Second hand şi Vinted – noile obiceiuri de shopping

14 March 2019

Când lumea mă întreabă unde să facă shopping la Paris, am conștiincios pregătită o listă de buticuri second hand pe care o reînnoiesc regulat. Nu pentru că second hand și reciclarea sunt trendy acum. Ci pur și simplu pentru că motivele pentru care vrei să cumperi s-au schimbat foarte mult în ultimii ani, iar eu și domnul vintage suntem prieteni din liceu.

În ultimile luni observ cum din ce în ce mai multe branduri de haine își închid magazinele în Paris. Iar în locul lor se umflă în pene tot felul de buticuri de second hand. Și mă bucur. Unele sunt foarte dichisite, adevărate spații design cu produse de lux frumos purtate, aduse în ambalaje originale impecabil păstrate. Altele arată că mici depozite unde o grămadă de bărbați și femei se agită frenetic, făcând să zboare în aer cămăși, rochii, câte o curea sau o pereche de santiags din anii ’80, extrem de căutate în ultima vreme. Mai sunt și spațiile care împrumută aspectul unui concept store aerisit și design, cât și cele care afișează fără pretenții politica lor de troc și de solidaritate cu diverse cauze sociale și unde totul e la grămadă.

Sursa foto: codenoir-style.com

Unul dintre cartierele prin care trec frecvent este Marais, renumit printre altele și pentru adresele sale foarte branché cum spun parizienii, adică ultimul răcnet. Un loc unde un brand la modă își deschide strategic dacă nu primul magazin, măcar pe al doilea. La fel fac și restaurantele, barurile, patiseriile sau florăriile. Azi, este un cartier destul de plin de second hand-uri alături de ultimul Uniqlo sau cel mai bun falafel din Paris. Unele buticuri sunt situate perete în perete, spre fericirea turiștilor, care pot trece instant de la o prăjitură orientală la shopping. Majoritatea micilor branduri franțuzeșți de modă sau accesorii s-au retras cu modestie, lăsând doar lacăte pe ușa. Pentru că întotdeauna este mai interesantă o experiență nouă și mult mai amuzantă o vânătoare de comori decât un clasic shopping.

 BHV sau Bazar de l’Hôtel de Ville propune branduri de lux lângă produse second hand

Surpriza a sosit și la BHV, Bazar de l’Hôtel de Ville, unul dintre marile magazine inovatoare din Paris, care și-a construit strategia prin a păstra mărci locale și internaționale în exclusivitate și prin a răspunde cu creativitate așteptărilor unei clientele tinere și hype. De exemplu, BHV a fost primul mare magazin care a găzduit în subsolul sau o adevărată peșteră a lui Ali Baba cu tot ce ține de bricolaj și decorațiune de interior, cu mult înainte că acestea să devină un trend. Dacă căutai mânere design pentru mobilă de baie cumpărată de la Ikea, o soluție profesionistă de curățat o haina de piele sau culori specifice pentru a vopsi textile sau pereții de la baie, cele mai bune și mai noi produse le găseai la BHV. Acum este primul loc unde mergi când dorești să-ți redecorezi interiorul, să treci la home staging sau să faci un week-end de DIY inteligent.

În ceea ce privește colaborările exclusive, un bun exemplu este linia de prêt-à-porter și accesorii a lui Inès de la Fressange, fostul manechin vedetă Chanel și unul dintre simbolurile eleganței pariziene. Ea și-a expus colecția într-un pop-up corner, evident… la BHV.

Cornerul InstaLuxe din marele magazin BHV Marais din Paris

La parter, lângă intrarea centrală, a fost inaugurat în 2015 cornerul cunoscutului Instantluxe,  site-ul de revânzare de accesorii, bijuterii și orologerie de lux, cu prețuri între 150 – 3 000 euro. Da, în același magazin în care se vând colecțiile noi ale brandurilor de lux, poți găsi și modele second hand în cornerul site-ului. Creat în 2009, Instaluxe propune o selecție largă și completă de produse de lux certificate originale de către cabinete de experți independenți. Piese vintage Hermès, Chanel, un Rolex sau geantă din ultima colecție Louis Vuitton, site-ul de e-commerce a devenit o referință inconturnabilă pentru amatoarele de shopping. Iar la sfârșitul anului trecut a lansat și un serviciu de închiriat genți noi, serviciu care funcționează și la BHV Marais. Și că lucrurile să fie clare, Instaluxe a semnat în 2012 contractul național prin care se angajează să lupte împotriva contrafacerilor. Asta înseamnă că fiecare produs de lux este certificat autentic de către un cabinet independent de experți.

