Jurnalist reputat al revistei ELLE, Bertrand Meyer-Stabley e pasionat de celebrităţi şi de modul lor de a se integra, memorabil şi distinct, în cotidian. A lucrat pentru Prinţesa Margaret a Marii Britanii, a scris despre Elton John, Coco Chanel, Rudolf Nureyev, Gala Dalí, James Dean şi mulţi alţii. Dincolo de pasiunea documentării minuţioase a parcursului bibliografic al unor personaje care amprentează puternic istoria socială, Bertrand Meyer-Stabley a editat cu succes unele din cele mai provocatoare texte ale lui Jean Cocteau. În prezent, autorul locuieşte la Nisa şi colaborează cu numeroase publicaţii franceze şi străine.
De la Coco Chanel la Vivienne Westwood şi Carven, cu opriri spectaculoase în biografiile unor nume iconice în istoria haute couture, ca Elsa Schiaparelli, Nina Ricci şi Miuccia Prada. Somptuozitate şi eleganţă lejeră, tragedii personale şi idile cu iz de carte poştală, şampanie, parfumuri fine şi rochii desprinse, parcă, din visul unui Salvador Dalí. Un exerciţiu de rafinament seducător şi de istorie emoţionantă, adesea inedită şi, nu o dată, luxuriantă în detaliu, farmec şi stil.
Madame Grès
De la capetele încoronate la starurile de la Hollywood, fără a-i uita pe parizieni, Madame Grès a fost creatoarea de modă a mai-marilor acestei lumi, traversând o perioadă de cincizeci de ani cu un stil atemporal şi foarte personal. Cea care a preluat drapajele antice, şi singura, poate, care a reuşit să creeze ţinute deopotrivă minimaliste şi sexy avant l’heure, rămâne cea mai retrasă personalitate din lumea modei. I se spunea „eminenţa Grès” şi a avut întotdeauna o aură de mister. Madame Grès a căutat fără încetare perfecţiunea.
Madeleine Vionnet – Avea siguranţa pe care ţi-o dă conştiinţa lucrului bine făcut, prin care îţi câştigi dreptul de a-ţi urma instinctele.
Vivienne Westwood
Londra o consideră regina modei, iar ea îşi merită coroana de „Queen Viv“, între rock şi crinoline, urmându-şi crezul: „Fiţi rezonabili şi cereţi imposibilul!“ Presa e în delir, într-atât de imposibil de clasificat e această anarhistă chic. Şi o supranumeşte pe celebra crazy stylist Notre-Dame a punkiştilor. Extravaganta Miss Westwood. O doamnă bizară. Lady Vivienne. Diva excentricilor. Creatoarea unei mode îndrăzneţe, militante şi anticonformiste, Westwood rămâne una dintre cele mai inventive minţi de pe planeta haute couture. Iar insolenţa, virtuozitatea şi umorul ei au devenit un cult, fiind considerată, dincolo de Canalul Mânecii, oracolul absolut al şocului şi al look-ului.
Coco Chanel
Mai mult decât o modă, a impus un stil, mai mult decât o marcă, a fost un spirit, mai mult decât un om, a rămas un mit. „O lebădă neagră”, spunea Cocteau despre acea femeie cu părul tuns scurt. „Coco a inventat un stil: sărăcia de lux!” Coco Chanel nu a făcut modă, ea ESTE moda.
A reînceput pentru că se plictisea, a continuat pentru că se amuza, cu o încredere oarbă în şansă. Şi în hazardul ideilor şi al întâlnirilor. În realitate, avea un instinct excepţional. Şi o aură unică. A eleganţei, a simplităţii supreme, a luxului absolut.
„Moda trece, stilul rămâne. Moda e creată dintr-o idee amuzantă care se consumă pe loc. Stilul rămâne… ca un copac. Acelaşi copac, dar altul în fiecare primăvară. Oamenii spun că nimic nu se schimbă, însă ei nu se uită în jur…”
Clasicul miza pe alb, pe negru, pe gri. Concurenţa venea cu roz-aprins, violet şi auriu. Chanel îşi gândea colecţiile ca o reacţie „contra“, în vreme ce Schiaparelli concepea „pentru“. Bineînţeles, războiul celor două doamne va fi câştigat de Chanel, pentru că plebeul încăpăţânat învinge întotdeauna aristocratul dispreţuitor. Un război care va întrerupe prematur cariera italiencei îndrăcite, grăuntele ei de nebunie având să piară, pentru că şocul, uimirea şi epatarea nu mai erau de actualitate în timpurile tulburi în care eleganţa şi extravaganţa încetau să mai fie sinonime.
Femeia Schiaparelli? Insolentă, ostentativă, eliberată, cu o personalitate suficient de puternică, încât să-şi permită orice extravaganţă. Hainele concepute de ea au devenit obiecte de artă, transformând-o într-o creatoare-artistă prin excelenţă, care facilita mariajul dintre artă şi modă, întrupând o anume subversivitate. Schiaparelli şoca pentru a fermeca şi uimea pentru a epata. Ea transforma banalul şi anodinul în creaţii curajoase şi contradictorii, în care imaginaţia era la putere, neaşteptatul e la ordinea zilei.
Cartea costă 47,90 lei și poate fi comandată aici. Bertrand Meyer-Stabley colecţia savoir-vivre traducere: Ioana Bâldea-Constantinescu ilustraţia copertei: Ana WagnerCitiţi şi
Juliette Binoche – Coco Chanel în “The New Look”
Coco Chanel despre Christian Dior, răutăcisme de altădată
Fiecare bărbat are nevoie de o amantă!
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.