Spectatorii fideli seriei cinematografice Star Wars își vor aminti, mult timp de acum înainte, de frumoasa prințesă Leia, interpretată de actrița Carrie Fisher, de care, cerniți de durere, tocmai ne-am despărțit. Așadar, va rămâne ca un memento mori acel insert (apariție cu imaginea tinerei Leia din 1977- A New Hope) din finalul recentei producții Rogue One: A Star Wars Story.
Actualul film începe cu 34 de ani înainte de Trezirea Forţei, cu aproximativ două decenii după ce tiranicul împărat Palpatine preluase puterea în Revenge of the Sith. Death Star/Steaua Morţii este ameninţarea care planează asupra sistemelor solare care pornesc să se ridice împotriva Împăratului. Situat undeva între episoadele III și IV ale cunoscutei saga – Star Wars – filmul realizat de Gareth Edwards antrenează spectatorii să participe la aventurile unor eroi ce vor forța imposibilul doar pentru a rămâne credincioși unei cauze. Acest film poate fi vizionat, cu plăcere, și de spectatorii care nu cunosc în amănunt saga, deoarece acțiunea are oarece independență față de celelalte episoade.
Într-un astfel de univers, în care săbiile au lamele tip laser, maimuţele păroase conduc nave spaţiale, roboţii sunt cicălitori şi o invizibilă forţă telekinetică e reală, disponibilă şi perfect normală, există totuşi o gaură. Breșa e ivită, probabil, din scenariu, fiindcă este vorba despre orificiul de evacuare al primei Death Star, singurul punct vulnerabil al unei staţii de luptă de mărimea unei planete, ce a permis distrugerea acesteia dintr-o singură lovitură. La mai bine de patru decenii de la lansarea filmului, se nasc numeroase interogații: „Cum a fost posibil ca arhitecţii distrugerii aflaţi în slujba Imperiului să încorporeze un astfel de defect letal în designul de la Death Star?” „Cum au aflat rebelii despre el?”. Bineînţeles, Imperiul avea cu totul altceva în plan.
Rogue One: A Star Wars Story spune povestea unei luptătoare scoase în afara legii. Jyn Erso (Felicity Jones) şi banda ei de luptători (asasini şi contrabandiţi) – ce ar fi fost probabil duşmani de moarte, dacă nu ar fi fost uniţi de acelaşi ţel – iau parte la misiunea prin care se încearcă subtilizarea planurilor de construcţie a super-armei apocaliptice a lui Palpatine/Death Star. La acest moment al cronologiei StarWars, pe întinsul imperiului, Darth Vader e privit mai degrabă ca un mit şi nu ca o persoană în carne şi oase, el fiind foarte vag familiar chiar şi rebelilor. Producătorii s-au gândit că ideea potrivit căreia „nişte oameni cu puteri magice vin să salveze situaţia” nu mai funcţionează. Acum, oamenii normali au curajul de a se lupta pentru a opri dominaţia răului asupra Galaxiei.
Prin urmare, recenta peliculă se îndepărtează de cavalerii Jedi & Sith, se concentrează pe eroismul celor care nu îşi trag puterea din Forţă și impune un alt fel de suflu. Gareth Edwards a selectat actori energici, deciși să arate cum personajele lor fac să triumfe idealurile pentru care se luptau. În „panteonul” răufăcătorilor din Star Wars, vom regăsi multiculturalitate – o englezoiacă/Felicity Jones, un mexican/Diego Luna, un chinez/Donnie Yen și un indian/Riz Ahmed. Remarcabilul june din seria The Night Of și Diego Luna (din Y Tu Mama También) au avut o importantă contribuție în această distribuție multinațională. Croită în alte tipare decât cele după care-au fost concepuți eroi precum Rey sau Luke Skywalker – protagonişti inocenţi şi naivi – ce au fost aruncaţi total nepregatiţi în vâltoarea evenimentelor, Jyn Erso e pusă pe scandal şi pe jaf, iar legea nu i-a fost niciodată prietenă. Trecutul ei este agitat şi tulbure: deși e fiica unui briliant savant, din adolescență, Jyn Erso a trăit pe cont propriu, iar ucenicia și-a făcut-o pe străzi rău famate. De fapt, ea este o supraviețuitoare. Recrutarea ei pentru Alianță (misiunea de recuperare a planurilor Death Star) a însemnat șansa de a-și reduce pedeapsa și de-a scăpa din închisoare. Tânăra pare să aibă multe puncte în comun cu un anumit rebel, Saw Gerrera (Forest Whitaker). Odată cu apariția acestei eroine bine-antrenate, filmul se înalță rapid pe culmile emoției, grație fermecătoarei Felicity Jones. Jyn fusese, de fapt, separată de la o vârstă fragedă de tatăl ei – Galen Erso (Mads Mikkelsen) – înainte de-a distruge ceea ce el construise, iar misiunea ei pare a fi una sinucigașă.
Planurile și bătăliile se multiplică. Spectatorul se va atașa, moralmente, de eroii aflați în inferioritate numerică și mai slab dotați din punct de vedere tehnic (echipament de forță) față de trupele Imperiului. Edwards a știut să păstreze linia tradițională din Star Wars, iar fluiditatea spațiilor uimește orice spectator, copleșit de combatanții de pe ecran. Fanii seriei vor clipi des la fulguranțele vizuale, dar și la aparițiile unor personaje ultra-cunoscute și vor sta cu sufletul la gură până la ultimele secvențe.
Structura filmului este complexă prin natura sa, deși, pe alocuri, construcția dramatică se dovedește (ușor) artificială. Bătăliile de pe ecran profilează nota pro-militaristă a realizatorului britanic. Spectatorul se găsește în imposibilitatea de-a face față asaltului de violență (contra-productivă), dar poate distinge clar anumite premoniții (sociale) și va asilima Imperiul cu o perspectivă a haosului. Victoria decisivă a trupelor, conduse de Jyn Erso, reprezintă rezistența ca formă a unei acțiuni disperate, dar simbolice. Dialogurile salvează adesea privitorul de la atâta revărsare de forță și oferă indicii magnetice. („There’s a problem with the horizon, there’s no horizon”). Bravada din final mărește cota speranței (tema mitului) și aduce în prim-plan fraza rostită de eroii din saga, precum îndrăgita prințesă Leia: „May the Force be with you!”
Filmul are o dimensiune poetică (eroina e alintată de tatăl ei cu numele Stardust), care – deși respiră un aer de naivitate – deschide o poartă melancolică și reconciliază Rogue One cu saga.
În pofida unor dureroase pierderi pierderi, putem parafraza cu optimism:„Despite the lost, the Force will still be with us, always!”
Regizor: Gareth Edwards
Scenarist: John Knoll, Gary Whitta
Operator: Greig Fraser
Muzica: Alexandre Desplat
Producător: Kathleen Kennedy, Tony To
Monteur: Jabez Olssen
Distribuţia:
Felicity Jones (Jyn Erso)
Mads Mikkelsen (Galen Erso)
Donnie Yen (Chirrut Îmwe)
Forest Whitaker (Saw Gerrera)
Alan Tudyk (K-2SO)
Ben Mendelsohn (Director Orson Krennic)
Diego Luna (Captain Cassian Andor)
Jonathan Aris (Senator Jebel)
Riz Ahmed (Bodhi Rook)
Jimmy Smits (Bail Organa)
Citiţi şi
Acel sentiment exclusivist numit dragoste – The Last Letter From Your Lover
Forță și perseverență femeiască – On the Basis of Sex
Când visul devine coșmar – Joker
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.