Dacă la parter m-a încântat luxul, la primul etaj mă aștepta cel mai mare corner de haine și accesorii Culture Vintage, sau ditamai standul cu mărimi de magazin, situat nu departe de Maje, Sandro sau Ba&Sh. Și credeți-mă, e cel mai aglomerat loc de la etaj, atât în timpul săptămânii cât și în week-end. Regret amarnic că am plecat 5 minute de pe stand să caut fântâna de apă – nu ar fi trebuit să las din mâna geanta roșie care, la 50 euro, va rămâne unul dintre regretele mele eterne. Noroc că am apucat să-i fac o poză, să-mi amintesc de asta și de cât de bine arată. Mi-a mai plăcut și cum era îmbrăcată vânzătoarea, o studentă la școală de modă – o nebunie de buline asortate pe color block! La prețuri între 10 și 40 euro, am găsit tricouri Petit Bateau, Ash, rochii COS, dar și Anthropology sau un pulover metalic DKNY.

Culture vintage, standul de haine purtate de la BHV Marais, Paris

Second Hand – de la recuperare la trend

Că industria modei are acum o reală problema, nu mai neagă nimeni. Și nici că se caută soluții. Că și faptul că sistemul încearcă de ani buni să se adapteze noului tip de clientela foarte atentă la ce cumpără și mai ales de unde cumpără. Mai puțin, mai bun și mult mai rar. Și dacă e bun, e minunat dacă e second hand. Piața de îmbrăcăminte a pierdut 10% din valoare în 10 ani, în timp ce suprafețele comerciale au crescut cu 13%. Iar comerțul cu piesele second hand sau închirierea de produse sunt modelele de business susținute și încurajate atât de milennials cât și de cei peste 35 ani. Iar când te adresezi hoardei dezlănțuite de millenials și numai lor, site-urile în vogă se numesc Vinted, L’Habibliotheque sau  Les Cachotières.

Cei care mă cunosc știu că reciclarea, upcyclingul și cumpărăturile de garderobă smart sunt subiecte care mă preocupă de când furam rochiile scurte de seară ale bunicii sau câte o cămașă de mătase pe care o purtăm ziua cu jeanși. Adică de multă vreme. Generația bunicii, crescută cu experiența războiului și a lipsurilor de tot felul, știa să facă minuni cu foarte puțin.

Că e vorba de șapte feluri de mâncare sau de transformat precum Scarlett O’Hara o perdea într-o rochie extraordinară, bunica se adapta cu multă imaginație oricărui neprevăzut și nu suporta risipă aiurea. Un savoir-faire pe care l-a transmis cu mult succes mamei, care l-a transformat la rândul ei într-o formidabilă joacă creativă – și care așa a ajuns și la mine.

Mai mult decât un trend, este un fel de a trăi pentru mine, ca pentru mulți alții. Îmi place să știu că obiceiul de a cumpăra ceva va face bine și nu rău cuiva și ajută. Este un exercițiu de creativitate pentru designerii de orice fel și o sursă inepuizabilă de idei de business pentru noii antreprenori. E suficient să te uiți la câte rezultate ai pe Pinterest când cauți “upcycling” sau ce oferte variate poți găsi pe Etsy, de unde am cumpărat de la porţelanuri vechi la genți Antik Batik sau bijuterii.

