punem la îndoială fiecare sistem pe care l-am știut de când ne-am născut și suntem obligați să luăm în considerare posibila lor dispariție.
De mai mulți ani, am înțeles cu toții că pentru a supraviețui ca specie și pentru a ține planeta în mișcare trebuie să facem schimbări drastice în felul de a trăi, călători, consuma și a ne distra. Nici vorbă să mai putem continua a produce atâtea bunuri și atâtea alegeri cu care ne-am obișnuit. Istovitoarea cantitate de informații despre nimic ne-a omorât cultura. Există o conștientizare în creștere în rândul tinerelor generații că posesia și acumularea de haine și mașini nu mai sunt nici măcar atractive.
Dar, cumva, mintea umană e rezistentă și vrea să verifice dacă, așteptând liniștiți și făcând ce făceam de obicei, lucrurile vor dispărea de la sine. Prin urmare, oprirea bruscă a tuturor activităților din cauza virusului mută luarea deciziilor din mâinile noastre și încetinește lucrurile până la un alt ritm, înspământător la început. Nu mai suntem obișnuiți să facem lucruri fără să ne grăbim, să așteptăm răspunsuri, să căutăm soluții ori să producem în curtea noastră. Capacitatea de a improviza și creativitatea vor deveni cele mai valoroase bunuri (active).
Nu mulți oameni înțeleg ce se întâmplă cu lumea și economia în acest moment. Cel mai adesea, în companii, până la 90% din toate bunurile sunt produse în China din substanțe derivate din petrol, cum sunt plasticul și poliesterul. Vom vedea curând cum se golsesc rafturile de pantofi, telefoane, haine și chiar pastă de dinți. Vom avea o penurie de medicamente și vom vedea cum se oprește nesfârșita producție de suveniruri oribile și nefolositoarele plăsuțe de cadouri.
Deja știm că procesele de creație pentru toamnă/iarnă nu se întâmplă cum ar trebui să fie. Skype și DHL ajută, dar vom vedea cum apar în calea noastră o mulțime de produse mediocre care se bazează pe formulele vechi de reușită. Asta doar dacă oamenii vor mai avea chef să cumpere ceva de genul unei eșarfe de cașmir sau un obiect pentru casă.
Nesfârșitele exporturi chinezești de sariuri sintetice în India și de obiecte de menaj din plastic în Africa, care au lovit sever economiile locale și au creat lipsă de locuri de muncă și poluare, ar putea ajunge la un final, dând o șansă producătorilor locali.
Vom fi în situația de a avea o pagină nouă pentru un nou început pentru că o mulțime de companii și de bani vor dispărea în procesul de încetinire a ritmului. Redirecționarea și repornirea vor cere multă intuiție și mult curaj pentru a construi o nouă economie cu alte valori și căi de a controla producția, transportul, distribuția și comerțul cu amănuntul.
Marcus Fairs: Ce impact are deja virusul asupra sectoarelor de creație și modă?
Li Edelkoort: Adevăratul cost al închiderii din Italia și Japonia, dar și din Coreea și China, va conduce la o recesiune globală de o amploare nemaiîntâlnită până acum. Aceasta nu este o criză financiară, e o perturbare majoră. Oamenii s-au oprit din mișcare, nu mai ies, nu mai cheltuiesc, nu mai merg în vacanțe, nici la evenimente culturale, nici măcar la biserică!
Amânarea Salonului Automobilului, a Bienalei de arhitectură de la Veneția, a pelerinajului la Mecca, a rugăciunilor papale, posibil și a Jocurilor Olimpice și încă multe altele, sunt toate dezastre economice de sine stătătoare; acumularea lor va opri banii să circule. Toate sectoarele vor fi zguduite, în special brandurile de lux, liniile aeriene, industria ospitalității, electronică și a importurilor alimentare.
Din păcate, în acest dezastru, nu există un remediu imediat. Va trebui să luăm resturile și să reinventăm totul de la zero, de îndată ce virusul va fi sub control. Și iată la ce sper: un alt sistem, mai bun, să fie instalat, cu mai mult respect pentru munca omului și condițiile de lucru. În final, vom fi forțați să facem ceea ce ar fi trebuit făcut deja de la bun început.
Marcus Fairs: Ce credeți că se va întâmpla în următoarele câteva luni?
Li Edelkoort: Deocamdată vedem viitoarele închideri ale societăților, țară după țară. Emisfera de sud, mai caldă, pare să o ducă mai bine, dar încă nu știm asta sigur. Va trebui să acceptăm să trăim cu mai puține surse de știri, cu mai puține mărfuri noi, mai puține newsletter-e și reclame. Va trebui să renunțăm la obiceiurile noastre ca și cum am renunța la droguri. Să renunțăm la cumpărături.
Se pare că intrăm masiv într-o carantină a consumului unde vom învăța cum să fim fericiți doar cu o simplă rochiță, redescoperind vechile favorite din dulapuri, citind o carte uitată și gătind sălbatic de mult pentru a face viața frumoasă. Impactul virusului va fi cultural și crucial pentru a construi o lume diferită, alternativă și profundă.
Marcus Fairs: Care credeți că va fi impactul cel mai durabil în societate și mediu?
Li Edelkoort: Fotografiile recente ale aerului de deasupra Chinei au arătat cum două luni fără producție au “curățat” cerul și au permis oamenilor să respire din nou. Asta înseamnă că virusul va arăta cum încetinirea ritmului sau închiderea unor activități pot produce un mediu mai bun, ce va fi vizibil cu siguranță la o scară mai mare. Dacă includem reducerea călătoriilor cu avioanele și vasele, călătoriile de vacanță, de afaceri și transportul, purificarea poate fi considerabilă.
Prin urmare, dacă suntem înțelepți – ceea ce știm, cu tristețe, că nu suntem – vom avea un nou început cu reguli și legi noi, permițând țărilor să se întoarcă la ceea ce știu să facă și la calitățile specifice, înființând afaceri de familie care vor înflori și vor crește într-un secol al artelor și meșteșugurilor, unde munca manuală este ocrotită și prețuită deasupra a orice altceva.
Închiderea controlată a fabricilor timp de două luni pe an ar putea fi parte a acestui concept, dat fiind că există studiouri colective de creație care ar produce idei pentru mai multe branduri în același timp, având ca efect o economie de scară cu o amprentă de mediu mult mai mică.
Industriile locale și activitățile se vor dezvolta accelerat și inițiativele oamenilor vor prelua conducerea cu sisteme barter și “open tables”, piețe ale fermierilor și evenimente de stradă, concursuri de cântat și dansat și o dominantă estetică DIY (DoItYourself). Prognoza mea de viitor pentru “Era Amatorului*” pare că vine mult mai rapid decât am anticipat.”
*Despre The Age of the Amateur la care face referire Li Edelkoort
Li definește amatorul ca fiind o persoană care nu știe cu adevărat cum să facă ceva, dar dragostea pentru a face acel ceva depășește lipsa cunoașterii. Era Amatorului vine ca o reacție la era prezentă – Era Big Data.
O puteți asculta aici, intervievată de revista Business of Fashion (BoF) pe 27 martie.
Citiţi şi
Pentru toate femeile de 60+, pardon, pentru toate femeile :)
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.