În secolul al XX-lea, romanul 1984 deschidea calea distopiilor care-au produs multă agitație și destule smucituri de paranoia în rândul populației. Lumea contemporană, familiarizată deja cu tehnologia uită și ignoră, adesea, adevăratele valori pe care le are viața privată: intimitatea, apropierea dintre semeni. Un thriller de anticipație – The Circle – stârnește interesul pentru „micile plăceri ale vieții uitate”, iar realizatorul James Ponsoldt (Smashed, The Spectacular Now) atenționează spectatorul asupra omnipotenței rețelelor de socializare și efectele sale maligne. Beneficiind de o distribuție de cinci stele (Tom Hanks, Emma Watson), filmul pulsează odată cu „aerul timpului”: antreprizele rețelelor de socializare din viața noastră cotidiană.
Așadar, undeva, în viitor, Mae (Emma Watson) se angajează la The Circle, un gigant tehnologic ce oferă o experiență completă clienților săi, îmbinând revoluționar facilități din zona social media, dar și platforme pentru cumpărături online. Se realizează, de pildă, o identitate online completă și transparentă, pe principiul „secretele sunt minciuni”. Identitatea aceasta presupune, însă, renunțarea la orice formă de intimitate, iar Mae, speriată de ideea că ar putea trăi fără prietenii reali, se va trezi fugind de tehnologia omniprezentă în acea „sectă” din Silicon Valley. Inocenta Mae (Emma Watson) își vede visul cu ochii, pătrunzând în microuniversul cibernetic de la The Circle: ecusoane, spații imense realizate din oțel și sticlă, verdeață, alei întortocheate și o ambinață de colegiu american, unde multiplele activități sunt demne de un paradis al generației Y/Millennials. Totuși, lungmetrajul este departe de un colorat teen movie, chiar dacă distribuția și decorurile ne-ar fi îndreptățit să îl considerăm așa.
Scenariul acestui film (co-scenarist este Dave Eggers, autorul cărții cu titlul omonim) de anticipație aduce în prim-plan o constantă lucidă, dar greu de admis: dintotdeauna, omul a reușit să exploateze temerile sale de a nu strica cele mai frumoase creații ale inteligenței umane. Așa se explică ideea că internetul ar putea deveni „o bombă latentă” (terorism, pedofilie, pornografie, hărțuire) dacă nu se află pe mâini sigure. În lumea din The Circle, o antrepriză – aflată între Google și Facebook -, păstorită de enigmaticul personaj interpretat de Tom Hanks, pășește spre o lume lipsită de complexe. Barierele vieții private sunt sparte, iar cele mai (aparent) neînsemnate gesturi sunt analizate de milioane de persoane/utilizatori; desigur, telefoanele mobile nu mai reprezintă o necesitate deoarece pielea va fi conectată direct. Individualitatea care constituia esența unei personalități e distrusă în beneficiul …comunității. Rețelele ne vor obliga, încet-încet, să uităm de propriul nostru suflet ? Această viziune stârnește neliniște sau e deja consimțită?
Personajul feminin central își va împărtăși experiențele zilnice cu miliarde de utilizatori/ vizitatori străini, într-o formă de prizonierat consimțit, care va genera o adevărată isterie colectivă. Lipsa de finețe aruncă voalul de cinism sub care se ascund așa-zisele bune intenții (cinismul politicienilor, limitele eticii, în cazul protecției infantile, ambițiile unor giganți precum Google).
Datorită regiei eficiente, care transformă spectatorul într-un veritabil voyeur, iar marele ecran devine o reproducere, la scară redusă, a celor de la monitoarele personale, The Circle face dovada unui realism bine aplicat. Descrierile, încărcate de semnificative detalii, conferă șansa de-a privi îndeaproape universul și spiritul unei „corporații”, fie și sub forma unui deghizat pamflet. Culisele reflectă ambianța diabolică și invită la reflecție. Deși ritmul e reglat, există anumite lentori, fiindcă trebuie să asiști la o ascensiune – treptată – a eroinei interpretate de Emma Watson (de la postul de asistentă la cel de asociată a unei antreprize de miliarde). De asemenea, personajele secundare sunt necesare asamblării într-un imens puzzle futurist. James Ponsoldt a conferit privilegii rețelelor sociale, în detrimentul personajelor. Tatăl grav bolnav (Bill Paxton, într-un ultim film de cinema) sau fostul iubit (Ellar Coltrane) par niște cursoare de natură morală (anti-tehnologie) pentru juna decisă să pătrundă în centrul Cercului. Derutanta opțiune confirmă miza/tema peliculei. Doar fosta Hermione Granger, din seria de succes Harry Potter, domină ecranul, într-un veritabil rol de compoziție, pe câtă vreme amicii săi rămân în umbră. Chiar și John Boyega, Karen Gillan sau însuși Tom Hanks (aici, un viclean erou aflat între Steve Jobs și L. Ron Hubbard) își văd personajele dispărând în spatele unui gigant media, monopolizând atenția. Precum Belle, din recenta actualizare a poveștii cinematogrtafice Beauty and the Beast, și Mae reprezintă fata inteligentă, bibliofilă, feministă și sigură pe sine, surprinsă într-un cerc de peripeții. Cea mai bună prietenă a eroinei (excelent interpretată de Karen Gillan), precum și misteriosul „om din umbră” (John Boyega) nu își fac prezentă eficiența decât pentru a contura evoluția ulterioară a lui Mae.
Prinsă în cercul vicios al propriilor reușite dintr-o gigantică multinațională, eroina se vede nevoită să părăsească acel univers à la George Orwell. The Circle rămâne o fabulă cinematogratică de factură distopică, menită să îndemne la o profundă analiză a relațiilor interpersonale din actuala lume ultratehnologizată.
Regia: James Ponsoldt
Scenariul: James Ponsoldt și Dave Eggers (adaptare după romanul The Circle de Dave Eggers)
Imaginea: Matthew Libatique
Montajul: Lisa Lassek
Muzica: Danny Elfran
Distribuția:
Emma Watson – Mae Holland
Tom Hanks – Eamon Bailey
John Boyega – Ty Lafitte/Kalden
Karen Gillan – Annie Allerton
Ellar Coltrane – Mercer
Patton Oswalt – Tom Stenton
Bill Paxton – Vinnie Holland, tatăl lui Mae
Glenne Headly – Bonnie Holland, mama lui Mae
Durata: 110 min
Citiţi şi
Părintele Ionuț Blidar și enoriașii srilankezi
Ieșirea din turmă – încă o pledoarie pentru o viață off-line.
Să ne bucurăm, mâine va fi mai rău
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.