Cei patru Robin Hood din cartierul francez – Discount

Mădălina DumitracheZi de zi, suntem agățați de anunțuri-cârlig („Deschiderea magazinului, în zece secunde, 9, 8, 7… deschis!”) prin care suntem îndemnați să cumpărăm, să „prindem oferte” și să… consumăm.

Lumea actuală, veșnic agitată, mereu îngrijorată și nicicând împăcată și-a găsit exprimarea artistică într-o comedie socială încărcată de umanism, în care „rebeliunea pozitivă” a unor salariați aduce un suflu nou, plin de forță. De-a lungul timpului, tematica a fost amplu reflectată de cinemaul britanic (The Full Monty, Billy Elliot, The Navigators sau Pride). La concurență, răspunde comedia franțuzească. Primul lungmetraj al tânărului Louis-Julien Petit se poziționează între comedia socială, amară, cu mesaj, și comedia de situație, în care dialogurile sunt atent șlefuite. Cu un ton potrivit, dar optimist, surprinzând aerul epocii (spectrul șomajului, supraconsumul), cineastul aduce în fața publicului personaje atașante, cu multe asperități, dar care știu să treacă cu multă ușurință peste greutăți.

Discount 1

Temeinic documentat, având la baza scenariului un caz real, Discount, prezintă teribilul univers al reducerilor de preț/discount-urilor, în care camerele de supraveghere tronează vigilent, casierilor li se ia chiar și scaunul de serviciu ori sunt cronometrați când folosesc toaleta pentru a deveni „mai eficienți”, unde mărfurile nevândute peste zi sunt distruse pentru a nu fi refolosite/revândute. Practic, este adusă în prim-plan, la scară redusă, societatea din zilele noastre, locul în care solidaritatea ar trebui să-și recapete importanța.

Discount 2

Așadar, într-o suburbie – din nordul Franței – unde toată lumea e încruntată și apăsată de grija zilei de mâine, unul dintre puținii mari angajatori ai zonei pare să fie Hard Discount, un supermarket cu prețuri mici, care atrage în fiecare dimineață mulți cumpărători din rândul populației mai puțin favorizate. Magazinul este condus cu o mână de fier de stresata și solitara Sofia Benhaoui (Zabou Breitman), iar angajații de la casă – Gilles, Christiane, Emma și Alfred – luptă cu toate mijloacele să reziste regulilor draconice impuse de aceasta. Angajații de la casă sunt șicanați de cei de la „Serviciul de relații cu clienții ” și de cronometrarea pauzelor (destinate necesităților fiziologice). Când rigida Sofia este forțată de șefii ei să înceapă concedierile – urmând ca magazinul să fie echipat cu case de marcat automate/electronice – Giles își convinge colegii să riposteze într-un mod complet neașteptat: să fure mărfurile destinate casării (de la Hard Discount) și să le revândă, cu prețuri de trei ori mai mici, într-un magazin clandestin, improvizat în garajul lui Christiane.

Discount 3

În acea „băcănie-alternativă”, îi regăsim pe Gilles (Olivier Barthélémy), charismatic și fragil, care trăiește împreună cu tatăl său orb, Christiane (Corinne Masiero) care-a moștenit de la soțul ei ferma, dar e înglodată în datorii la bancă, Alfred (Pascal Demolon) care nu și-a mai văzut fiica de la divorț, Emma (Sarah Suco) o mamă singură și Momo (M’Barek Belkouk) tânărul care  își expediază aproape tot salariul tatălui său din Algeria.

Discount 4

Pentru a supraviețui în urma iminentei concedieri, devenise vitală obținerea unui al doilea salariu. Prin urmare, stocurile cu marfă nevândută, destinate casării, sunt puse la vânzare în acea mică și modestă comunitate de locuitori afectați și ei de criza financiară/economică. Cei patru „Robin Hood” din cartier sunt credibili, emoționanți, simpatici, uneori „încurcă-lume”/nătângi, dar mereu sinceri. Își formează o rețea de clienți fideli, amatori de un „discount alter­na­tiv”. Louis-Julien Petit se atașează de personaje, le conturează portretele cu mult relief, începând cu sărmana mamă care-și crește singură copilul, apoi cu tânărul care-și îngrijește cu devotament tatăl orbit, până la glaciala șefă a magazinului. Nuanțe mai calde găsește până chiar  și acestui personaj a priori detestabil (încearcă să-i coloreze viața afectivă aflată de mult în bernă) și, astfel, menține în echilibru balanța dintre lejeritate și seriozitate. Ea reprezintă cel mai bine deriva din lumea activă actuală, unde trebuie să încasezi cu zâmbetul pe față orice lovitură. Actorii sunt perfect adecvați tonalității impuse de diapazonul regizorului și, în acest mod, se ajunge la o comedie de bună calitate. Frumusețea acestui film rezidă în energia acelei „bande” – modul în care acționează, surprinzător de bine organizați, acțiunea are nerv și produce emoție.

Discount 5

Grație regiei și montajului dinamic, susținut de o coloană sonoră antrenantă, lungmetrajul atacă probleme grave din actualitate, evită mizerabilismul și maniheismul și trage un discret semnal de alarmă. Fără să alunece în derizoriu sau într-un anecdotic ieftin, Discount face apel la sentimente – generozitate, umor și solidaritate – astăzi, prea des, înghesuite prin unghere întunecate și invită cinefilii la o simpatică fantezie cu fason de satiră socială.

Regia: Louis-Julien Petit

Scenariul: Louis-Julien Petit, Samuel Doux

Imaginea: David Chambille

Decorurile: Cécile Deleu

Costumele: Reem Kuzayli, Elise Bouquet

Montajul: Antoine Vareille

Muzica: Chkrrr

Producători: Liza Benguigui, Philippe Dupuis-Mendel

Distribuția:

Olivier Barthelemy – Gilles

Corinne Masiero – Christiane

Pascal Demolon -Alfred

Sarah Suco – Emma

M’Barek Belkouk  – Momo

Pablo Pauly – Hervé

Zabou Breitman – Sofia Benhaoui

Durata: 1h45min.



Citiţi şi

Înapoi în anii nopților magice

Oliver Sacks, fermecător și instructiv – Fluviul conștiinței (zece eseuri)

Pe marginea lumii virtuale

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.


Nu rata urmatoarele articole Catchy!

Inscrie-te la newsletterul gratuit. Avem surprize speciale in fiecare zi pentru cititorii nostri.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • RSS

Your tuppence

My two pennies

* required
* required (confidential)

catchy.ro