Am creat, acum câțiva ani, târgul Play Design Fair cu ajutorul unei mâini de prieteni. Un eveniment în care mi-am dorit că reciclarea inteligentă și upcyclingul să fie punctele de plecare pentru creații textile, accesorii și bijuterii contemporane sau conferințe de calitate unde se putea discuta despre design din toate punctele de vedere. Termenul și conceptul au început să facă fani foarte repede după prima ediție. După ediția a patra, evenimentul cerea disponibilitate totală pentru organizare și o echipa considerabilă, lucru la care nu mă așteptasem și care depășea toate previziunile mele inițiale. Atunci am știut că ce aveam de zis a fost înțeles și asimilat și că a sosit momentul să trec mai departe. Dorința mea nu a fost să fac un târg de dragul comerțului, ci să descopere oamenii și la noi principii de creativitate sau economie circulară care funcționează afară și sunt foarte apreciate.

Acum câteva săptămâni, am întrebat pe IG despre obiceiurile second hand ale celor care mă urmăresc și nu mică mi-a fost surpriză să văd că cei din Franța au fost mai reactivi decât cei din România. Dacă mersul la Monda în Bucureșți este încă rezervat mai degrabă celor din modă, prietenele franţuzoaice m-au bombardat cu sfaturi, adrese, mesaje despre diversele buticuri la care merg, cât și cu ultimele cumpărături făcute online de pe faimosul site Vinted sau Vide Dressing.

Am avut chiar o discuție foarte amuzantă cu o cunoștință din București care, după un an de stat în Franța, m-a întrebat dacă francezii sunt chitroşi, pentru că nu înțelege de ce cineva care are bani (și chiar foarte mulți) preferă un second hand unui brand cunoscut sau își educa copii să nu cumpere logo-uri peste logo-uri, ci să fugă de ele.

“Dacă ai posibilități, înțeleg să mergi la un second să-ți iei ceva de lux – dar așa… te duci la second hand să cumperi haine folosite de la Zara?”.

“Mai rău, nu are nicio legătură cu banii. Te duci pentru că e mult mai haios să mergi la pescuit de vintage. Să vezi ce te mai distrezi dacă mai sunt și prietenele tale cu tine sau bărbatul din dotare! ” i-am răspuns. După câteva zile de reflexiune, m-a întrebat unde poate să se ducă la “pescuit”.

Când e vorba de cumpărături, cuvintele cheie pentru mine (și nu numai pentru mine) sunt consum inteligent, shopping responsabil și valorile care merg mână în mână cu el. Dacă există și un fel de a reduce cu cap tot ce ai de gând să arunci, atunci e și mai important. Avem chef de simplitate și eficacitate, iar aici întră atât haine cât și decorațiune de interior sau orice obiect din casă, de care nu mai am chef. Eu îi zic “liniște vizuală”. Nu sunt singura, înțeleg perfect succesul lui Marie Kondo și a metodei ei care a ajuns emisiune pe Netflix. E greu să te uiți la ea și să nu-ți vină să scapi de tot ce ai prin casă. Cu atât mai mult cu cât, în loc să arunci sau să dai prietenelor ce nu-ți mai place, acum poți să vinzi totul online. Este încă o idee destul de nouă la noi, însă apariția grupurilor pe FB unde nu mai este o problema să-ți vinzi lucrurile bune pe care nu le mai vrei, m-a făcut să mă gândesc că e momentul să scriu despre Vinted, ultimul model de shopping online care permite să cumperi sau să iei la schimb haine deja purtate.

Site-ul face victime serioase în rândul tuturor, iar franţuzoaicele au fost primele să adopte platforma lituaniană de smart shopping. Povestea site-ului este una care ar fi putut să fie a oricăreia dintre noi și care începe cu o fată și un mutat.

Găsiţi povestea și continuarea aici.

Guest post by Ioana Nicolescu

Ioana trăiește la Paris, este Fashion Contributor pentru Elle, Harpers Bazaar, Marie Claire, Forbes Life și scrie pe blogul ei, Code Noir Style.



Citiţi şi

Inside out

Bijuteriile de aur: o istorie de fascinație și putere

Un bărbat care poartă bijuterii e mai puțin bărbat? Nicidecum!

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS

Your tuppence

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro