„Elevii surzi trebuie să scrie un eseu în limba română despre „foșnetul frunzelor”. Despre foșnet!”, scrie Adriana Săftoiu pe pagina sa de Facebook, în calitate de organizatoare a unei dezbateri, la Parlament, despre un tip de discriminare despre care se vorbește prea puțin: copiii cu deficiențe de auz. Aceștia au dreptul la educație adaptată nevoilor lor speciale, însă instituțiile statului nu se sinchisesc prea mult, așa cum nu se sinchisesc în nenumărate alte probleme care țin de drepturile elementare ale copiilor, în general.
„Emma, surdă, a fost una dintre tinerele care a povestit în dezbaterea pe care am organizat-o la Parlament”, mai notează Adriana Săftoiu, „cât de greu i-a fost să își încheie studiile, să își ia examenele. Acești copii învață în Limbajul Semnelor Românești (un limbaj care nu este, din păcate, unitar, adeseori depășit, fără reprezentare pentru anumite cuvinte) și li se cere să promoveze examenele, în scris, în limba română. O aberație, o nesimțire. Pentru ei limbajul semnelor e limba lor maternă. LSR are propria morfologie, propria sintaxă. Ei nu se exprimă în limba română, nu au reprezentare pentru conjuncții, prepoziții, dar MEN le cere să trateze aceleași subiecte, în scris, la fel ca auzitorii. Nu îmi dau seama dacă e prostie, rea voință, indiferență, dispreţ. Manualele după care învață sunt din 1993. O jale de conținut. Anul acesta, în București, în asemenea condiții, a reușit un singur elev să ia Bacalaureatul.
Dezbaterea din Parlament, unde cele trei ore au fost insuficiente pentru a asculta în detaliu problemele acestei comunității, sfidată obraznic de instituțiile statului – care ar fi trebuit demult să reglementeze statutul LSR! – a fost ultimul argument pentru a nu mai ezita să depun legea care să propună LSR ca limba lor maternă. Sunt o minoritate cu propria limbă, cultură etc. Și trebuie respectați ca atare. Așa cum le respectăm minorităților naționale dreptul să își susțină examenele în limba maternă și să susțină la un nivel diferit examenul de limba română aceeași procedură trebuie aplicată și elevilor surzi sau cu deficiențe de auz.
Cinste tuturor profesorilor, părinților și copiilor, reprezentanților asociațiilor prezenți la dezbatere, care se luptă pentru recunoașterea drepturilor acestei minorități.”
Citiţi şi
România eternă și deloc fascinantă. Cum se încheie războiul proștilor cu lumea
Ea ar fi trebuit să vadă, să știe, să mă vadă
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.